Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på nettside

adeneo

Medlem
Det er jo fordi det ikke er noen her som gjør dette, og å sette "expires headers" i .htaccess og å benytte gzip dersom det er tilgjengelig på serveren kan i de fleste tilfeller redusere tiden det tar å laste inn siden i besøkendes nettlesere med mye mer enn noe man kan gjøre med selve koden, ettersom en side som ikke har satt "expires" heller ikke laster bilder og filer inn i cachen til nettleseren, og må laste dette hver gang.

På en side som har flere undersider som kanskje bruker den samme css filen eller lignende, så vil altså ikke denne filen caches, og må lastes ned fra serveren for hver enkelt side.
Dersom dette settes riktig så ligger den filen allerede i cachen til nettleseren og det er ikke behov for å laste den på nytt.
Jeg har ingen problemer med dette da jeg husker dette, jeg nevner det kun når jeg ser andre som ikke har gjort dette, ettersom jeg synes at noe av det viktigste ved en internettside er at den laster relativt raskt ettersom jeg er jævl|g utålmodig:p

Hva andre velger å gjøre for være opp til de, men for meg er det at siden laster raskt viktigere enn at den validerer (forutsatt selvfølgelig at den virker som tiltenkt), da tester viser at nettbrukere blir mer og mer utålmodige og ikke gidder å sitte vente på sider som tar lang tid for å laste ned i nettleseren. Nå er det ikke så veldig relevant for en liten enkel side, men dette er holdninger som er greit å tillegge seg som webdesigner, og når man vet hvordan man gjør det så er det såre enkelt å sette opp dette, og det tar bare et par minutter, noe som ikke kan sies om mye annet når det kommer til webdesign.
 
Sist redigert:

Danni

New Member
Prøvde meg på en ny bakgrunn. Har blitt blind for hva som ser best ut, så dere må avgjøre det for meg :)
 

eightworx

Art Director
En sannhet med modifikasjoner. Det er ikke noe GALT, men det er på mange måter DUMT og vil ofte være en dårlig løsning, som f.ex. her.

Og du leste hele posten min?

Flash krever mer av maskinen enn js og er unødvendig på en side som dette. Selv om det kommer snikende nye teknologier som ser bra ut, er det forsatt ett stykke tid før vi kan si at flash er en dum løsning i større prosjekter. Skal du ha mer avanserte animasjoner med paperview 3D eller animasjon med realistisk fysikk er det ikke noe alternativ pt.
 

Brick1881

Medlem
Utrolig bra side! og du er veldig heldig som får så mange tilbakemeldinger, spesielt fra adeneo. Tenk å få så mye gratis konsulenthjelp! Det er det som er så utrolig bra med slike forum.

Enig med han som kommenterte logoen. Jeg syns "Mester-logoen" ble litt rart plassert. I hvertfall i de størrelsene vi snakker om på en nettside. Det ble liksom bare en liten klatt, og det går nesten ikke an å se at det er Mesterlogoen.

Jeg regner med at Mester-merket er viktig for bedriften (og alle andre håndtverkere for den del) siden de putter det i logoen sin, og da bør det komme bedre fram på en nettside også. Kanskje nede til høyre i "Hvem er vi". Så kan du flytte de utrolig fine logoene til BM, RPT og MÆLEN til venstre.

Betaler forresten disse for å få lov til å ødelegge designen på nettsiden? Kanskje de skulle ha blitt flyttet til Tjenester. Der står det jo allerede at de har faste samarbeidspartnere innen ... osv.

Ellers er jeg også enig i at Framsiden er mer "Hva kan vi gjøre for deg" eller "Hva tilbyr vi"-side. Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke har giddet å lese all teksten på framsiden. Det står nok litt for mye informasjon, og den virker ikke relevant som førsteinntrykk.
I tillegg vil jo teksten komme ganske langt ned for de som har mindre skjermer.

Dersom bedriften virker interessant etter å ha sett framsiden, så klikker jeg meg gladelig videre til de andre sidene, derfor trenger ikke all info komme der. Kun informasjon som vekker interessen og gjør at de virker seriøs og samt info som bygger tillit.

Jeg synes at tekststørrelsen i toppmenyen er ørlitegrann liten. Det er noe med skriften som ikke blir helt skikkelig. Flyter ut eller blir kornete eller noe slikt.

I en tråd om tilbakemeldinger på siden, så kan atomet og Dan Frogner godt la vær å prøve å drite ut noen andre. Det er ikke selvsagt at de som ber om tilbakemeldinger har lest alle de andre postene og vet fordeler med expires headers, gzip og .htaccess.

Det er sikkert egne tråder som omhandler akkurat de temaene der dette kan diskuteres, men dette er en tilbakemeldingstråd. Jeg vet i hvertfall at jeg skal sjekke det nærmere. Jeg kjørte et tillegg YSlow i Firefox, og der fikk jeg akkurat samme "beskjed". Expires header og gzip.
 

adeneo

Medlem
Jeg har forøvrig akkurat tatt en bolle, ikke det at jeg følte meg truffet i utgangspunktet, men takk til Brick for støtten :cool:

Ellers så ser siden bedre ut med den bakgrunnen og den JS slideren synes jeg.

