Substidiert mobiltelefon 12 måneder?

RusselSim

Medlem
Hva betyr det egentlig at "mobilen er substidiert i 12 måneder"? Bruker for tiden Telenor sitt FriHet abonnement hvor dette gjelder. Men har lyst til å bytte mobiltelfon til Iphone 3GS.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det betyr at du får en bindingstid på 12 måneder og at mobilen er låst til telenor.

Med abonnementet Telenor FriHet så vil månedsprisen gå opp til 199,- i mnd i bindingsperioden, for å så gå automatisk ned til 0 igjen (min. fakturering på 49,- pr mnd)

BRYTER du bindingen vil det koste deg 2400,- (1400 for abonnementprovisjon og 1000,- i ekstra kickback som er på iPhone (FriHet er det billigste abonnementet å bryte bindingen med)
 

RusselSim

Medlem
Hvis jeg eventuelt velger å bytte telefon, hvor mye vil jeg eventuelt måtte betale første måneden? +Selvfølgelig de 2400kronene.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
altså, visst du velger å kjøpe en iPhone, men finner ut at du vil bytte med en gang så har du f.eks 14 dagers angrefrist. Evt så kan du kjøpe ut bindingen som er 2400,- + 199,- (en månedsavgift), så er abonnementet ditt åpent til å bindes til en ny telefon igjen.

Men vi kan jo ta litt matte: 199 x 12 =2388,-

Det vil si at du sparer faktisk 22,- på å beholde bindingen og bare betale videre på abonnementet et år :p hehe
 

RusselSim

Medlem
altså, visst du velger å kjøpe en iPhone, men finner ut at du vil bytte med en gang så har du f.eks 14 dagers angrefrist. Evt så kan du kjøpe ut bindingen som er 2400,- + 199,- (en månedsavgift), så er abonnementet ditt åpent til å bindes til en ny telefon igjen.

Men vi kan jo ta litt matte: 199 x 12 =2388,-

Det vil si at du sparer faktisk 22,- på å beholde bindingen og bare betale videre på abonnementet et år :p hehe

Skjønner ikke helt hva du mener. Kan jeg ikke bare fortsette med det samme abonnementet med en ny telefon?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jo, du kan fortsette med det. Men å binde Frihet abonnementet KREVER at månedsprisen går opp til 199 i mnd. Du kan evt kjøpe ut bindingstiden etterpå for 2599,- for å så ha abonnementet TOTALT likt som du har det idag.
 

RusselSim

Medlem
Da velger jeg heller at månedsprisen går opp til 199 i måneden. Hvor mye koster det dermed å kjøpe Iphone med Frihet abonnementet på Elkjøp?
 

Ståle

Medlem
2 395,- for 16GB
3 290,- for 32gb.

Litt usikker, men slik jeg forstår det så har du allerede bundet abn. ditt, så hvis du skal kjøpe en subsidiert iPhone må du enten opprette et nytt nummer, eller kjøpe deg ut fra bindingen din. :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Om du skal opprette et nytt nummer hos Telenor så koster det deg ingenting.

De har etablering, men har stort sett kampanjer på gratis etablering hele tiden. Fordi at de ikke har lov til å ha gratis etablering ELLER sammenhengende kampanje på det, så må de kjøre mangen forskjellige.

Skal du imidlertidlig være så uheldig å få etablering på 200,- på regningen din, så kan du ringe inn til de og si "jeg betaler ikke etablering, det ble jeg ikke opplyst om", så får du det fratrukket fra neste regning.


Ellers så er det annbefalt at du velger et abonnement evt tilleggstjeneste til det abonnementet du har med inkludert datatrafikk, da det faktisk er bevist at du bruker mye mer datanedlasting på en iPhone en vanlige mobiltelefoner
 

RusselSim

Medlem
Ellers så er det annbefalt at du velger et abonnement evt tilleggstjeneste til det abonnementet du har med inkludert datatrafikk, da det faktisk er bevist at du bruker mye mer datanedlasting på en iPhone en vanlige mobiltelefoner

Nå har jeg aldri hatt en Iphone, så mulig jeg tar feil, men hva skulle man bruke datanedlastning til? Eneste jeg kommer på må være oppdateringer f.eks Iphone 3GS 3.1, 3.2 etc. Resten er det vel bare å laste ned via Limewire og Rapidshare..
 

Ståle

Medlem
Hver gang du er på nettet å surfer så laster du ned data, altså datanedlastning. :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hver gang du surfer (surfing blir brukt mye pga du ser nettsidene i fullsize), hver gang du laster ned et spill/program, ofte når du bruker det spillet/programmet, GPSen på telefonen bruker google maps, så der laster du også ned data ;)
 

Ståle

Medlem
Men det greie med iPhone er jo at du kan koble den opp mot trådløstnettet, så for min del så bruker jeg nesten ikke datanedlastning, da jeg passer på at jeg kun laster ned apps, og surfer når jeg er oppkoblet mot et trådløst nett.
 
Topp