Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Til deg som vurderer å kjøpe pelsbutikker

hansson

Langveisfarende
Skal si Dr. Dyregod lar seg hisse opp gitt. :D

Tydelig at "noen" mangler argumenter. Hva er ditt synspunkt på saken? Er du like passiv og egoistisk som mange andre?

Nå skal det sies at jeg ikke liker dyr selv. Spesielt ikke hunder. Har ingen behov for å omgås dyr eller eie dyr selv. Men det hindrer meg ikke i å kunne føle medfølelse for at noen spretter opp hunden til naboen min - levende - mens norske importører står og ser på uten å foreta seg noe for å forhindre det.
 

Kassimaja

Geocacher
Du blander ansvar etter loven og ansvar etter moralsk overbevisning. Selvfølgelig snakker jeg ikke om lovregulert ansvar, det tar jo lovene seg av! Hallo.

Er det jeg eller du som blander lov og moral? Det er ikke jeg som vil ha forbudt det som ikke følger mine moralske overbevisninger.

Det jeg sier er at forbrukerne er de som til syvende og sist bestemmer. Forbrukerne skaper et behov som enkelte firma fyller. Et firma gjør bare det de er bestemt til å gjøre. Tjene penger. Hvis behovet for de tjenestene de leverer forsvinner så vil også firmaet forsvinne eller finne seg noe annet å gjøre.

HVis du mener at holdningene til forbrukerne er feil, må du nesten jobbe med forbrukerne og ikke et firma som ikke gjør noe galt. Når det gjelder regnskogtre og enkelte norske butikker er det nettopp forbrukerne som har forlangt at butikkene ikke skal føre det. Når gruppen av kunder som ikke ønsker å handle i butikken blir større en kundegruppen som vil ha dette treet så bøyer butiken av. Forbrukermakt i praksis.
 

Kassimaja

Geocacher
Nå skal det sies at jeg ikke liker dyr selv. Spesielt ikke hunder. Har ingen behov for å omgås dyr eller eie dyr selv. Men det hindrer meg ikke i å kunne føle medfølelse for at noen spretter opp hunden til naboen min - levende - mens norske importører står og ser på uten å foreta seg noe for å forhindre det.

Nå er det du beskriver forbudt ved lov i Norge. Det du kjemper i mot i denne tråden er fullt lovlig. Ser du forskjellen?
 

hansson

Langveisfarende
Jeg har aldri krevd importforbud mot pels, jeg. Hvor har du det fra?

Når Rema 1000 selger kun 1 type melk, så skaper de etterspørselen fordi de ikke gir forbrukeren noe valg. Det er klart at firma har all mulig påvirkningskraft til å selge varer til forbrukere som forbrukeren på eget initiativ kanskje ikke engang hadde hørt om. Har du hørt om markedsføring og hvilken påvirkningskraft denne har på forbrukeren?

Som forretningsmann kan du du selv bestemme hva du vil markedsføre. Det er ingen som sier at alle firma må være "roboter" som bare går etter raske penger uten å ha en grunntanke i bånn.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kynisk fyr. En sånn som ville gått forbi et menneske som lå og daua på gata med argumentet "må hjem og tjene penger". Har du det så vondt at disse pengene dine er så forbanna viktig?

Lurer på hvilket bein du stod opp med i dag. Neppe det riktige.
 

picxx

Well-Known Member
Som forretningsmann kan du du selv bestemme hva du vil markedsføre. Det er ingen som sier at alle firma må være "roboter" som bare går etter raske penger uten å ha en grunntanke i bånn.

Grunntanken hos de fleste er vel å tjene mye penger, ikke raske penger .. forhåpentligvis.
Så lenge man tjener mye penger på lovlig vis ser jeg ikke problematikken.

Og joda, selvsagt er jeg helt enig i at det er synd på dyrene som blir flådd uten at de er daue .. dakkars.
(Ja, jeg er vel sikkert en smule kynisk. Tiden strekker ikke til skal man engasjere seg med alt, som noen poengterte tidligere i tråden, og personlig prioriterer jeg, hvor jævlig det enn høres ut, en masse annet før oppdrettsdyr som blir flådd. Men det er jo mitt valg, og i bunn og grunn uvesentlig for tråden ellers .. som burde vært en tråd som tok opp problematikken rundt industriell pelsdyrfarming i Kina .. på generelt grunnlag.)
 

