Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål til designere: Gir du fra deg PSD-filene?

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hvor gjør dere av filene ? Dere som jobber som designere til daglig vil jo måtte ha en god del filer liggende?
Blir jo en god del gb tilslutt?

Egen server? Veldig stor Harddisk på pc´n ?
Minnepenn med navn på inne i en safe?
man vil jo ikke miste dataen sin heller..
 

xenimus86

Medlem
Hvor gjør dere av filene? Dere som jobber som designere til daglig vil jo måtte ha en god del filer liggende?
Blir jo en god del gb tilslutt?

Egen server? Veldig stor Harddisk på pc´n ?
Minnepenn med navn på inne i en safe?
man vil jo ikke miste dataen sin heller..

Jeg bruker sånn:
1578039147.jpg
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Forøvrig, Kenneth: Hvorfor spør du om dette? Har du en case på gang?

Ja, har vel det. Har nettopp jobbet med en designer og når vi endelig nådde fram til enden spurte jeg om psd filene slik at vi kan videreutvikle på siden senere - da ble denne personen skeptisk.

Jeg trenger psd for å enklere kunne videreutvikle på siden i form av undersider og en blogg som skal legges til i fremtiden. Samtidig så skal det kjøres en rekke A/B tester og da er det greit å ha tilgang til å enkelt kunne endre på designelementer.

Har forøvrig opplevd at designer (en annen) mistet psd filen, noe som var fryktelig irriterende siden vi skulle gå i gang med å videreutvikle siden.

Forøvrig picxx, fint om du holder deg utenfor denne tråden. I alle de årene jeg har sett deg på nett har jeg enda til overs å se deg designe noe som helst, så du er vel den siste her inne jeg vil ta råd fra når jeg spør designere. På toppen av det hele klarte du å kapre tråden min med den idiotiske praten din.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvor gjør dere av filene ? Dere som jobber som designere til daglig vil jo måtte ha en god del filer liggende?
Blir jo en god del gb tilslutt?

Egen server? Veldig stor Harddisk på pc´n ?
Minnepenn med navn på inne i en safe?
man vil jo ikke miste dataen sin heller..

Jeg kjøpte noen minnepennbrikker på clas ohlson. De har kapasitet på 16 GB. Fin backup det. Man trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn nødvendig.

Kenneth skrev:
Ja, har vel det. Har nettopp jobbet med en designer og når vi endelig nådde fram til enden spurte jeg om psd filene slik at vi kan videreutvikle på siden senere - da ble denne personen skeptisk.

Jeg trenger psd for å enklere kunne videreutvikle på siden i form av undersider og en blogg som skal legges til i fremtiden. Samtidig så skal det kjøres en rekke A/B tester og da er det greit å ha tilgang til å enkelt kunne endre på designelementer.

Har forøvrig opplevd at designer (en annen) mistet psd filen, noe som var fryktelig irriterende siden vi skulle gå i gang med å videreutvikle siden.

Høres for meg ut som du nevner dette med .psd-filen enten etter at jobben er avsluttet, eller er på vei til å bli det. Da kan jeg skjønne designerens skepsis, hvis det ikke var en del av avtalen å levere ut disse filene.

Mitt råd er vel bare å få punktet ".psd-filer overleveres kunde etter prosjektslutt, dette innebærer ingen overføring av opphavsrett.." inn i avtalen dere blir enige om før start. Gjør du ikke det?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kan ikke du legge ut et eksempel på en knakende god webdesigner-kontrakt Peter?
Jeg er fortsatt ikke blitt noe flinkere til å bruke kontakter når jeg leier inn frilansdesignere, derimot har jeg blitt flinkere på kontrakter mot kunder.
 

Gaasehud

Medlem
Kanskje du kan be om noen av PSD-filene, Kenneth? Mulig han går med på å gi deg noen av filene, de du kan endre; som knapper, etc.?

