Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sydhavsposten - vi prøver igjen ...

A

aabbcc

Guest
Anbefaler deg å bruke Google Chrome, og høyreklikke på teksten/elementet du vil jobbe med og velge "inspect element" (finnes også på norsk - inspiser element). Da får du frem html på venstre hånd og css på høyre hånd, og så kan du rote litt rundt der og prøve deg fram med hvilke css-endringer du trenger. Ved å dobbeltklikke på css-verdien (f.eks. 12px) så kan du bruke piltastene til å skru skriftstørrelser opp- og nedover. Genialt verktøy, synes det er bedre enn de tilsvarende for Firefox (Firebug og den innebygde inspektøren der).

Godt råd. Den er genial i chrome. Vet du om det finnes en god slik en til ie? Det hadde vært deilig å gjort endringer og direkte se hvordan ting blir seende ut hos problembarnet ie..
 
Anbefaler deg å bruke Google Chrome, og høyreklikke på teksten/elementet du vil jobbe med og velge "inspect element" (finnes også på norsk - inspiser element). Da får du frem html på venstre hånd og css på høyre hånd, og så kan du rote litt rundt der og prøve deg fram med hvilke css-endringer du trenger. Ved å dobbeltklikke på css-verdien (f.eks. 12px) så kan du bruke piltastene til å skru skriftstørrelser opp- og nedover. Genialt verktøy, synes det er bedre enn de tilsvarende for Firefox (Firebug og den innebygde inspektøren der).

Supert! Tusen takk :)
 

hansson

Langveisfarende
Det ser bra ut. Men fronten virker litt for enkel og steril, som om det mangler noe. Artikkelsidene er lesbare og fine.

For å få det til å se mer ut som et nyhetsnettsted og mindre som en personlig og litt anonym blogg, ville jeg skrudd opp sidetitlene til f.eks 40px (og satt linjeavstanden (line-height) til f.eks. 0.9em). Titlene i feature-slideren på fronten kunne med fordel vært 30 piksler. Da må du enten gjøre titler og ingress kortere så de ikke kuttes av, eller utvide rammen de vises i.

Farø Broløb er havnet i sportskategorien, forresten.

Søkefeltet ville jeg heist opp så det ligger kant-i-kant oppe med resten.
 
Takker for tilbakemeldingene - og joda, det er noen justeringer som gjenstår ja.

Synes også selv at overskriftene burde være noe større, men jeg vet ikke riktig hvor jeg setter det. Skal forske litt nærmere på det ved anledning.

Ellers er det meningen at Farø Broløp skal ligge i sport, det er et sportsarrangement :p

Ellers lurer jeg litt på å flytte søkefeltet opp i headingen (har gjort det slik at den ligger begge steder nå), men da bør jeg vel finne ut av hvordan jeg fjerner eller smaler inn rammen rundt.

Kommer en del andre ting og tang i widget-feltene også, som både gir innhold og farge på siden, men har ikke kommet så langt ennå. Noen reklamelinker, værmeldinger og facebook-greier og sånn ...

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Det var et sånt broløp, altså. Jeg tenkte det var som et nytt tunnelløp som ble åpnet... altså et broløp over fjorden :D. Men det ordet finnes kanskje ikke verken på dansk eller norsk. Håper ellers du har lov av kommunen til å bruke så mye sitater osv. fra dem, vær forsiktig hvis materialet kommer fra nettet, for da kakker dere ihjel hverandres artikler i forhold til onkel Google.

Overskriften i feature-slideren kan du øke ved å finne filen default.css og søke deg fram til .featured-entry .entry-title. Den står på 18px nå.

Tittel på artikkelsiden heter .single .post .entry-title, .single-post .entry-title og ligger i samme css-fil (er nå 22px).

For dominerende plassering på et søkefelt synes jeg alltid er unødvendig. Tror de færreste egentlig søker så mye når de er inne på en slik side. Men nå skal jeg kanskje slutte å blande meg inn mer her...
 
