Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal kjøpe domene fra en amerikaner. Hvordan?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det du egentlig også sier, er at man aldri skal ta imot betalinger på PayPal fordi sender i teorien kan gjøre en chargeback når han vil? (Nå har jeg aldri brukt PayPal - bare Skrill og Neteller)

Nå har jeg ingen erfaring med dette, men jeg ville gå fram slik: Du kan sende faktura med PayPal, og jeg ville skrevet utfyllende på fakturaen hva kjøperen kjøper og hvordan+når det leveres. Så dokumenterer jeg alt fra min side, inklusiv noen whois-spørringer etter overtakelsen; hvis mortparten videreselger og tror de kan kreve pengene tilbake fra meg så kan jeg overlegge dokumentasjonen.
Som sagt: jeg har - heldigvis - ingen erfaring med dette.

For større beløp ville jeg spørt her på webforumet først ;-)
 

i-net

Medlem
Nå er jo dette flere mnd. siden og neppe en aktuell problemstilling for trådstarter. Han fikk jo uansett mange gode råd her, så det kunne jo vært på sin plass å oppdatere hvordan det hele gikk? :)
 

erlsae

Medlem
Selvfølgelig. Kom i kontakt med denne personen, spurte om han ville selge domenet da det ikke var i bruk. Han sa ja, og deretter skjedde prosessen gjennom Escrow. Må bare applaudere den tjenesten, som jeg selvfølgelig var skeptisk på, men tok en sjanse og prosessen var veldig enkel når man først forstod settingen.

Må også nevne at uten Rune her på forumet hadde jeg nok strevet med det helt til i dag. Hvis du leser denne tråden ved et senere tidspunkt, og står ovenfor samme problemstilling som jeg gjorde stiller jeg meg også til disposisjon for litt bistand.

Prosessen fungerte slik:
Kjøper la domenet sitt for salg med pris gjennom Escrow. Jeg fikk en mail, og måtte godkjenne at jeg skulle ha det. Fikk deretter kontoinformasjon til en USA-registrert bank som jeg måtte overføre penger til. I løpet av 4 dager (ca) var pengene på deres konto, de godkjente det (tok ca 1 dag). Kjøper fikk beskjed når betalingen var godkjent, deretter måtte han aktivere domenet for flytting (bytte eier).

Som du sikkert leser virker det enkelt, men det var noen hinder jeg møtte på, bla. kontoinformasjonen til Escrow var noe utydelig, og nettsiden deres er ikke 2015-designet, så jeg måtte rote litt i undersidene for å finne frem det jeg ville ha.

Men alt i alt, sitter igjen med en veldig god opplevelse etter å ha bruk Escrow. Skal bruke tjenesten neste gang jeg kjøper et domene eller andre tjenester over nett som koster litt.
 
Topp