Jeg tar vare på alt, men har dog fylt opp litt mye. Har bare 80GB internt, men har to eksterne hardisker på 400GB og 1TB. Har fortsatt god plass. :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kan ikke du legge ut et eksempel på en knakende god webdesigner-kontrakt Peter?

Tja. Du kjenner jo meg; du kallte meg jo en gang "så naiv at det nesten er søtt" :)

Men jeg pleier å ha en kontrakt som inneholder disse punktene:

  • avtalen gjelder: (hva som skal gjøres)
  • avtalens parter: (hvem som inngår avtalen..)
  • Deadline for ferdigstillelse: (kan evt. ta med del-mål hvis dette er nødvendig)
  • Pris:
  • Øvrig: (her kan du sette inn hva som helst, sånn som "psd-filer leveres kunde etter ferdigstillelse")
 

xenimus86

Medlem
Kan ikke du legge ut et eksempel på en knakende god webdesigner-kontrakt Peter?

I second that! Har forsåvidt skrevet min egen kontrakt, men den er jeg overhodet ikke fornøyd med - og har dessuten ikke kryssjekket denne med advokat, så vet ikke om ting er gyldig. Men det er som regel bare basic ting da ...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Over til saken..

Jeg synes at psd filer er en selvfølgelig å sende ved når man leverer et design. ALLE filene. Etter noen runder på skype, msn, twitter og her på forumet har jeg kommet fram til følgende årsaker til hvorfor designere ikke ønsker å gi fra seg filene:

1. Designer er redd for å miste bevis på at han/hun har laget siden
Da burde de heller skrive en kontrakt. Forøvrig har de jo fortsatt en rekke beviser om de ikke har en kontrakt, da det høyst sannsynlig er massevis av eposter tilgjengelig som beviser designeren sin deltagelse i prosessen.

2. Designer vil ikke at designet skal endres på
Da synes jeg du burde finne deg en ny jobb. Det er helt naturlig at nettsider må videreutvikles og om dette er et krav fra designers side, så er dette såpass viktig at dette bør opplyses om på forhånd slik at arbeidsgiver slipper å kaste bort tiden og kan finne en ny designer.

Som sagt synes jeg at psd filene er et must og man burde ikke være nødt til å betale ekstra for de. Dette ville blitt som om arkitekter nektet å gi tegningene sine til kundene (bare byggmesteren får se de). Det er IKKE vanlig praksis. Når man kjøper et produkt bør man få produktet i sin helhet, spesielt når det gjelder en nettside.

Designerene som ikke følger denne praksisen tror jeg vil tape kunder i lengden, eller se seg nødt til å endre på sine egne kjøreregler. Det er helt naturlig at nettsider må videreutvikles, spesielt nå som A/B testing kommer for full storm.

Jeg for min del har lært følgende i fremtiden når jeg hyrer inn designere:

- Sjekk at psd filene følger med
- Sjekk at designer tillater videre endringer av design
 

peterandrej

pensjonert moderator
2. Designer vil ikke at designet skal endres på

Tja, dette har jeg jo en viss forståelse for. Ikke at jeg bryr meg om slikt selv, men nå lager jo ikke jeg stor "kunst" heller. En designer som setter sitt navn på et produkt, og kanskje bruker dette i egen markedsføring/portefølje/etc, kan jo selvsagt ikke tillate at en kunde "fucker up" ens eget produkt (misforstå meg rett her..)

Som sagt synes jeg at psd filene er et must og man burde ikke være nødt til å betale ekstra for de. Dette ville blitt som om arkitekter nektet å gi tegningene sine til kundene (bare byggmesteren får se de). Det er IKKE vanlig praksis. Når man kjøper et produkt bør man få produktet i sin helhet, spesielt når det gjelder en nettside.

