Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål til designere: Gir du fra deg PSD-filene?

kongen

kongemedlem
Jeg forstår bedriften som vil ha utlevert .pds filen, og jeg forstår designeren som vil holde tilbake .pds filen, og mener dette løses ved den inngåtte kontrakten.

Fra bedriften sin ståsted vil det være greit å ha .psd filen for å la en person innad i bedriften (med basic kunnskaper i photoshop) gjøre de små forandringene når dette trengs (uten å måtte leie inn og betale designeren på nytt).

Fra designeren sitt ståsted vil det å sitte på .psd filen bety et ekstra oppdrag (altså penger til mat og husleie) hvis bedriften vil gjøre forandringer på den allerede ferdigleverte varen. Ved å gi fra seg .psd filen kan designeren miste fremtidige oppdrag, og derfor vil et prosjekt hvor .psd filen skal leveres koste mye mer enn hvis den holdes tilbake. Og hvem som skal ha .psd filen skal derfor avtales samtidig som prisen avtales.

For de fleste designere tror jeg pengene spiller større rolle enn det å kunne omtale sine prosjekt som "kunststykker".
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg forstår bedriften som vil ha utlevert .pds filen, og jeg forstår designeren som vil holde tilbake .pds filen, og mener dette løses ved den inngåtte kontrakten.

Fra bedriften sin ståsted vil det være greit å ha .psd filen for å la en person innad i bedriften (med basic kunnskaper i photoshop) gjøre de små forandringene når dette trengs (uten å måtte leie inn og betale designeren på nytt).

Fra designeren sitt ståsted vil det å sitte på .psd filen bety et ekstra oppdrag (altså penger til mat og husleie) hvis bedriften vil gjøre forandringer på den allerede ferdigleverte varen. Ved å gi fra seg .psd filen kan designeren miste fremtidige oppdrag, og derfor vil et prosjekt hvor .psd filen skal leveres koste mye mer enn hvis den holdes tilbake. Og hvem som skal ha .psd filen skal derfor avtales samtidig som prisen avtales.

For de fleste designere tror jeg pengene spiller større rolle enn det å kunne omtale sine prosjekt som "kunststykker".

Ryktepoeng til Kongen for å treffe spikeren på hodet.
 

onlyme

New Member
Takk.

Det var et voksent og konstruktivt svar på en minst like voksen og konstruktiv post der "alle" norske webdesignere (og typografer av en eller annen grunn) ble mistenkelig- og latterliggjorte.

Jeg skrev mange norske designere. Jeg skrev ikke alle designere. Det er ikke noe verre i Norge enn i resten av verden. Verden er full av selverklærte eksperter som kaller seg for designere:)
 

peterandrej

pensjonert moderator
La oss tenke oss et scenario der jeg bestiller en nettside helt klin lik nåværende webforumet.no. Hva kan jeg forandre og hva kan jeg ikke gjøre. Her er forutsetningen at vi ikke har noen som helst skriftlig avtale oss imellom og det eneste du har som designer er en mail fra kunden der det står at jeg vil ha et design som ser ut som webforumet.

Når du ikke har noen skriftlig avtale så blir det vel åndsverks- og opphavsrettslovgivningens generelle regler som gjelder. Dvs at designet eies av designeren, og at du har betalt for bruksrett.

Det betyr at du kan bruke det, men ikke endre det i vesentlig grad, eller selge det videre. Alle større endringer må designeren konfereres om på forhånd.

Små endringer blir her bytte av fonter, endre litt på menybokser, osv.
 
Topp