Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sex selger i reklame

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er det noe positivt i at det er ulovlig da? De er lovlig i de fleste andre land og dem ser da ikke ut til å slite noe mer av den grunn. Alle vet jo det er der og drikker uansett om vi har ølreklamer eller ikke. Det eneste forskjellen ville nok vært at folk kunne bli påvirket til å prøve en annen type øl dem kanskje knapt hadde tenkt på vurdere før. Jeg tror de færreste vil bli alkoholikere pga av en ølreklame.
 

Niclas

New Member
Jeg vil tro de fleste ønsker å styre sitt eget liv. Derfor er det merkelig og direkte selvmotsigende at så mange også ønsker å detaljstyre andres liv.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kenneth, folk kjøper mere av produkter det blir reklamert for, det er derfor det blir reklamert. Dette gjelder alkohol også. Heldigvis er norske politikere smartere enn en del kolleger i utlandet og forbyr gambling, alkohol og sigarettreklame.
Og det er mange land som sliter med større alkoholproblemer enn Norge.

Så hvorfor er slike reklamer ulovlig? Fordi det er en produkter som skader samfunnet? Da burde det jo ikke være lov å selge det heller.. Blir litt dobbeltmoral fra statens side spør du meg.

Men nå er det forsåvidt ikke øl det handler om, men pene damer i reklame. Man har jo lov til å bruke alskens andre triks i reklamen, så da synes jeg jammen meg ikke det skader at det står en sexy dame og viser fram produktet så lenge det holder seg innenfor visse grenser.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Spørsmålet om å tillate reklame for visse typer upopulære varer koker ned til noe så gammeldags som ytringsfrihet.

Her til lands har vi aldri hatt noen kultur for ytringsfrihet (staten sensurerte og forbød bøker til langt opp på 1960-tallet, private radiostasjoner var forbudt frem til begynnelsen av åttitallet og fremdeles settes folk i fengsel for ting de har sagt og skrevet), og dette er årsaken til at vi har en annen lovgivning enn en del andre land.
 

vidarlo

Apache-junkie
Spørsmålet om å tillate reklame for visse typer upopulære varer koker ned til noe så gammeldags som ytringsfrihet.
Her er eg sterkt ueinig. Ytringsfrihet er frihet til å kritisere staten uten at staten straffer deg for det. Det ville vere sensur om du fikk forbud mot å fortelle di subjektive meining om øl til andre, men så vidt meg bekjent er det tillat, og fleire store aviser trykker også vinanmeldelser...

Norge har heller aldri hatt tradisjon for å straffe deg for å kritisere staten. Ytringsfrihet vil ikkje sei retten til å sei kva du vil, det er retten til å kritisere staten. Du har ikkje krav på at nokon hører på deg, eller at nokon bryr seg. Du har heller ikkje krav på å få fornærme kven som helst.

Alkohol er ei vare som koster samfunnet så jævla mykje at eg er heilt for et forbud mot reklame for det produktet.
 

picxx

Well-Known Member
Alkohol er ei vare som koster samfunnet så jævla mykje at eg er heilt for et forbud mot reklame for det produktet.

Litt OT :p

Jeg har i flere år vært tilhenger for at både alkohol og tobakk skal totalforbyes i norge, da ingen av disse produktene tilfører folk noe med tanke på livskvalitete. Det koster også samfunnet store summer hvert år, i tillegg til at staten bekjemper det (det skal ihvertfall virke slik utad) og at alle blir rådet til å holde seg unna det.

Til det er rett og slett disse produktene en altfor stor melkeku for staten. Selv om man teller med de utgiftene som spares i helseutgifter over tid kommer man ikke nær. Det er mange ganger spurt om reelle tall på hvor mye staten hvert år tar inn på disse avgiftene, men fram til d.d. forekommer det ikke en eneste offentlig verifisert rapport på dette...rare greier gitt ;)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Ytringsfrihet vil ikkje sei retten til å sei kva du vil, det er retten til å kritisere staten.
Her understreker du poenget mitt på en fin måte: Ordet "ytringsfrihet" har fått mange definisjoner etterhvert. I riktig gamle dager betydde det å kunne ytre seg fritt. Men som sagt -- selve ytringsfrihetsbegrepet er ikke akkurat det hotteste nå.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Tobakk derimot - det er det dummeste som finnes!
Helt enig! Og jeg begriper ikke hvorfor folk røyker. Jeg blir like forundret hver gang jeg ser en person som går og røyker. At de vil seg selv så vondt.

Men: Skal vi forby reklame for noe som de aller, aller fleste synes er kjempedumt?
 

picxx

Well-Known Member
Ytringsfrihet er en avledning av tankefrihet, og er en rettighet som innebærer friheten til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene.

Ytringsfrihet regnes som en viktig del av et rettssamfunn, men den begrenses likevel noe. Disse begrensningene som er nedfelt i lovverket, går gjerne på ytringer (muntlige, skriftlige, etcetera) som kan krenke en annen person eller gruppe. Det er store debatter om ytringsfrihet med begrensninger virkelig er ytringsfrihet.

Ytringsfrihetens begrensninger kan også omfatte visse andre forhold, som nærmere angis i forskjellige lands lover. I den senere tid har det i Norge vært mange diskusjoner om hvor vidt ytringsfriheten skal favne, i særdeleshet når det gjelder rasistiske uttalelser.
Ytringsfrihet - Wikipedia

Men dette er jo selvsagt en tolkning av de som har skrevet i wikipedia, og ingen fasit :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Alkohol dreper ikke! Det er følgeskader som dreper..... alkohol er stort sett bare en av mange grunner til at folk dør! Og, alkohol er uansett ikke skadende for andre enn en selv..... Tobakk derimot - det er det dummeste som finnes!

Det er ille nok at alkohol er skadende for den som misbruker.

Du tenker vel på passiv røyking når du sier at tobakk er dumt?
Tja, hva fører "passiv drikking" til da? Et barn som opplever foreldre som er drita hver dag i hele oppveksten er utsatt for passiv drikking, tror du ikke at det kan skade barnet for resten av livet? Eller fulle folk som kræsjer i fylla og skader andre.

Men vil liberalistene her på forumet også tillate heroin og tillate reklame for heroin? "A fix a day keeps your life away".
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå sporer dere delevis av her. La det ikke bli en diskusjon om hvorvidt alkohol og tobakk er farlig, men hvorvidt man bør ha større frihet når man utformer reklamen sin. I dette tilfellet ønsker jeg å høre folks meninger om å bruke sex som virkemiddel i reklame.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Nå sporer dere delevis av her. La det ikke bli en diskusjon om hvorvidt alkohol og tobakk er farlig, men hvorvidt man bør ha større frihet når man utformer reklamen sin. I dette tilfellet ønsker jeg å høre folks meninger om å bruke sex som virkemiddel i reklame.
Vel, det er vel kanskje du som sporer av litt her, Kenneth?

Utgangspunktet ditt for diskusjonen var: "Er det riktig av den norske stat å forby [sex i reklame] helt?"
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det var da alvorlig så pirkete du skulle være da.

Ok, er det noen som har noen gode argumenter eller motargumenter for hvorfor den norske stat bør oppheve eller beholde forbudet mot "sex i reklame" ?
 
Topp