Da bør du spesifisere dette i avtalene du inngår med designere. Men du har misforstått noe helt sentralt; du eier ikke på noen måte det åndsverket et design er - selv om du betaler for rettighetene til det. Designeren kan godt gå med på å selge rettighetene til et design, og med alle kildefiler og alt, men det betyr ikke at det er "ditt". Designet er og forblir - alltid - designerens eiendom.

Designerene som ikke følger denne praksisen tror jeg vil tape kunder i lengden, eller se seg nødt til å endre på sine egne kjøreregler.
Designere, iallfall de talentfulle, kan i stor grad velge sine kunder. Jeg (og jeg er jo slett ingen stor kunstner) kan faktisk velge å si nei til kunder som jeg synes er vanskelige eller som jeg tror kan bli det.

Med en holdning som den du viser til dette skal du ikke se bort ifra at talentfulle designere rett og slett takker nei til å jobbe for deg.

Så det går faktisk begge veier, kenneth. Jeg for min del har størst tro på å holde en god dialog, være løsningsorientert og ikke altfor bombastisk.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Tja, dette har jeg jo en viss forståelse for. Ikke at jeg bryr meg om slikt selv, men nå lager jo ikke jeg stor "kunst" heller. En designer som setter sitt navn på et produkt, og kanskje bruker dette i egen markedsføring/portefølje/etc, kan jo selvsagt ikke tillate at en kunde "fucker up" ens eget produkt (misforstå meg rett her..)

Det har jeg forståelse for, men de fleste kunder er ikke interessert i å kjøpe kunst, men et design som selger. Om designet selger vet man ikke før man har prøvd og testet en rekke endringer, og da kan det fort hende at resultatet er annerledes innen man anser seg som ferdig.

Jeg tror ikke det er i kundens interesse å "fucke opp" designet. Det vil jo også være ekstremt vanskelig å definere hva som er å "fucke opp", på lik linje som det vil være vanskelig å definere hva som tillates å endres og ikke. Jeg for min del er ikke interessert i å kjøpe et design jeg ikke kan endre på.


Da bør du spesifisere dette i avtalene du inngår med designere. Men du har misforstått noe helt sentralt; du eier ikke på noen måte det åndsverket et design er - selv om du betaler for rettighetene til det. Designeren kan godt gå med på å selge rettighetene til et design, og med alle kildefiler og alt, men det betyr ikke at det er "ditt". Designet er og forblir - alltid - designerens eiendom.

Dette kan jo diskuteres fram og tilbake, men jeg ville nok aldri gått ut og sagt til en kunde at "vi eier designet for evig og alltid", da det kan høres utrolig skremmende ut for kunden da det kan skape frykt om at du plutselig kommer en dag og forlanger designet fjernet eller krever mer penger - eventuelt selger designet videre til andre kunder igjen. Men dette kan jo enkelt løses med en kontrakt.

Designere, iallfall de talentfulle, kan i stor grad velge sine kunder. Jeg (og jeg er jo slett ingen stor kunstner) kan faktisk velge å si nei til kunder som jeg synes er vanskelige eller som jeg tror kan bli det.

Det er selvfølgelig sant, men jeg vil tro at for 98% av designere så har de et luksusproblem (stor etterspørsel) eller ikke ønsker om mer vekst om de befinner seg i en situasjon hvor de sier nei til så alt for mange potensielle kunder. Med potensielle kunder mener jeg faktiske potensielle kunder - jeg takker selv nei til flere som kontakter meg enn jeg sier ja, enten fordi de har latterlige budsjetter, usakelige forventinger eller jeg merker med en gang t du er "tyre kickers". Disse regnet jeg uansett ikke som potensielle kunder.

I bunn og grunn tror jeg det er lettere for kunden å takke nei, enn for designeren.

Så det går faktisk begge veier, kenneth. Jeg for min del har størst tro på å holde en god dialog, være løsningsorientert og ikke altfor bombastisk.

