Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på borettslagsside

selbekk

Medlem
Overskriftene i sidebaren kan kanskje lages litt mindre :) Videre legger jeg merke til at vi ikke har samme font i ingressen til siden. Skal se hva jeg kan gjøre for å fikse dette :) Sjekk siden i f.eks. chrome
 

Olavxxx

Member
Hei, jeg liker det minimalistiske designet ditt, men jeg har en del tilbakemeldinger.
PS! Før du leser, så må jeg bare si at jeg kommer med en del info her og en del er subjektivt og mye av det er altså slik jeg er utdannet til å analysere tjenester. Det kan være enten på en teknisk måte som systemutvikler, eller det kan være grad av universell utforming eller interaksjonsdesign, samt selvsagt en kombinasjn av alle. Det er også alltid en subjektiv del opp i alles meninger, men jeg subjektivt sett synes du er godt på vei!

Du trenger å "fintune" fontstørrelser, som nevnt tidligere, men også antall kolonner (ELLER: maks-sidebredde).

Dvs. Det ser ut til at du har 4 "breddebrytere" (sett fra forsiden):
1. Bredde under 780px = 2 kol layout (mobil)
2. Bredde over 780px = 4 kol layout (nettbrett på høykant eller PC)
3. Bredde over 990px = 4 kol layout, men du gjør alt mye større
4. Bredde over 1200px = 4 kol layout, men igjen gjør du ting større

Jeg har ikke sett i koden din altså, jeg har bare inspisert hva som skjer fra et brukerståsted.

Forslag
Hva med å ha færre veldig brede layouts med enorm font og heller ha:
Bredde under 300px = 0 marg, men .5em padding og 1 kol layout
Bredde over 300px, men under 650px = 2 kolonner, .5em marg og .5em padding/gutter
Bredde over 650px: 100% bredde, men max-width på 900px, her kan du pøse på med aktivt og passivt tomrom hvis du ønsker.

PS. De tallene der er litt "ut av hodet" mitt, det er ikke sikkert de fungerer sånn "på pikselen".
Men når du har liten plass, må du ned i 1 kolonne og du må spare piksler der du kan ;)
Det er ingen vits med 2 kolonner og 780px, som jeg ser du har på noen sider (innholdet blir alt for svært).

Du har også "for lite" innhold for en veldig bred layout.
På min skjerm her, som er en relativt liten etter dagens standard (21" Eizo), ser "knappene" ut som ca visittkortstørrelse, lenge før nettleseren har full skjermbredde. Jeg sitter jo ca 40-45cm unna skjermen og føler jeg må rulle stolen vekk for å få oversikt.

Nettsiden faller også litt for fort over i "mobil navigasjon". Jeg føler du bør omstrukturere menyen din, fremfor å la menyen diktere websidens bredde (eller valgt overgang til mobilmeny).

Hva med:
Hjem | Om Rosenberggata 12 (undermenyer(Nyttig info | Vedtekter | Dokumentarkiv | bilder | Historikk)) | Kontakt


Hvorfor foreslår jeg en såpass radikal endring i din menystruktur?
Hva er "nyttig info" ?
Er det hvor lenge du skal koke egg, hvordan du kan vaske klær med bakepulver?

Dette er kontekstuell informasjon, hva som er nyttig.
Det er nytting info som hører inn under Rosenberggata 12, mener jeg.
Vedtekter og dokumentarkivet (protokoll, generalforsmlinger) og selvsagt historikk hører også inn under "Om Rosenberggata 12". Det er jo ikke et "arkiv" slik som Wordpress kaller arkiv (nettsidens arkiv).

Dere sitter da igjen med 3 hovedmenyelementer.

Jeg ville også kalt forsiden for "hjem" eller "forside", fremfor "nyheter".
Kaller dere det "nyheter" er det eksplisitt gitt at dere driver med nyhetsproduksjon, noe jeg vil si kanskje er feil begrepbruk.

Selvsagt er noe av det dere skriver "aktuelt" eller det kan jo være en "ny ting", men det er jo ikke en nyhet.
 
Sist redigert:

selbekk

Medlem
Hei!

Takk for en veldig grundig og dyp analyse av siden min. Det er hyggelig å se at folk tar seg tid til å komme med sine begrunnede meninger her på forumet.

Her er mine kommentarer til dine tilbakemeldinger.

Du trenger å "fintune" fontstørrelser, som nevnt tidligere, men også antall kolonner (ELLER: maks-sidebredde).

