Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Snudd avregning og bilagsserie fra år til år

Hei alle,

har 2 spørsmål som jeg er ganske sikker på at flere lurer på. Håper vi får oppklart dette.

1. Bilagsserie fra år til år.
I 2012 startet jeg bilagsserien min med "1" og kom frem til la oss si "200".
Begynner jeg da på bilag 201 i 2013, eller starter jeg fra 1 igjen? Har startet fra 1 i 2013 også, men lurer på om dette blir litt som løpende fakturaserier, at man må kunne dokumentere at det ikke finns hull.

2. Snudd avregning.
Jeg har omtrent forstått idéen bak snudd avregning. Hvis jeg kjøper en fjernlevert tjeneste (SEO) til 100NOK fra utlandet, så må jeg selv "legge på mva" for tjenesteleverandøren. Man betaler i praksis 0 for dette da man trekker det som betalt mva. Er bokføringen korrekt?

Leverandørreskontro: D/K 100
Innskudd kontanter 2055 K - 100
Diverse kostnader 7790 D - 100
Utgående mva 2700 K - 25
Inngående mva 2710 D - 25

Dette blir riktig mtp mva-oppgaven. Men er det riktig ellers?
 

Steve Cash

Medlem
1. Det er vanlig å starte på bilag 1 igjen neste år. Hvis en nummerer fra 1 og utover vel og merke. Noen foretrekker å la bilagsnummer for utgående fakturaer være lik fakturanummer, og ha enten en eller flere serier for de andre bilagstypene. I så fall fortsetter en selvfølgelig neste år siste fakturanummer forrige år pluss 1, men en starter på bunnen igjen med de andre.

2. Ja, det ser riktig ut, bare pass på at utgående mva skal på en egen post på mva-oppgaven, og ikke på den vanlige utgående. Dette for at utgående mva skal være 25 % av grunnlaget.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg ser det er noen som stiller inn nummerstemplene sine på den måten, og det er ikke noe galt i det, så lenge metoden en velger fører til at en har sammenhengende nummerserier, dvs. at neste bilag er 1 høyere enn forrige. Men jeg ser heller ikke den store gevinsten ved det ettersom fakturadatoen vil fortelle hvilket år bilaget hører hjemme. Kanskje det en gang i dataregnskapenes barndom fantes utskrifter som bare viste bilagsnummer, ikke år, og så festet vanen seg? Det siste er ren gjetning.
 
Topp