Selvfølgelig, men i fremtiden tror jeg vi vil se flere med mine holdninger til dette. For 5 år siden kunne man gå til nabogutten på 16 for å få designet firmasiden sin. Ikke nok med det, men han fikset også programmering og "internettmarkedsføring" for deg. I dag er dette annerledes (og det vil endre seg enda mer i fremtiden). I dag har vi bachelor og mastergrader innen det vi driver med. Vi har mange år med erfaringer. Vi har en designbedrift som lager logo og profil, vi har en webdesignbedrift som lager nettsiden, vi har en programmeringsbedrift som lager "backend" for siden, vi har et markedsføringsfirma som tar seg av SEO og SEM, vi har et PR firma som tar seg av PR og sosiale medier og vi har en rekke andre småselskaper som tilbyr diverse tjenester. Alle har de noe å bidra med til siden for å øke salg (som er det endelige hovedmålet til kunden). I en slik situasjon kan man rett og slett ikke ha det slik at et av leddene (f.eks webdesignbedriften) sitter å holder igjen på hva som kan gjøres med designet - og om webdesignbedriften prøver seg - da mister de kunden, en ny webdesignbedrift blir funnet og den gamle webdesignbedriften vil iallefall ikke klare å finne seg noen nye kunder innenfor den orginale kundens kontaktkrets.

Tidene endrer seg og vi må alle gi litt slipp på det vi lager, dessverre.
 

Fredrik

Medlem
Kunne ikke vært mer enig med Kenneth her. Jeg har feks kjøpt design av bla Peter her i tråden (se signaturen i denne post). Dersom jeg nå skulle finne på å endre noe på siden og jeg dermed skulle få en mail fra Peter som lyder omtrent slik: Hei Fredrik, jeg la merke til idag at du har endret din webside. Det kan du ikke gjøre. Bare å endre tilbake, hilsen Peter.

Ja da ville jeg vel svart omtrent slik: Mail fra fraværs assistent i outlook - Fredrik er på ferie på månen eller noe i dritseriøs lang tid. Ta kontakt igjen om kjempe lenge. Ved ekstrem krise, ring 112 eller noe.

Forøvrig var Peter kun tatt inn som et eksempel i denne tråden helt tilfeldig og ikke noe vondt ment mot deg (antar du skjønner det).

Men en annen ting, hvor starter og stopper et design? Hva er forandring av et design?
 

onlyme

New Member
Jeg krever absolutt alle filer, og noen link til designeren på siden hadde aldri blitt akseptert. Designerens markedsføring er noe som ikke angår meg.

Jeg har aldri opplevd at en designer har ønsket å beholde noe.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dere er jo noen apekatter. Jeg kan gi dere et enkelt eksempel:

Picasso malte en del bilder. Disse bildene er hans åndsverk. Han sitter med alle rettigheter og kan gjøre hva han vil med dem. Inkludert å selge/leie dem ut til et galleri.

Men det betyr jo ikke at:
- galleriet har noen rett til å forandre på picassos bilder eller stille dem ut slik at picasso fremstilles i et dårlig lys, etc.
- galleriet har noen rett til å få utlevert picassos malepensler, fargespann og lerreter.

Så kunne jo selvsagt Picasso og galleriet blitt enig om at galleriet nettopp FÅR lov til å endre bildet slik de vil, og at picasso leverer alle malepenslene fra seg - men det vil jo fremgå av avtalen mellom dem.

Det avgjørende er altså:
- bli enige på forhånd om hva som gjelder. For designeren ligger det implisitt at designeren beholder ALLE kildefiler. Rett og slett fordi disse er designerens eiendom - eller hans pensler om du vil.

@onlyme: det er rimelig slutt på linker fra designeren på sider (med unntak av standardiserte themes til wp, etc). I dag legges slike linker så og si aldri igjen noe sted, annet enn en signatur i CSS-filen kanskje.
 

onlyme

New Member
Jeg kjøper litt tjenester fra proffesjonelle designere. Alle har denne setningen i
sine avtalevilkår: Delivered With All Source Files.
 
Topp