Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sydhavsposten - vi prøver igjen ...

Jeg jobbet i fjor vår/sommer en del med en liten lokal nettavis her nede (i Danmark), men på grunn av uforutsette hendelser hadde jeg ikke tid eller krefter til å holde på for mye med den, og jeg valgte dessverre å slette den.

Nå er jeg imidlertid i gang igjen, og nå som da, har jeg valgt Wordpress som løsning til dette. Kjører dansk versjon (er jo i Danmark) av Wordpress 3.5.1 og har igjen falt ned på Arras Theme, versjon 1.5.1.2, hovedsaklig av fire årsaker; jeg liker designet, den kan leses på pc, pad og mobiltelefoner, den er 100% oversatt til dansk, og den har et fint kontrollpanel.

Likeledes har jeg spart alle notatene mine fra sist, så det er noe enklere å rekonstruere, både utseende og hvilke plugins jeg hadde installert. Dog er det en ting jeg har glemt, derfor denne tråden (og så regner jeg selvfølgelig med å stille en haug med andre spørsmål etterhvert også), og det er; hva er best av %category%/%postname% og bare %postname% ?

Følg gjerne med på utviklingen på Sydhavsposten | En lokal netavis for sydhavsøerne og kom gjerne med råd underveis. Det setter jeg pris på... :)

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Sydhavsøerne... da tenker jeg på noe litt lyst og hyggelig, i det minste blå himmel og sol, helst noen beibs i bastskjørt og en håndfull palmer. Men det er kanskje ikke fullt så dejlig i Danmark. Themet er greit nok, men fargen er trist og det hele føles sterilt. Dansk design og byggeskikk og alt slikt er jo fullt av lys. Jeg ville brukt et fullbredde-theme som var mer eller mindre hvitt, og latt bilder og tekst tale for seg. Det svarte trenger du rett og slett ikke.
 
Takker for innspillet.

Jeg har funnet en kode (limes inn i user.css) som gjør absolutt alt hvitt og sømløst, og helt uten rammer rundt f.eks widget etc. Prøvde å gjøre om, men da forsvant menyen også, og det var jo ikke særlig heldig. Kikker litt nærmere på det etterpå. Sikkert bare en snutt som skal fjernes.

Tror også jeg bør prioritere å få inn litt innhold fremfor design i første omgang, da jeg tror det er litt enklere å se resultatet når siden ikke er helt tom men inneholder noen artikler.

Angående navnet "Sydhavsposten", så spiller det litt på at jeg bor på en øy som heter Lolland, i et område som kalles "sydhavet" her nede. Ser man på et Danmarkskart, er det området syd for Sjælland ned mot grensen til Tyskland. Ikke mye sydhavspreg over området akkurat nå, da vi er innesnødde på tredje døgnet :p

Mvh Dan
 

Ole Avranden

utvandret
Angående navnet "Sydhavsposten", så spiller det litt på at jeg bor på en øy som heter Lolland, i et område som kalles "sydhavet" her nede. Ser man på et Danmarkskart, er det området syd for Sjælland ned mot grensen til Tyskland. Ikke mye sydhavspreg over området akkurat nå, da vi er innesnødde på tredje døgnet :p
Mvh Dan

Men, det er noen fine perler der nede så fort "foråret" er her :)
 
Sydhavsøerne... da tenker jeg på noe litt lyst og hyggelig, i det minste blå himmel og sol, helst noen beibs i bastskjørt og en håndfull palmer. Men det er kanskje ikke fullt så dejlig i Danmark. Themet er greit nok, men fargen er trist og det hele føles sterilt. Dansk design og byggeskikk og alt slikt er jo fullt av lys. Jeg ville brukt et fullbredde-theme som var mer eller mindre hvitt, og latt bilder og tekst tale for seg. Det svarte trenger du rett og slett ikke.

Da har jeg oppdaget hva man kan gjøre med "user.css" - og resultatet ble slik; Sydhavsposten | En lokal netavis for sydhavsøerne

Rent bortsett fra det ikke er noe der, bare et tomt skall, så var det kanskje noe slikt du tenkte på?