Hehe, joda, vi har "tunnelløp" her nede også, men det er neimen ikke mange av dem :D

Ellers har jeg fått skriftlig aksept, ja enda blitt oppmuntret til, å bruke stoff fra kommunens hjemmesider, så mye jeg bare orker, i det omfang jeg lyster, så lenge jeg refererer til dem.

Nå regner jeg vel med å komme i gang med egenproduksjon av stoff etterhvert også, men inntil videre er det greit med tanke på å få fylt opp noen sider. Men "ordentlig" journalistikk er det ikke.

Sjekker ut de overskriftsgreiene litt senere i dag, og kom gjerne med flere innspill. Jeg er hverken designer eller programmør, så dette er sånne ting jeg ikke selv legger merke til, så det setter jeg stor pris på.

Når det gjelder søkeboksen er jeg litt i tvil, men jeg vet jeg bruker dem en del selv på større sider, dersom jeg skal lete etter en artikkel som kanskje er noen år gamle. Dog tror jeg nok jeg vil prøve å fjerne eller forminske rammen rundt, slik at den ikke blir så voldsom å se på.

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Bare vær klar over at hvis Google finner duplikatartikler vil de kunne straffe nettstedet ditt, fordi de regner med at du kopierer originalen. Jeg antar at de sjekker hvilken side som publiserte teksten først, slik at det er du som vil bli sett på som plagiatmakeren. Det er en situasjon du ikke vil være i hvis søkemotortrafikk er viktig for nettstedet. Om man i verste fall kan bli helt bannlyst fra Google vet jeg ikke, det vet garantert flere her på WF. Uansett, alle artikler bør omskrives slik at de ikke gir utslag på copyscape.org.
 
Det er litt interessant det du sier der, for hvordan stiller dette seg med de nettavisene som har avtale om stoffutveksling? For eksempel krever vel blant annet Aller Media, at alle artikler de mottar av frilansere skal kunne brukes på alle de plattformene, i de mediene de selv ønsker i ettertid, og ikke rent sjelden man ser den samme artikkelen mer enn ett sted om gangen.

Nå valgte jeg en tilfeldig bilartikkel på Romerikes Blads nettsider; Dette er de nye bilfavorittene | rb.no , og gjorde et googlesøk på følgende tekst (også den tilfeldig utvalgt);

"Suksessen med den større Q5 banet vei for at Audi også ville forsøke seg med en SUV klassen under."

og fikk rimelig mange treff på samme artikkel i forskjellige nettaviser.

Vil tippe alle har den samme avtalen med Broom. Det samme gjelder ofte NTB og ANB artikler, de er også ofte like. Og artikler som er innsendt som pressemeldinger (dersom journalistene er late og ikke gidder å skrive dem om) :p

Men kunne være interessant å høre hva andre mener og tror om dette, for dette er faktisk svært vanlig i pressekretser ihvertfall ...

Mvh Dan
 

hansson

Langveisfarende
Har lurt på det samme sjøl, og uten å vite mye om det tekniske og de eventuelle mulighetene for å lure Google, kommer jeg vel til at de store nettstedene som driver med stoffutveksling ikke er avhengige av søkemotortrafikken slik mindre nettsteder uten faste lesergrupper er. Lokale nettsteder henter vel heller ikke så mye trafikk fra Google, de baserer seg på at folk vet om nettstedet og oppsøker det selv.
 
Oppdatering:

Da har jeg økt fontstørrelsen i slideren til 38 pix, og oppnår da at hvis overskriften går over to linjer, mister jeg ingressen, går den kun over en, beholder jeg også to linjer av ingressen. Hvilket er helt greit, da jeg heller får notere meg at enkeltlinjeoverskrifter funker best.

Sideoverskriften er økt til 40 pix.

Noen tips til hvor jeg kan øke fontstørrelsen på småbildene under? Hadde vært fint å få dem opp bittelitt også ...

Mvh Dan
 
Topp