Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statlig nettbutikk for mat

skogtrollet

Medlem
Nå ble jeg nysgjerrig-hvilke områder har staten monopol på i Norge?

Grunnskole, vgs, universitet og høyskoler.
Alkohol.
Sykehus.
Eldrehjem.
Gambling.

Hvis du eller dine foreldre har tjukk lommebok kan du kjøpe deg f.eks. plass på en skole. Men for resten som ikke har tjukk lommebok må man ta til takke med den tjenesten staten tilbyr.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det enkleste hadde vel, først som sist, vært å opprette dagligvarekjeden "StatMat" og deretter forby alle andre dagligvarekjeder i tillegg til å pålegge banker å sperre for matvarehandel med kort i andre land innenfor europa.
Trenger jo ikke akkurat være klara klok for å se tegningene i sanden her.

Absolutt. Det naturlige neste steget etter en matportal er selvsagt å forby alle matkjeder, legge ned banker og tvangsmerke alle borgere med en chip slik at Jens kan styre våre handlinger via sin iPad. Dette er helt opplagt neste skritt, og det finnes garantert planer for det allerede.

Jeg tror dette med chip allerede er innført. Det ville bl.a forklart den merkelige oppførselen til Per Sandberg i det siste. Her er det helt klart noe muffens!
 

pleb

Medlem
Grunnskole, vgs, universitet og høyskoler.
Alkohol.
Sykehus.
Eldrehjem.
Gambling.

Hvis du eller dine foreldre har tjukk lommebok kan du kjøpe deg f.eks. plass på en skole. Men for resten som ikke har tjukk lommebok må man ta til takke med den tjenesten staten tilbyr.

Vil nå hevde at de ikke har noe som helst monopol på VGS, universitet og høyskolen. Eller sykehus.

Men resten treffer du greit på. :)

Alkohol har de da heller ikke monopol på - med unntak av vinmonopolet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du eller dine foreldre har tjukk lommebok kan du kjøpe deg f.eks. plass på en skole. Men for resten som ikke har tjukk lommebok må man ta til takke med den tjenesten staten tilbyr.

Faktisk låner staten deg penger til å gå på private skoler også så lenge disse skolene er godkjent og oppfyller endel minimumskrav. Et par kjappe eksempler er BI og Westerdals, og ingen av disse er vel akkurat noe man "må ta til takke med"...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Omtrent det pleb sa... men i tillegg - legg merke til at det er forbrukerrådet som foreslår dette, ikke regjeringen. Hvem som helst av oss står faktisk akkurat like fritt som forbrukerrådet til å komme med hva vi vil av slike forslag.

Å herregud! Bare punchingen og oppdateringen av prisene kommer til å koste skattebetalerne MILLIONER! Her snakker vi ikke billige indere, men nylig omskolerte, statlige ansatte med tariffavtale og årelang ansenitet - og ditto ineffektivitet. Dette er smertefullt å tenke på.

...og at bare å oppdatere priser skal koste så mange millioner - såvidt jeg vet bruker alle kjedene allerede noe som kalles for "EDB" til å holde styr på prisene sine. Det vil si at kombinert med noe som kalles "internett" kan alle priser fra kjedene oppdateres automatisk helt uten at en eneste nylig omskolert statlig ansatt med tariffavtale og årelang ansinitet trenger å løfte en finger.

Jeg vet dette "EDB" og "internett"-greiene er litt komplisert, men jeg tror det er noe som kommer til å bli stort altså.

Så noen nylig omskolerte statlige ansatte med tariffavtaler og årelang ansinitet trenger man faktisk ikke.
 

zapotek

Medlem
Jeg vet dette "EDB" og "internett"-greiene er litt komplisert, men jeg tror det er noe som kommer til å bli stort altså.

Så noen nylig omskolerte statlige ansatte med tariffavtaler og årelang ansinitet trenger man faktisk ikke.

Nei, men staten har en tendens til å velge webbyråer som har som spesialitet å skrive regning med gaffel for å tilrettelegge disse "EDB" og "Internett"-greiene.
 

metallian

Medlem
Grunnskole, vgs, universitet og høyskoler.
Alkohol.
Sykehus.
Eldrehjem.
Gambling.

Hvis du eller dine foreldre har tjukk lommebok kan du kjøpe deg f.eks. plass på en skole. Men for resten som ikke har tjukk lommebok må man ta til takke med den tjenesten staten tilbyr.

Det er kun gambling du har rett på her altså, forøvrig er det ikke akkurat noe argument at de private skolealternativene er dyre, man kan jo se hva en utvidet politikk på det området har ført til i land som USA og England.
 

HPF

Medlem
Omtrent det pleb sa... men i tillegg - legg merke til at det er forbrukerrådet som foreslår dette, ikke regjeringen. Hvem som helst av oss står faktisk akkurat like fritt som forbrukerrådet til å komme med hva vi vil av slike forslag.
Det står deg fritt å komme med forslag, men dette tror jeg egentlig ikke er et forslag men heller SP politikk som Forbrukerrådet er blitt bedt om å iverksette. Virker liksom litt mer tilforlatelig når Forbrukerrådet fremstår som drivkraften.

Randi Flesland karriere i Avinor, NSB og Forbrukerrådet er politiske utnevnelser så hun gjør det hun får beskjed om. Når hun en sjelden gang lar sine undersåtter kritisere statlig virksomhet så får hun så øra flagrer.
 

appelsin

Medlem
Kanskje politikere egentlig er suverene forretningsfolk som bare er politikere fordi de ønsker at folket skal ha det godt istedenfor?

Er det slik at politikerne kunne vært mangemilliardærer alle mann om de hadde vært forretningsfolk istedenfor politikere?
 

appelsin

Medlem
Jeg venter allerede på de første offentlig finansierte holdningskampanjene som skal rulle over skjermene hvor man blir oppfordret til å handle mat på statens nettbutikk.
 
Topp