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Får ikke kontakt med sidene akkurat nå (laster bare hvit side), men så de litt tidligere og det ble mye triveligere. Det jeg ville inn og sjekke nå var om de er flytende ut i uendelig bredde, eller om du har satt en max-width på den ytre rammen. Ser for meg at det blir rart på en 50-tommer hvis du ikke begrenser det til en maksbredde på f.eks. 1600 piksler.

Kanskje du kunne gjort skillestrekene i menyen lysegrå eller noe, så de ikke tar sånn fokus fra menyordene.
 
Pussig - de virker fint her.

Er ellers også enig i at de ble litt lysere å se på. Har ikke gjort noe med bredden, og jeg tror hele themet er bygget opp til å være 960(?) i bredde, og det kan man visst ikke gjøre noe med. Jeg kan heller ikke hverken venstre- eller høyrestille siden.

Skillestrekene i menyen er | (pipes) skrevet direkte inn i menynavnet, slik; | KULTUR |

Har nå prøvd å fjerne dem, og det ble nesten bedre - egentlig ...

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Ja nå virket den igjen. Ser nå at bredden ikke er forandret. Det er mulig å utvide ved å gjøre hovedboksene breiere (#main, #header, osv.) men det krever mye siden innholdet i hovedboksene ikke er fleksibelt/flytende, noe det burde vært.

Er mulig hovedmenyen ble litt utvisket nå, kanskje feit skrift kunne gjort det litt tydeligere?

Ellers ville jeg lagt på en ramme rundt oppslagsbilde-modulen, slik at det blir cirka likt som resten av elementene. Skrifttypen i logoen ville jeg endret til noe mer "moderne", noe som ser mindre "desktop publishing" ut :). Husker jeg brukte den skrifttypen i PageMaker ca. 1993.

Synes også du kan skru opp størrelsen på titlene litt.
 
Ja nå virket den igjen. Ser nå at bredden ikke er forandret. Det er mulig å utvide ved å gjøre hovedboksene breiere (#main, #header, osv.) men det krever mye siden innholdet i hovedboksene ikke er fleksibelt/flytende, noe det burde vært.

Ja, dette tror jeg neppe jeg skal begynne å rote rundt med :p

Er mulig hovedmenyen ble litt utvisket nå, kanskje feit skrift kunne gjort det litt tydeligere?

Hmm - ja, hvis jeg bare visste hvor ... :confused:

Ellers ville jeg lagt på en ramme rundt oppslagsbilde-modulen, slik at det blir cirka likt som resten av elementene. Skrifttypen i logoen ville jeg endret til noe mer "moderne", noe som ser mindre "desktop publishing" ut . Husker jeg brukte den skrifttypen i PageMaker ca. 1993.

Hehe, skal nok en designer til for å fikse logo tror jeg. Dette var bare et gammelt utkast jeg fant i farta ...:D

Synes også du kan skru opp størrelsen på titlene litt.

Igjen, hvis jeg bare visst hvor ... :confused:

Uansett, jeg tror jeg har funnet det designet jeg ønsker å jobbe videre med, og sånn som det er akkurat nå, kan jeg vel faktisk begynne å legge ut artikler, og så heller finpusse litt etterhvert.

Siden er imidlertid også på et foreløpig teststadie (tester noen plugins og sånn også), så skulle den plutselig forsvinne kan det ha vært eller uhell, eller jeg har tatt den ned for å "rydde litt".

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Anbefaler deg å bruke Google Chrome, og høyreklikke på teksten/elementet du vil jobbe med og velge "inspect element" (finnes også på norsk - inspiser element). Da får du frem html på venstre hånd og css på høyre hånd, og så kan du rote litt rundt der og prøve deg fram med hvilke css-endringer du trenger. Ved å dobbeltklikke på css-verdien (f.eks. 12px) så kan du bruke piltastene til å skru skriftstørrelser opp- og nedover. Genialt verktøy, synes det er bedre enn de tilsvarende for Firefox (Firebug og den innebygde inspektøren der).
 
Topp