Dvs. Det ser ut til at du har 4 "breddebrytere" (sett fra forsiden):
1. Bredde under 780px = 2 kol layout (mobil)
2. Bredde over 780px = 4 kol layout (nettbrett på høykant eller PC)
3. Bredde over 990px = 4 kol layout, men du gjør alt mye større
4. Bredde over 1200px = 4 kol layout, men igjen gjør du ting større

Jeg bruker (som nevnt) Twitter Bootstrap 3 som frontend-rammeverk. De "brekkpunktene" du nevner er tatt fra denne standarden, og er < 778px, < 992px, < 1200px og >= 1200px.

Jeg har ikke sett i koden din altså, jeg har bare inspisert hva som skjer fra et brukerståsted.

Forslag
Hva med å ha færre veldig brede layouts med enorm font og heller ha:
Bredde under 300px = 0 marg, men .5em padding og 1 kol layout
Bredde over 300px, men under 650px = 2 kolonner, .5em marg og .5em padding/gutter
Bredde over 650px: 100% bredde, men max-width på 900px, her kan du pøse på med aktivt og passivt tomrom hvis du ønsker.

PS. De tallene der er litt "ut av hodet" mitt, det er ikke sikkert de fungerer sånn "på pikselen".
Men når du har liten plass, må du ned i 1 kolonne og du må spare piksler der du kan ;)
Det er ingen vits med 2 kolonner og 780px, som jeg ser du har på noen sider (innholdet blir alt for svært).

Med andre ord, så klassifiserer du i mobil, tablet og desktop. Det er typisk det jeg har gjort, da det er ganske liten forskjell mellom layouten på de to største størrelsene.

I denne responsen forholder jeg meg kun til forsiden (da denne har de fleste interessante elementene for brukerne (resten er for det meste tekst).

Jeg mener at en énkolonnes-layout fort kan bli litt mye scrolling på mobil. I tillegg er det jo plass til to tiles - med god lesbarhet. Jeg føler at dette er den riktige løsningen, og jeg opplever siden som enkel å forholde seg til på mobil (vel, på iPhone, som er det eneste jeg har testet på så langt).

På tablet synes jeg også 4 kolonners layout passer bra. Som du ser, skrelles det vekk mye innhold, og alle knapper er enkle å trykke på. Jeg ser heller ikke et overbevisende argument for å endre denne layouten nevneverdig for layout. For BREDE mobiler (finnes det mobiler med mer enn 780 px i bredden i portrettmodus?) kan jeg se poenget ditt, men det er ikke noen stor brukergruppe tror jeg.

På pc-versjonen kan jeg derimot være mer enig med deg. Jeg har bare hatt gleden av å optimalisere for 13- og 15-tommere så langt (de eneste jeg har hatt tilgang på), og der føler jeg forholdene fungerer relativt bra. Jeg kan derimot tenke meg at en mindre max-width er gunstig.

Du har også "for lite" innhold for en veldig bred layout.
På min skjerm her, som er en relativt liten etter dagens standard (21" Eizo), ser "knappene" ut som ca visittkortstørrelse, lenge før nettleseren har full skjermbredde. Jeg sitter jo ca 40-45cm unna skjermen og føler jeg må rulle stolen vekk for å få oversikt.

Et veldig valid argument, og jeg er enig med deg i stor grad. Jeg skal gå igjennom designet for større skjermer når jeg kommer meg på jobb igjen hvor min kjære 24" skjerm.

Angående dette mer skjermstørrelser, så har jeg et par bemerkninger though. Borettslaget jeg bor i (Rosenborggata 12, surprise, surprise) bestør av veldig flotte og sentrale, men veldig SMÅ leiligheter. Etter en rask spørrerunde med mine flotte naboer, fant jeg ut at de ALLER fleste har laptops hjemme - og en stor andel har også en tablet. Derfor var det disse mindre formfaktorene jeg valgte å optimalisere siden for i størst mulig grad.

Men selv om beboerne er hovedbrukergruppen min, så finnes det, som jeg nevnte tidligere, andre - som potensielle kjøpere og eiendomsmeglere (sistnevnte har av en eller annen grunn ALLTID minst 27" skjerm), og disse kan ikke bli glemt. Jeg skal derfor fokusere mer på disse brukerne i tiden fremover :)

Nettsiden faller også litt for fort over i "mobil navigasjon". Jeg føler du bør omstrukturere menyen din, fremfor å la menyen diktere websidens bredde (eller valgt overgang til mobilmeny).

