Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stor forskjell på VPS og "vanlig" webhotell? Foradringer for meg?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har i dag et vanlig webhotell hos Domeneshop. Det fungerer greit, men jeg har lenge tenkt på å gå over til VPS. Har sett på "Level 3" på denne siden: VPS Hosting | Linux VPS Servers with cPanel from HostGator

Men har et par spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1. Vil jeg merke mye forskjell på hastigheten på sidene mine?

Jeg kjører en Joomla-side og et phpBB-forum. Det er nå ca 5.000 besøk i uka.

2. Hvordan blir administreringen med VPS hos Hostgator?

Jeg ser at denne serveren er "fully managed" noe jeg tolker som at det stort sett vil bli som i dag. Da tenker jeg på at alt er ferdig oppsatt, men at man kan endre en del i kontrollpanelet. Eller er det slik at disse serverene kommer "tomme" og at man må spesifisere hvilket OS man vil ha, samt programmer? Jeg har ikke peiling på å styre en server og det eneste jeg gjør i dag er å bruke ftp. :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Den store forandringen jeg hadde når jeg kom meg fra webhotell til en managed VPS var biten med at man må opprette sine egne webhoteller. La meg forklare på jeg-har-ikke-peiling-måten:

Et webhotell hos Domeneshop er beregnet på å kjøre ett antall nettsteder, mens en VPS er f.eks beregnet på å kunne kjøre 50 tilsvarende nettsteder. Når du da har en VPS må du da nemlig opprette et nytt webhotell for hvert domene du vil opprette et nettsted på. Disse webhotellene kommer frem som "kontoer," og en konto er liksom da et nettsted.

Etter at du har opprettet et webhotell vil du kunne få tilgang til dette webhotellet's cPanel / FTP / og whatever du bruker. Hvordan dette funker får du stort sett mye informasjon om når du bestiller.

På disse maskinene du ser på, så står det jo også at disse er installert med Linux. At en server / VPS er "managed" betyr at du slipper å gjøre slike ting som å installere operativsystem selv. Du vil muligens ha tilgang til å gjøre det selv dersom du ønsker det, men "managed" betyr da liksom at du heller kan sette i sving noen andre. Veldig bra løsning dersom man ikke har peiling på hvordan slikt funker.

Du må for all del også huske å velge cPanel når du velger kontrollpanel. Du MÅ ikke, men det anbefales.

Om du nå prater dårlig engelsk / skriver dårlig engelsk vil jeg anbefale at du heller bruker en host som prater norsk. Muligens det vil gjøre det enklere i fasen hvor du lærer deg hvordan ting fungerer.
 
Sist redigert:

eplebiten

Medlem
Nå har jeg hatt en del erfaring med VPS.net,( og etter min mening er dette et fordømrade god leverandør og tjeneste,) og den største fordelen med denne tjenesten er at man kan oppgradere VPSen med en minimal nedetid. Så hvis man vokser ut av en VPS, så vil man enkelt og raskt kunne utvide VPSen med flere noder. I tillegg får jeg VPSen slik jeg vil ha den ("Debian rocker!") med de små endringene jeg trenger. Men problemet med VPS.net er at de ikke har "managed" support. (Men man står jo da igjen med en glimrende mulighet til å lære seg administrasjon.)

VPSer kan han en liten ulempe som man lett kan glemme er minnebruken til kontrollpanelet. En VPS med 512 MB RAM og cPanel kan bli forholdsvis treg fordi cPanel bruker en del minne. Men det finnes andre CPer som bruker atskillig (ISPManager Pro har begynt å bli en favoritt for meg) mindre minne enn cPanel.

Hvis man har et godt webhotell, så vil en VPS ikke være det beste alternativet. Og jeg tror at du vil ha størst nytte av å benytte deg av et webhotell fremfor vps. Hvis du skulle komme til det steget at nettsiden skulle få en så stor trafikk at webhotellet ikke er nok, så kan en VPS eller "dedikert webhotell" (, webhotell på en server med betydelig færre brukere slik at hver bruker kan bruke flere ressurser,) være et alternativ.
 

SolidHost

Medlem
@Eplebiten
ISPManager pro bruker meget lite minne, men det er en myte at cPanel trenger så enormt med minne for på kunne kjøre. cPanel VPS Optimized bruker under 100MB minne med "alt" av funksjoner aktivert, noe de færreste setter opp. Mange av våre kunder bruker det uten problemer på våre VPS'er med 256MB ram, selv om det ikke er noe vi generelt anbefaler eller selger lisenser til. En annen ting er jo også at prisene er en del annerledes. En lisens på ISP Manager Pro koster 250+/pr. mnd. (Finnes sikkert reseller med lavere priser, men er fortsatt et stykke opp fra en cPanel lisens). Du kan få mye ekstra minne på en VPS med den prisforskjellen.

