Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal starte blogg/ nettside, trenger tips.

Double

Medlem
Hei, dette er mitt første innlegg her på forumet :)

Jeg er en gutt på ungdomskolealder, som har planer om å starte blogg/ nettside om ting som opptar meg, som først og fremst er teknologi. Jeg ønsker først og fremst å blogge for å tjene penger, men også for å ha en fordel når det kommer til jobb senere i livet.

Jeg lurer veldig på hva bloggen skal hete. Det skal være et .com domene. Jeg er usikker på om jeg skal bruke mitt virkelige navn, eller finne på et annet.

Hvor burde jeg kjøpe domene? Er å hoste bloggen/ nettsiden selv en god idè?

Trenger jeg superkrefter for å drive en blogg/ nettside i dag? Planen er å bruke Wordpress.

Hva synes dere om å kjøpe Facebook-likes og G+ -likes osv. for å få fart på besøkstallene og øke serriøsiteten? Ser mange som tilbyr dette via Mikrojobb. Ja, jeg vet at Facebook-likes'ene kommer fra inaktive kontoer i utlandet.

Setter ekstremt stor pris på svar, og ja jeg vet at en del av disse svarene kan jeg Google meg til.
 
Sist redigert:

flippflopp

Medlem
1. Du må ta en beslutning mellom å gå for et EMD (Exact Match Domain) som matcher en søkefrase, eller et merkevarenavn. Et eksempel på EMD kan være "datamaskin.no", mens et merkevarenavn vil være for eksempel "Digi.no" eller "ITpro.no".

2. Anbefaler Host1.no (affiliate lenke) varmt. Er selv kunde der. Bruker du rabattkoden nff får du 15% rabatt.

3. Du trenger ikke superkrefter. Wordpress er veldig enkelt, og med Host1.no (affiliate lenke) installerer du det automatisk :D

4. Ikke kjøp likes/G+. Mye bedre å heller mase på venner og familie om å like/+'e siden din. 30 ekte likes/+ er bedre enn 1000 falske. Du kan også sjekke tråden på den lukkede delen av forumet hvor du kan få like's fra folk her på forumet, mot at du liker deres sider.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Her kommer noen råd - så er det opp til deg om du vil lytte til dem

[1] Blogge for å tjene penger!

Det er sjelden en god idé å blogge for å tjene penger. Hvis du ikke har den store interessen for emnet du skriver om, så vil det ofte skinne gjennom - samt at du vil miste motivasjonen fort om det er pengene som driver deg.
Sannheten er at du sannsynligvis ikke vil tjene noe særlig før det har gått en god stund og du har bygget deg opp en god leserskare på grunnlag av dine gode innlegg som viser din pasjon for temaet.

[2] Eget navn, pseudonym eller annet navn
Hvis du ønsker å bygge en kvalitetsblogg som skal gi deg fordeler senere i livet er det helt klart en fordel å blogge under eget navn. Men, da er det viktig at det du gjør har kvalitet fra første stund, er gjennomtenkt slik at du vet du kan stå for det senere i livet og.

[3] Kjøp av domene og hosting
Kjøp domene og hosting hos Domeneshop. De er norske, yter support på norsk og enkle å ha med å gjøre. Dette vil nok være det enkleste for deg til å begynne med.

[4] Superkrefter for å drive en blogg?

Nei, du trenger ikke superkrefter for å drive en blogg. Du kan faktisk ligge på sofaen og drive en blogg.
Du trenger kontinuitet for å drive en blogg. Dvs at du må være en "stayer" som setter deg mål og ikke gir opp før du når dem. Uansett om det tar én uke eller ett år.

[5] Wordpress
Wordpress er et utmerket valg for en nybegynner. Det er enkelt å bruke, mange guider og personer som kan gi deg tips og råd for å få til det du ønsker.
Mitt råd er å starte med noe som er enkelt. Uten alt for mye fiksfakserier. Fyll nettstedet med gode blogginnlegg, sett deg inn wordpress - og så kan du begynne å utvikle nettstedet.

[6] Kjøp av likes

Dropp kjøp av likes! Det er bortkastet tid og penger. Lag kvalitet, opprett en facebookside og liknende på de forskjellige sosiale medier. Bygg sten for sten og skaff deg ekte lesere.
Det er bedre å ha 10 engasjerte lesere som virkelig leser dine innlegg enn å ha 100 som bare dropper innom siden.

Dette var mine råd til deg. Om du velger å lytte eller ei er helt opp til deg selv, og dette er selvfølgelig mine subjektive meninger basert på min erfaring og mine meninger - så det kan hende andre har andre råd.

Bruk hodet, vær tålmodig og positivt - så går det deg godt!
 

Hupsey

Medlem
Dersom jeg kunne gitt ryktepoeng på mobil, skulle du fått for de tipsene:) Kan legge til at det også finnes gratistjenester som tilbyr wp om du ikke har råd til egen hosting. Da kan du prøve deg litt frem og se om det er din greie, før du satser på egenhosted blogg.
 

Double

Medlem
Tusen takk for svar :)

Hvor bør jeg kjøpe domene? Har sett litt på Domeneshop, og der har jeg alternativene;



Noe jeg ikke skjønner en dritt av, hva skal jeg velge her?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Dersom du skal ha en blogg med wordpress, er du nødt til å velge medium (med database).
 

Double

Medlem
Jeg vet :) Det jeg skrev passet ikke helt med bildet ;)

Er det mye stress med å hoste selv? Domeneshop ble ganske dyrt; 430 for ett år inkl domene.
Er det evt. noen andre alternativer?
 
Sist redigert:

Double

Medlem
Joda, 35 kr per mnd er ikke noe problem, det er bare at jeg ikke har kjempelyst til å betale alt på en gang. Jeg ser at hos Host1 kan man betale per kvartal. Om jeg husker rett har ikke de det beste ryktet.
 

adiabatisk

Medlem
Etter mitt skjønn så er kanskje interessen for det du skal skrive om det viktigste. Å være stayer er viktig. Litt greit at temaet du skriver om fenger deg, litt i hvertfall...

Entusiasme er viktig. Å lese en blogg der du set at vedkommende virkelig gløde for smitter over på leserne, som igjen gjør at de anbefaler bloggen til andre, som igjen... Du skjønner tegningen.

Å velge en plattform du er komfortabel med er også greit. Wordpress er ypperlig til det formålet du skal i gang med.

Å poste regelmessig kan være en fordel. Helst et par ganger i uka, alt ettersom hva du ønsker å oppnå.

Facebook kan være em viktig kilde til trafikk, men å kjøpe likes fører sjelden til at trafikken inn til siden din økes noe særlig.

Å være medlem av diverse fora, som f.eks. Webforumet og andre relevante fora kan gi deg en betydelig trafikk og inspirasjon.
 
Topp