Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatteparadis

picxx

Well-Known Member
Er det noen som har noen gode linker til sider hvor man kan lese seg opp om de ulike områdene?

Skal skrive en oppgave om dette i løpet av de to siste ukene..å hadde vært gøy å fått litt andre vinkler enn hva disse amerikanske bøkene har..

Kan ta en titt her:
KÃ¥resPartyBar › Forum › Pattaya / Thailand › Visum/Forsikringer › Utflytta trygdede bør skatte til Norge

Finnes også flere tråder om det samme på det forumet.

Er flere profilerte journalister i norske media som skriver der.
 

kongen

kongemedlem
Det som er ulovlig er å ikke opplyse om inntekter du som norsk statsborger har i andre land enn Norge.

Men blir det ikke den utenlandske juridiske enheten som får inntektene, mens eieren av bedriften får ingen inntekter men en høyere formue på grunn av større bedriftsbankkonto?

Eller er jeg helt på viddene nå?
 

clinton4

Medlem
Hvordan scenarioet blir dersom du ikke gir deg selv utbytte eller lønn fra det utenlandske selskapet, er jeg usikker på. Men du som norsk statsborger er jo pliktig til å opplyse norske skattemyndigheter om alle verdier og inntekter du måtte ha i og utenfor Norge. Og uten at jeg skal være 100% sikker, så går jeg ut i fra at man på en eller annen måte også må betale skatt (muligens eiendomsskatt?) til Norge for verider du måtte ha i utlandet.

Her er litt relevant informasjon fra skatteetaten:
Skatteetaten - Informasjon til deg som har inntekt eller formue i utlandet - Beskatning av enkelte inntekter i utlandet for personer som er skattemessig bosatt i Norge
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
PS - nedlastbare og "fjernleverbare" tjenester skal du betale mva på hvis du er mva-pliktig næringsdrivende, også hvis du kjøper fra utlandet. Skal innrapporteres på mva-oppgaven i egen rubrikk.
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
PS - nedlastbare og "fjernleverbare" tjenester skal du betale mva på hvis du er mva-pliktig næringsdrivende, også hvis du kjøper fra utlandet. Skal innrapporteres på mva-oppgaven i egen rubrikk.

Jeg skal ikke kjøpe software, jeg skal selge software. Og da helst sitte igjen med mest mulig av penger som kommer inn, på en lovlig måte.
 

sta

Medlem
Jeg er ingen ekspert på området men har diskutert tilsvarende konstalasjoner med min revisor, ifbm. et produkt vi selger i USA. Norsk skattelov vil påvirke deg på følgende:

(1) Du er pliktig å oppgi dine eksjer i det utenlandske firmaet på din norske selvangivelse og evt. betale formueskatt hvis verdien på aksjene er så høy.

(2) Penger du tar ut av firmaet i form av lønn betaler du norsk innteksskatt på. Utbytte du tar ut av firmaet betaler du 28% kapitalskatt på.
 
Topp