Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal ha ny PC - noen anbefalinger? - HJELP!

Jazz

Medlem
Hei

Jeg skal nå kjøpe meg en ny bærbar datamaskin. Jeg driver med webdesign og grafisk design, så spesifikasjonen trenger ikke å være veldig bra, men passe bra! Det som er spesielf krav for meg er at pcen skal tåle å være oppe ganske lenge om gangen, og gjerne ha god batteritid...

De vanligste programmene jeg kjører er photoshop og lignende programmer. Men er også interresert i videoredigering, så jeg vurderer å kjøpe et program som after effects eller premier eller noe sånt senere. Så det må være en PC som både tåler mye arbeid og har god ytelse....

Som pris tenker jeg noe rundt 6000 - 9000 kr

Det er flere alternativer, men har dere noen anbefalinger?

Takk!
 

peterandrej

pensjonert moderator
De vanligste programmene jeg kjører er photoshop og lignende programmer. Men er også interresert i videoredigering, så jeg vurderer å kjøpe et program som after effects eller premier eller noe sånt senere. Så det må være en PC som både tåler mye arbeid og har god ytelse....

Som pris tenker jeg noe rundt 6000 - 9000 kr

Tror du priser dette noe lavt når du er ute etter en PC til å jobbe med Photoshop, som jo er et meget krevende program for maskinen. Skal det ikke gå fullstendig sirup ville jeg nok sett på noe i prisklassen over det du nevner her.

Ser du litt utenom PC, og heller over på det mye bedre alternativet (nemlig Mac) så har du ikke nubbesjans å kjøre PS brukbart på en maskin til under 15-17k som de rimeligste MB Pro-modellene starter på.
 

Jazz

Medlem
Du trenger vel ikke noe veldig bra PC for å kjøre Photoshop? Altså en PC som i dag selges for 4000 kr kan enkelt kjøre Photoshop...

Og Mac, det er det siste jeg kjøper... :D
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du kan kjøre Photoshop på en laptop til 2500,- , spørsmålet er bare hvor god tid du har, for det vil ikke gå spesielt raskt.

Selv har jeg alltid hatt windows-maskin, men har et par kamerater som har kjøpt Mac og de kommer aldri til å gå tilbake sier de. Det lille jeg har testet, har gitt meg et veldig positivt inntrykk. Macbook Air er jo meeeeget slank og pen, så ikke umulig det blir det neste gang for min del.
 

Jazz

Medlem
Jeg synes at man setter grenser for seg når man velger å bruke Mac. Mac er egentlig bare en veldig vellykket markedsføringssak...

Det finnes mange pcer på samme kvalitet som en macbook til mye lavere pris..

Men er det noen anbefalinger til PC? :D
 

hansson

Langveisfarende
Jeg kjører tunge photoshopfiler uten noe som helst problem på min Acer billig-pc til 6500 kroner. Da snakker jeg om digre illustrasjoner i 300 dpi med inntil 50 lag osv. Null problemer. Er forøvrig meget fornøyd med vekt og veldig bra batteritid på denne modellen, en Aspire 5810 (tror de heter Travelline). Tynn og lett å ha med på tur. Har nå stått på stort sett kontinuerlig siden 2009 og fungerer fortsatt fint. Den generer nær null varme, noe som er spesielt viktig når man er i tropiske strøk. Sist jeg prøvde en Mac Pro i aluminium var den gloheit under håndleddene og vifta lagde mye mer støy enn billig-pc-en. Så hvorfor bruke mye penger på moteriktige produkter når du kan kjøpe 2 ujålete PC-er for samme prisen?

PS - Acer er full av ferdiginstallert crap. Det er ulempa med de fleste pc-laptoper vil jeg tro. Det er bare til å avinstallere, det er ingen sperrer mot å få det til.
 
Sist redigert:

Jazz

Medlem
Takk for svar...

Jeg har også sett litt rundt omkring, og ser at Acer har ganske bra tilbud....
 

TorsteinO

Art Director & grunder
I tilfelle det er den padda linker til du tenker på, legg merke til at den kun har i3-prosessor, og skjermkortet er vel mer eller mindre crap. Kommer du til å kjøre noe litt tyngre photoshopping på den ville jeg ihvertfall ha stappa inn så mye ram som mulig.

Skal du jobbe med store filer, så kan jeg love deg at du VIL merke forskjell på en billig maskin, og en tilsyneslatende likt spekka high-end-maskin. Jeg har hatt begge deler, og det er en grunn til at jeg har gått helt bort fra billig-løsningene.

Og nei, en high-end windowsmaskin er ikke noe billigere enn en tilsvarende mac, de ender faktisk veldig likt, men Apple har rett og slett ikke noen skikkelig billig-maskiner.

Er dette noe du lever av, og du (...er så dum at du...;)) nekter å titte på apple, så ville jeg heller ha titta litt på en lenovo thinkpad, f.ex. noen av disse: Komplett.no - PC-er.
 

picxx

Well-Known Member
Skjønner ikke helt hvorfor man kommer trekkende med MAC til 15-20.000 når spørsmålet til TS var en PC i prisklassen 6-9000?

Selv har jeg faktisk null peil, da jeg på de siste to pc'ene mine fikk de bygget opp.
Dette fordi komponenter er billige her, mens kompaktmaskiner (som gjerne også har dårlige specs) er dyre.
Har du en kompis eller hvis du kjenner noen som er litt hardwareintressert kunne det kanskje lønne seg for deg å få dem til å bygge noe for deg?
Billige hovedkort får du vel på qxl eller finn.
 

Nutz

Med lem
Er vel ikke en helt "kurant sak" å bygge seg en bærbar sak heller Picxx ?
Omtrent alt er fast på hovedkortet, lite å "sjonglere" med bortsett fra ram og wi-fi-kortet, og evt. modem. Heller ikke enkel sak å bytte prosessor da man muligens er avhengig av å justere spesielle parametere i BIOS, som igjen kanskje krever mer enn normal firmware.
Mine siste bærbare har vært helt strippet for "spennende FY-FY-valg" i "Bios-setup".
 

picxx

Well-Known Member
Er vel ikke en helt "kurant sak" å bygge seg en bærbar sak heller Picxx ?

Beklager, beklager :eek:
Gikk litt fort i svingene her for meg også....overså helt at det skulle være bærbart.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
det jeg anbefaler og linker til er jo faktisk en Lenovo Thinkpad, ikke en mac, picxx...

@jazz: i7'en har vel 4-kjerner, mens i5'en er 2 kjerner, så jeg tror nok i7'en vil dra fra selv om den har ganske mye lavere klokkehastighet. Om det er verdt prisforskjellen er jo en annen sak, men bare du kommer opp et hakk fra i3, som absolutt ikke er ment for mer krevende arbeid, så bør mye være gjort.
 
Topp