Kassimaja

Geocacher
For et ufyselig standpunkt. Du som selger har et soleklart ansvar for å både rettlede dine kunder og å sørge for at den forretningen du driver foregår på en skikkelig måte.

Satt på spissen; du kan, sikkert med loven i hånd, selge thailandske kvinner til norske forbrukere. Og du kan helt sikkert til og med gjøre dette via en nettbutikk. Ville det vært helt OK, etter din mening?

Jeg som selger har et ansvar for å forholde meg til loven og å ikke lure kundene mine, men jeg har ingen forpliktelser overfor andres moralske syn.

Muslimer mener det er feil å spise gris, det er deres moralske overbevisniong. Butikker som har muslimske kunder selger alikevell svinekjøtt til andre kunder og jeg er sikker på at det finnes en del kjøpmenn som ikke ville sagt i fra hvis en muslim hadde lagt en svinestek i kurven.

Meg bekjent er hallikvirksomhet forbudt i Norge, men hvis du mener noe annet så får du si i fra. Hvis du vil forsøke deg på konseptet må du gjerne si i fra, så skal jeg stoppe deg før du gjør noe dumt og ulovlig.
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg mistenker at Kassimaja har problemer med å skjønne overførte betydninger. Altså manglende forestillingsevne på sett og vis. Kanskje til og med mangelfull innlevelsesevne i samband med f.eks. dyremishandling?

Hva du mistenker meg for er vell ikke det vi diskuterer i denne tråden. Hvis du vil diskutere meg og min person, ser jeg helst at du oppretter en egen tråd til formålet. Jeg kan sikkert også både mistenke deg for ting og skrive det ned, men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre.
 

hansson

Langveisfarende
tråden ellers .. som burde vært en tråd som tok opp problematikken rundt industriell pelsdyrfarming i Kina .. på generelt grunnlag.)

Hvorfor i alle dager skulle dette blitt tatt opp på generelt grunnlag her på WF? Dette handler jo om at vi som driver med noe på nettet faktisk kan påvirke. Derfor høyst relevant for oss som leser innleggene her.

Det som tas opp i tråden er en reell ideologisk debatt for alle nettbutikker, blant andre. Uansett om man importerer veggfolie eller ullvotter eller deksler til iphone så er det fullt mulig å holde en viss personlig standard på aktiviteten. Det innebærer fra mitt synspunkt å så langt som mulig unngå produkter som bare er med på å gjøre verden til jævligere sted.
 

picxx

Well-Known Member
Tråden har vel tjent sin misjon ser det ut som...
Når personangrep og karakterisitikker på meddebattanter blir viktigere å poengtere enn det er å argumentere for saken er nok tråden på god veg ut i sanden...

Bye bye tråd :)
 
Vel, jeg gir fisken et par kakk i skallen før jeg bløgger den. Jeg mener at det er mer "humant" selv om jeg samtidig vet at millioner av pelagisk fisk "selvdauer" i trål- og notfangster. Verden endrer seg, og vi prøver å følge med på hva som er etisk og moralsk "mest riktig" (jfr. min fangstbehandling). Ser man på oppdrettsnæringen, velger man å "bedøve" fisken før slakting (kanskje mer av hensyn til kvalitet enn kun human avliving).

Dyrevern, etikk og moral er en viktig del av mange næringer ettersom forbrukerne blir stadig mer bevisst disse aspektene ved produksjonen. "Å tjene penger" er derfor også å følge med i slike trender og gi forbrukerne et godt og prisriktig produkt som de kan stå inne for. Jeg tror at dyrevern, bærekraftig forvaltning, etikk og moral blir stadig viktigere for alle som driver produksjon og salg. Derfor blir dette også viktig for mange på forumet. Hvorvidt den enkelte ønsker å involvere seg i problematikken, eller ta hensyn til dette er jo ikke noe som kan påtvinges.
 
Topp