Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Til dere som har nettbutikk - betalingsmåter

Hei

har i ca 4 mnd benyttet meg av faktura, paypal og forhåndsbetaling som betalingsalternativer i min nettbutikk, 95 % benyttet seg av faktura, 4 % paypal og 1 % forhåndsbetaling.

Nå har jeg kommet frem til at jeg vil kutte ut faktura og heller benytte meg av paypal, forhåndsbetaling og visa/mastercard som betalingsmåter i min nettbutikk. Grunnen til at jeg har valgt å kutte ut faktura er at jeg har alfor mange kunder som ikke gjør opp for seg. Men ser at omsetningen har gått nedover etter at jeg har fjernet mulighet for kundene å velge faktura.

Hvilke erfaringer har dere ved bruk av faktura, paypal, forhåndsbetaling eller visa/mastercard som betalingsmåte i din nettbutikk??
 
Sist redigert:

Sjefskoder

Sjefskoder
Heisann...

Utviklett for en stund siden for en kunde en nettbutkk der faktura ble autogenerert og utsendt ved midnatt samme dag som kjøpet ble gjort..

Kunden fikk da en betalingsfrist på 10 dager.
Når fakturaen var betalt sendte kunden varene..

Dette blir på samme måte som å forhåndsbetale men, kunden merket at det var "enklere" for kunder av han igjen å betale på forskudd på denne måte enn en liten tekst som sa, "Betal inn 348,- til kontonummer :1234.5678.00 og vi sender deg varen(e)"...

Så dette hadde kanskje vært noe for deg å, men det krever da selvfølgelig at kunden registrerer seg og logger seg inn..
men, dette virket i hvertfall mye bedre for kunden min da han og slet med at folk ikke betalte for seg når han skulle ha forhåndsbetaling..

Så tenk litt på denne muligheten du ;)
 
U

Uregistrert

Guest
Hei

Jeg har drevet med nettbutiikk siden 2005 og har kun faktura som betaling. Da jeg hadde mange små summer var det dessverre mange som ikke gadd å betale for seg og jeg måtte skaffe meg et inkasso selskap, da gikk det bedre men dette tar både til og det koster da det er pålagt at dette sendes pr brev derav porto.

Jeg gikk over til Visa/Mastercard via DIBS for noen mnd side og jeg har såå mye bedre likviditet nå og angrer ikke et sekund på dette. Og ja det ble noe mindre kunder men dette er mye bedre å bruke tid på da jeg vet at pengene kommer på konto.

Ha en flott kveld alle sammen

Hilsen en uregga bruker :)
 
K

Kontoristen

Guest
Min erfaring er at du treffer alle aldersgrupper ved å tilby faktura.
Paypal spiser jo også en del prosenter av hovedstol.
Som regnskapsfører har jeg sett at en del nettbutikker har gått ned i omsetning ved å kutte ut bruk av faktura, det er vel sikkert ikke det som er hensikten.

Selvsagt vil det være en noen som ikke betaler faktura innen forfall, men benytter du egeninkasso så er sjansen for få inndrevet utestående fordring stor.

Selvsagt er det ingen fasit, men mitt råd er å tilby faktura, og det er som sjefskoder skriver at det fins nettbutikker som autogenererer faktura.
 

Tom Harr

New Member
Uenig.

Der ble jeg jaggu små-uenig...Dette har jeg prøvd - INGEN av sakene ble løst av egeninkasso..
Og dessuten - hva er egentlig så dumt at omsetningen går ned, hvis differansen er kunder som ikke betaler?
Hadde det vært meg hadde det blitt kort (visa/masterc) - og styr unna de aller billigste tilbydere av Netterminaler...
Lykke til!
 
Sist redigert:
U

Uregistrert

Guest
Der ble jeg jaggu små-uenig...Dette har jeg prøvd - INGEN av sakene ble løst av egeninkasso..
Og dessuten - hva er egentlig så dumt at omsetningen går ned, hvis differansen er kunder som ikke betaler?
Hadde det vært meg hadde det blitt kort (visa/masterc) - og styr unna de aller billigste tilbydere av Netterminaler...
Lykke til!

Litt enig med deg her, som jeg sa på en post lengre opp så har jeg har faktura fra 2005 og byttet til Visa kortbetaling nå i høst og ja noen mindre kunde er det, men jeg får desto mere likviditet jeg slipper

1. Bruke tid på å sende ut purringer
2. Koster penger i tid dette gjørers og porto for hver purring du sender som er maks 2 pr kunde.
3. Følge opp dette via et inkassoselskap som igjen tar mere tid enten legge inn sakene selv eller sende disse pr brev til selskapet, her er det mange muligheter.

Alt i alt er dette tidkrevende og kostbart etterhvert med mange kunder som da ikke gjør opp for seg.

Mitt råd er alle som driver seriøst skaffer seg en kredittløsning gjerne med en innløser som er seriøs, da får du kunder som er seriøse og butikken fremstår som seriøs. Opps mange like ord her :)

Hilsen Uregga bruker
 

zapotek

Medlem
Litt på siden, opplever dere at noen oppgir feil personalia når det er mulig å betale med faktura?
 
U

Uregistrert

Guest
Litt på siden, opplever dere at noen oppgir feil personalia når det er mulig å betale med faktura?

Ja mange ganger, det jeg gjorde var at jeg måtte sjekke telefonkatalogen og gjerne google kunden hvis det var store beløp. Avdekket noen falske kunder, men er ikke så lett å gjennomskue.
 
Etter en uke der jeg har hatt betalingsløsning hvor kundene kan betale med visa/mastercard i nettbutikken, så har vi hatt våres beste uke med omsetning. nå slipper vi også mye arbeid med purringer, og ikke minst personer som ikke gjør opp for seg. så jeg kan trygt annbefale å kutte ut faktura til privatpersoner.
 
U

Uregistrert

Guest
Helt enig med de over. Eneste fornuftige er å kutte ut faktura. Sparte meg for både penger og arbeid. Benytter i dag to forskjellige leverandører av kortbetaling(forskjellige sider). Clearpark via Teller og e-pay.dk via en dansk innløser. Veldig fornøyd med e-pay, problemet er overføringsavgiften fra dansk til norsk bank som er på 100,-. Ved mindre handler eller handler som må endres spises hele fortjenesten opp av dette gebyret.

Er det noen som har gode forslag til tilbydere i det norske markedet? Ikke spesielt fornøyd med clearpark.
 
U

Uregistrert

Guest
Helt enig med de over. Eneste fornuftige er å kutte ut faktura. Sparte meg for både penger og arbeid. Benytter i dag to forskjellige leverandører av kortbetaling(forskjellige sider). Clearpark via Teller og e-pay.dk via en dansk innløser. Veldig fornøyd med e-pay, problemet er overføringsavgiften fra dansk til norsk bank som er på 100,-. Ved mindre handler eller handler som må endres spises hele fortjenesten opp av dette gebyret.

Er det noen som har gode forslag til tilbydere i det norske markedet? Ikke spesielt fornøyd med clearpark.

Jeg er veldig fornøyd med DIBS som leverander og pbs.dk som innløser. Pbs tar 1.95% av totall fee.
 
U

Uregistrert

Guest
Hvor mye salg vil dere si at man bør ha for at det skal lønne seg å tilby Visa som betalingsløsning? Forstår det slik at det koster litt.

Hei
Jeg har satt meg selv en grense på ca 15,000 NOK pr mnd for at slik skal lønne seg. Men her er det mange faktorer som kommer inn. Du må selv se hva risikoen er med faktura vs kredittkortløsning.
 
Topp