Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatteparadis

kongen

kongemedlem
Er dette juridisk lovlig?

Du oppretter et firma på en øy hvor skatten er lav.
Dette firmaet selger nedlastbar software.
Firmaet outsourcer kundebehandling til en person i Norge, som er deg selv.
Firmaet på øya selger software til personer over hele verden, også til personer bosatt i Norge.
Personer som kjøper software bestiller softwaren fra firmaet på øya.

Er ikke dette en måte å slippe unna norsk mva og firmaskatt på? Eller er det juridisk ulovlig?
 

sKrud

Meget sliten student
Har faktisk innom skatteetaten i sommer å presanterte dem med akkurat dette spørsmålet..Det er mulig de bare latet som om de ikke skjønte et kvekk av det jeg sa..men de kunne i værtfall ikke svare på spørsmålene mine.

Mitt råd er å ta kontakt med en revisor som har peiling på dette området å rådfør deg med han.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hva mener du skulle være ulovlig med dette?

Selskapet skatter jo til det landet det har virksomhet og personen skatter til det landet han arbeider i.... Men, det er jo interessant spørsmål da man i teorien kan være en reisende som har tatt jobb som supportmedarbeider. Men, da går det mer på personskatt etc.

Slik du fremsatte spørsmålet kan jeg ikke se noe ulovlig!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg vet ikke om det er vanlig i alle land, uansett hvor lav skatt og slikt er, men når vi driver fra Norge og skal fakturere til en kunde i utland skal jo ikke dette med MVA faktureres. Om det er helt vanlig i alle land vet jeg ikke, men tror nok at det kan være lurt å faktisk sjekke litt opp i før du gjør noe. (Joda, sette seg inn i alle lover og regler er jo en liten fordel også.)
 
K

Kontoristen

Guest
Er dette juridisk lovlig?
Du oppretter et firma på en øy hvor skatten er lav.[/QUOTE]
Så lenge denne øya er et Land og at landet tilbyr utlendinger å etablere firma der så er det lov

Dette firmaet selger nedlastbar software.
Det er selvsagt lov å selge software over internett, det ikke firma som selger software i Norge, men kunde som kjøper software i det aktuelle landet (øya)

Firmaet outsourcer kundebehandling til en person i Norge, som er deg selv.
Firmaet er ikke deg selv, men en egen juridisk enhet. Det kan hende du må etablere en avdeling i Norge (NUF) hvor du er ansatt.

Firmaet på øya selger software til personer over hele verden, også til personer bosatt i Norge.
Personer som kjøper software bestiller softwaren fra firmaet på øya.
Svarte vel på dette l i svar nr to

Er ikke dette en måte å slippe unna norsk mva og firmaskatt på? Eller er det juridisk ulovlig?
Firmaet må selvsagt betale skatt i det aktuelle landet og forholde seg til mva regler i det aktuelle landet

Hvilken øy er det du sikter til egentlig?
 

kongen

kongemedlem
Trodde dette var lovlig jeg også, men hva er det med staten som skal "ta" de som oppretter firma i skatteparadis og nesten kaller de for kriminelle?

Hvordan kan pengene skifte eier fra selskapet til en norsk person/firma billigst mulig?
 

kongen

kongemedlem
Hvilken øy er det du sikter til egentlig?

Jeg så nettopp et program om Cayman Island og Ugland House og fant denne øya interessant. Delaware er også interessant. Har vært på tanken om å opprette et selvskap i et land med lav skatt i lengre tid, og gjør det vel innen kort tid.
 
K

Kontoristen

Guest
men hva er det med staten som skal "ta" de som oppretter firma i skatteparadis og nesten kaller de for kriminelle?
Det er hvis en en som er skattepliktig til Norge og eier et selskap i et skatteparadis. Man er da pålagt til å opplyse om størrelsen på skateutbytte i sin persolige ligning.

Norsk lov sier dette:
Enhver person som er skatter i Norge er pliktig til å opplyse om inntekter tjent i utlandet.

Det blir ofte brukt benevnelsen "skatteparadis" i en del land med lav skatteprosent fordi det er høy grad av konfidensialitet i noen land (øyer) fordi navnet på eiere og daglig leder ikke er registrert i noen offentlig register.
 

quicktech

Medlem
Jeg er ikke verdensmester på dette, men den eneste umiddelbare fordelen jeg kan se er at dine sluttkunder slipper å betale momsen. Forutsatt at skatteparadiset ikke pålegger deg å legge til moms/VAT så klart. Så for dine sluttkunder vil vel programvaren bli 20% billigere?

Uansett vil utfordringen (som mange andre har påpekt) være å få pengene til Norge uten å betale skatt. Mange spekulerer i såkalte debetkort som trekker pengene rett fra en bankkonto i utlandet hvor banken nekter å utlevere informasjon om eier av kortet, men selv denne metoden har blitt betydelig innskjerpet de siste årene og det er jo også ulovlig.
 

kongen

kongemedlem
Jer er ikke ute etter å gjøre noe ulovlig, jeg er ute etter å finne den metoden hvor jeg beholder mest mulig av pengene jeg tjener.
 

konsulenten

New Member
Om du skal drive utelukkende på nett, så kan du jo eventuelt "bare" flytte til det aktuelle landet. Da blir det ekstra gunstig med varme dager, og meget mulig billigere levekår i tillegg. Sparte penger er jo som kjent bedre enn tjente penger, for de er jo helt skattefrie! :)
 

clinton4

Medlem
Det å selge varer/tjenester til et utenlandsk selskap som du gjerne selv eier er ikke ulovlig. Det som er ulovlig er å ikke opplyse om inntekter du som norsk statsborger har i andre land enn Norge.
 

sKrud

Meget sliten student
Er det noen som har noen gode linker til sider hvor man kan lese seg opp om de ulike områdene?

Skal skrive en oppgave om dette i løpet av de to siste ukene..å hadde vært gøy å fått litt andre vinkler enn hva disse amerikanske bøkene har..
 
Topp