@Tonny
Tror jeg vil si meg litt uenig i at det ikke er noen fordeler i å ha en VPS kontra et webhotell. Det er flere faktorer som spiller inn her, men det som som oftest kan være viktigst er at man ofte vil få en mye mer stabil tjenste. På et webhotell, så delere man ressurser på serveren med x antall brukere. x kan være alt fra 1 til 1000, alt etter hva hosten har bestemt er er grait antall å legge på serveren. Disse brukerene kan ha tilgang til ubegrenset antall domener og parkerer x antall hjemmesider på sin konto som kjører alt fra Wordpress til Magento. Da sier det seg selv at det kan bli trangt om ressursene. På en VPS så har du garanterte ressurser som minne og prosessorbruk. Da vet du hele tiden hvor mye minne du har til rådighet og du har full kontroll over hva som kjører innefor disse rammene. Som oftest (og da snakker jeg generelt) vil man se på en VPS (så lenge ikke denne er overfylt) at sider genereres fortere, men her ofte blir det kun teoretiske hastighetsforskjeller her.

Uansett, så vil en VPS være et godt valg dersom man;
1. Forventer økning i trafikk
2. Forventer at man etterhvert vil få flere nettsteder da man kan samle alle på sin egen VPS

+ alle andre fordeler det er med en VPS ;)
 

Tonny Kluften

Administrator
Enig Solidhost, og jeg snakket nå kun om trådstarter sitt konkrete tilfelle.

En fordel som jeg glemte med å kjøre VPS med en cpanelkonto pr. domene er at hvis et nettsted blir hacket så har hackeren tilgang til kun det ene domenet, på et webhotell får hackeren adgang til alt på webhotellkontoen.
Det er en av grunnene til at hver av mine kunder får sin egen cpanelkonto.
 

SolidHost

Medlem
Ja, sikkerhetsmessig er det ingen tvil om at det lønner seg å ha en konto pr. domene og det er jo noe man enkelt får til med en VPS med cPanel uten at det blir ulønnsomt å gjøre det slik, i motsetning til hva man gjør med et webhotell. Du skal ikke ha mange kontoer du ønsker å dele opp på denne måten før en VPS er et reelt alternativ.
 

eplebiten

Medlem
Angående ISPManager, så får alle kunder en gratis lisens hos VPS.net for alle vps'er de setter opp. cPanel koster 10 $ til sammenligning. Så ISPManager behøver ikke nødvendigvis å være dyrt.
 

SolidHost

Medlem
Det er greit at de får det gratis hos vps.net, men for å sammenlikne "epler med epler", så sammenlikner jeg prisen på selve lisensen.

Kan jo også informere deg om at vps.net tilbyr en managed løsning til den nette sum av $99/mnd. så muligheten er der, selv om prisen kanskje kan oppfattes som høy av mange ;)
 
Sist redigert:

eplebiten

Medlem
Men hvis man skal sammenligne "epler med epler", så burde man også gå ut i fra salgsprisen hos cPanel direkte og ikke en reseller... ;-)
 

SolidHost

Medlem
Det er jeg helt enig i og som jeg skrev så regner jeg med at du få lisensen mye billigere fra "resellers", slik som du gjør med en cPanel lisens.
 

Freddy

Medlem
På en VPS så har du garanterte ressurser som minne og prosessorbruk. Da vet du hele tiden hvor mye minne du har til rådighet og du har full kontroll over hva som kjører innefor disse rammene. Som oftest (og da snakker jeg generelt) vil man se på en VPS (så lenge ikke denne er overfylt) at sider genereres fortere, men her ofte blir det kun teoretiske hastighetsforskjeller her.

Dette er ikke helt riktig, med XEN er du garantert ressursene du får, ettersom XEN ikke kan over-selges, mens OpenVZ kan overselges til de grader.

Noe dagens bedrifter nyter godt av.
 

SolidHost

Medlem
Det har du selvfølgelig helt rett i, Freddy. Her er det jo som overalt ellers i webhosting bransjen: oversalg er et stort problem og det går igjen overalt. Men så finnes det da mange som ikke overselger og benytter OpenVZ fordi man mener det er en bedre plattform ;)
 
Topp