Igjen, så skjer dette typisk først for tabletbrukere. Som nevnt er hovedbrukergruppen min basert på mindre skjermer, og disse pleier ikke å ha plass til å f.eks. resize browservinduset sitt noe særlig.

Menyen dikterer heller ikke websidens bredde på noen måte (selv om jeg ser at det kan se sånn ut). Dette skjer når websiden er under 992px - altså i "tablet" modus. Jeg prøvde meg frem med noen brukertester, og jeg fant ut at det var klønete med "vanlig" navigasjon på tablet.

Hva med:
Hjem | Om Rosenberggata 12 (undermenyer(Nyttig info | Vedtekter | Dokumentarkiv | bilder | Historikk)) | Kontakt

En interessant menystruktur som forsåvidt er grei nok. Jeg føler derimot ikke at siden har nok innhold til å justifye en dropdown meny. Jeg skal prøve det ut bare for å være sikker, tho - det var et interessant forslag.

Hvorfor foreslår jeg en såpass radikal endring i din menystruktur?
Hva er "nyttig info" ?
Er det hvor lenge du skal koke egg, hvordan du kan vaske klær med bakepulver?

Dette er kontekstuell informasjon, hva som er nyttig.
Det er nytting info som hører inn under Rosenberggata 12, mener jeg.
Vedtekter og dokumentarkivet (protokoll, generalforsmlinger) og selvsagt historikk hører også inn under "Om Rosenberggata 12". Det er jo ikke et "arkiv" slik som Wordpress kaller arkiv (nettsidens arkiv).

Dere sitter da igjen med 3 hovedmenyelementer.

"Nyttig info" er nyttig info for beboere (hovedbrukergruppen). At dette er nyttig info for Rosenborggata 12 - på rosenborggata12.no - føler jeg er ganske åpenbart.

Jeg ville også kalt forsiden for "hjem" eller "forside", fremfor "nyheter".
Kaller dere det "nyheter" er det eksplisitt gitt at dere driver med nyhetsproduksjon, noe jeg vil si kanskje er feil begrepbruk.

Selvsagt er noe av det dere skriver "aktuelt" eller det kan jo være en "ny ting", men det er jo ikke en nyhet.

Forsiden heter ikke "Nyheter" - dette er bloggen. Forsiden kommer man til ved å trykke på logoen (en vanlig standard folk flest er vant til etter hvert). Er det et poeng å legge til en "forside"-link i menyen?
 

selbekk

Medlem
Hei LuckyLobo10

Jeg er enig i det du sier, forsåvidt. Den eneste unnskyldningen jeg har der, er at jeg har vært flink til å linke til relevant innhold i tekstene. Jeg innser at dette ikke er nok, og at navigasjonen er litt klumsete. Jeg har ikke helt bestemt meg for en alternativ layout, men en endring kommer nok snart.

Dette + endringer i skriftstørrelser etc. vil bli lagt til før themet blir lagt open sourcet.
 

Altberger

Medlem
Så det du sier er at jeg kan "stjele" designet ditt? For dette var den beste borettslagsiden som jeg nien gang har sett. Gratulerer!

Jeg mottar gjerne theamet når du er ferdig :)

@Travellingman - Jeg skal bare optimalisere ferdig, så skal jeg gi vekk themet gratis til alle som vil ha. :) Dere får sette det opp selv though!

Jeg sitter i styret i borettslaget, og vi ble enige om å ikke ha kommentering på websiden. Dette var en bevisst avgjørelse, og var fordi vi ønsket å ha all kommunikasjon mellom beboere og styret i ordnede former (dvs. via mail) og ikke i det åpne forum. Vi gjorde det i steden veldig enkelt å kontakte oss, ved å ha et kontaktskjema i footeren.
 

pleb

Medlem
Vet ikke om det er så utrolig konstruktivt eller givende, men dette må vel være en av de beste nettsidene jeg har sett. Brukervennlig, lekker og utstyrt med akkurat den informasjonen man trenger om emnet.

Ti tusen tomler opp!
 

selbekk

Medlem
@Altberger - takk for at du minnet meg på det. Jeg skal gjøre noen mindre endringer med typografien og slikt, så skal jeg linke til github-repoet mitt :)

@pleb - gi deg, jeg rødmer.
 
Topp