Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal ha ny PC - noen anbefalinger? - HJELP!

picxx

Well-Known Member
det jeg anbefaler og linker til er jo faktisk en Lenovo Thinkpad, ikke en mac, picxx...

Innlegget mitt var vel ikke spesielt rettet mot deg. Det er flere medlemmer enn deg her på WF serru atomet ;)
 

Jazz

Medlem
Hei

Etter at jeg oppsøkte flere forhandlere i går og idag, har jeg forstått at det er pcer på 8-9000 klassen som er greit for det jeg ønsker, men jeg tenker da at når jeg engang kjøper, så burde jeg jo kjøpe noe som er litt bedre. Så jeg presser meg litt og satser da på en pc på prisklassen 9 - 13.

Det jeg har sett litt på er en Sony Vaio S-serien:
VPCSB1B9E/B (VPCSB1B9E/B, VPCSB1B9E/B.EC1) : Tekniske spesifikasjoner : VAIO : Sony

Den er genial: små, lett å bare, i7 2.4, 6gb ram, 1gb grafikk......

MEN - Jeg ser ikke hvor de har skrevet prisen...

Hva synes dere?
 

Jazz

Medlem
Men hva synes du om den?

Jeg synes den er veldig bra og vært den prisen, for den har gode spesifkasjoner, er veldig lett og fleksibel...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Så absolutt ikke dum ut den. Men hadde jeg vært deg, hadde jeg heller gått ned et par tusen på prisen og kjøpt SSD-harddisk og satt inn dette.

Jeg bygde ny pc rett før jul med en 128gb SSD som systemsdisk og hei hvor det går. Pc`en min (stasjonær) har 8gb ram og med SSD`en tar det ganske nøyaktig 4 sekunder fra jeg drar en fil over Photoshop-ikonet til filen er klar til å jobbes med.

Jeg kommer ihvertfall aldri til å bygge pc uten SSD som system-disk igjen. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
SSD er veldig bra mht fart, og i laptoper har de også en fordel ved at de har mye lavere strømforbruk enn vanlige disker, som både gir direkte lengre batteritid, men også gir lavere varmeutvikling, som igjen vil si at viftene ikke vil gå like mye og dermed får du enda lavere strømforbruk, dobbelt opp altså :)

Det eneste dumme er at SSD foreløpig er fordømt dyre hvis du skal ha litt størrelse på dem (jeg har nå 2x512GB, begge med kanskje 400gb brukt, og disse ville da koste 6-7000 hver hvis jeg skulle bytte dem ut med SSD...), så hvis du ikke har plass til mer enn én disk i laptopen blir det enten veldig dyrt, eller så er du avhengig av en ekstern disk for å ha litt lagringsplass. På stasjonære er det jo litt greiere siden man der har mye mer plass. Samtidig vil du jo også miste en del hastighet hvis du er avhengig av en ekstern disk siden disse vanligvis har mye lavere hastighet på tilkoblingen.

Jeg tror jeg klarer meg med vanlige disker fram til neste gang jeg kjøper ny maskin, men da vil jeg også anta at SSD har blitt mye billigere, så da blir det nok det enten jeg kjøper en mac pro eller holder meg til mbp :)
 
Sist redigert:

Jazz

Medlem
Ja nå har jeg vært innom Sony Center og sett litt på pcene der...

Det jeg sansynligvis kommer til å kjøpe er en av S-serien til Vaio. Men den som er på i7 kommer til norge mot slutten av mai......

Det kommer også en S-versjon med i7 og SSD på 128gb, men den koster rundt 17 000 kr. Mens den med vanlig harddisk på 500gb koster rundt 13 000 kr.

De har også en Z-serie med intel xeon og ssd, men den koster 23 000 kr ......
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, det er jo det som er problemet da dag, 128gb holder fint til system, programvare osv, men for det første er det ganske vanlig at det ikke er plass til mer enn en harddisk i en laptop, og for det andre er den andre harddisken for mange av oss ikke bare til lagring, men som swapdisk for photoshop, videoredigering osv, siden det da er en kjempefordel med en ekstra fysisk disk, som også bør være så kjapp som mulig.

Det er f.ex. derfor apple fokuserer på dette på mac pro: Raskere harddisker - ikke bare til systemdisk men generelt - øker ytelsen mer merkbart jo tyngre det man jobber med er. Jobber man stort sett med relativt små filer i photoshop, litt webdesign osv, så vil det ikke ha SÅ mye å si med farta på den andre disken, men jobber man en del med **store** filer, vil det ha MYE å si.

Samtidig - når de fleste laptoper typisk bare plass til 1 hd: Hvis man da blir avhengig av en ekstern disk til alt av lagring, så vil man enten måtte ha en fordømt kjapp tilkobling (f.ex. thunderbolt), eller man vil miste masse ytelse. Til dels fordi lagring da vil gå treigere, men mest fordi man enten må bruke samme disk til swap og system, eller å bruke den eksterne til swap.

Men helt klart - selv bare en SSD til systemdisk vil hjelpe en del, selv om jeg nok tror jeg ville ha vel så stor effekt av å bruke SSD som disk nr 2
 

Nutz

Med lem
Kjøper man en bærbar med en TB diskplass, så er det som regel 2X500 GB.
Men det er psykisk "vondt" og tortur å jekke ut den ene 500GB'n til fordel for en SSD på 128GB på en ny maskin.
 
Topp