Nå gjenstår bare en stk </p> for mye, og å legge til noen <alt> på bildene så er det i boks.
Burde kanskje lagt til noe slikt i stil.css :

HTML:
html {overflow:  auto;}

Så forsvinner scrollbar'en på høyresiden for de av oss med stor nok skjerm til å se hele siden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
I en tråd om tilbakemeldinger på siden, så kan atomet og Dan Frogner godt la vær å prøve å drite ut noen andre. Det er ikke selvsagt at de som ber om tilbakemeldinger har lest alle de andre postene og vet fordeler med expires headers, gzip og .htaccess.

Det er sikkert egne tråder som omhandler akkurat de temaene der dette kan diskuteres, men dette er en tilbakemeldingstråd. Jeg vet i hvertfall at jeg skal sjekke det nærmere. Jeg kjørte et tillegg YSlow i Firefox, og der fikk jeg akkurat samme "beskjed". Expires header og gzip.

Drite ut andre? Det første jeg sier er at det er dumt å bruke flash til et såpass viktig element på siden som dette, når det ikke på noen måte er nødvendig, siden det da vil være ganske mange som ikke får det med seg.

og eightworks - jeg tror jeg må bruke dine egne ord: "og du leste hele posten min"? Leste DU hele posten MIN? Jeg sier at det OFTE er dumt, og vil være en dårlig løsning, som f.ex. her. Jeg sier ikke at det ALLTID er dumt/bortkasta/unødvendig. Flash har fremdeles en rolle, men det meste av det folk har pleid å bruke det til, videoer og slideshows, er det totalt unødvendig i dag, for ikke å snakke om alle tullingene som bruker flash til menyer osv - vips så funker det ikke på iPad og iPhone, og man kan si hva man vil, men det ER en ganske stor - og voksende - brukergruppe, og derfor er man rett og slett dum hvis man ikke tar hensyn til det.

Men til f.ex. spill har det helt klart fremdeles en rolle, enn så lenge.

Så videre på brick1881s "anklage":
Det andre punktet jeg har klaget på noen andre her, er adeneo som igjen og igjen maser om sin kjepphest etags. Joda, en fin ting i en del sammenhenger. Men her? Totalt unødvendig, og når han sier det på denne måten:

Du har også gjort samme feil som nesten alle andre webdesignere og helt glemt å sette opp webhotellet / serveren.

Når man sier det på den måten, så høres det definitivt veldig mye mer alvorlig ut enn det er.

Drite ut? Beklager, du har misforstått noe veldig. Dette kalles diskusjon, og dette er faktisk et DISKUSJONSforum.
 

adeneo

Medlem
......adeneo som igjen og igjen maser om sin kjepphest etags. Joda, en fin ting i en del sammenhenger. Men her? Totalt unødvendig, og når han sier det på denne måten:

Ehhm, kjepphest og kjepphest, jeg har nevnt det i et par tråder om tilbakemelding på nettsider av den enkle grunn at mange her lager veldig fine sider, men vet tydeligvis ikke at sidene deres vil laste ned tre ganger så raskt(som regel) ved å bruke det som kalles "far futures expires headers", Etags er forøvrig noe annet, og bør deaktiveres helt.

Det spiller ingen rolle for meg hva andre gjør, men når noen ber om tilbakemeldinger, så er det første jeg sjekker at det tekniske er i orden, dvs. at siden validerer sånn rimelig greit, ikke er full av skrivefeil osv. og i samme slengen sjekker jeg etter .htaccess for å se om webserveren er satt opp med egen konfigurasjon, noe den i de aller fleste tilfeller ikke er, og på samme måte som jeg sier i fra om skrivefeil og annet så er mangel på en riktig konfigurert .htaccess fil også en feil i min verden da det er den filen som gjør mest nytte ift. nettsidens ytelse.
Nå kan .htaccess gjøre mye annet også, som å endre adresser, sette egne 404 sider osv. så det er mye som kan gjøres med akkurat den filen for å vise å at man faktisk har grepet på det man driver med, som så vidt jeg har forstått er webdesign.

Det er ikke det at siden ikke fungerer uten denne filen, men de aller fleste som legger ut en nettside til vurdering har kommet så langt at den faktisk virker i de fleste nettlesere, men som webdesigner bør man i hvert fall klare å ha sin egen side uten feil og mangler, og satt opp på den mest hensiktsmessige måten.
Det er ikke det at alle kunder som kommer på siden vet hvordan man ser etter slike ting, men mange andre som lager nettsider vet hva dette er, og ser med en gang at ting ikke er satt opp optimalt, noe som for meg når jeg besøker en side til et firma som reklamerer med at de driver med alle mulige ting som er webrelatert fremstår som uproffesjonelt når man ikke engang klarer å optimalisere sin egen nettside!
Med andre ord er det dette som i de fleste andre yrker kalles yrkesstolthet, - at selv om kunden kanskje ikke ser det, så er det tipptopp også bak det ytre malingsstrøket.

Når man sier det på den måten, så høres det definitivt veldig mye mer alvorlig ut enn det er.
Drite ut? Beklager, du har misforstått noe veldig. Dette kalles diskusjon, og dette er faktisk et DISKUSJONSforum.

Det er vel ingen som sier det er alvorlig, men jeg valgte å skrive "glemt" i stedet for å skrive at de fleste wannabe webdisignere ikke aner hvordan de setter opp en .htaccess fil fordi de kun er vant til Wordpress og wysiwyg editorer hvor man bare trykker på en knapp, så er siden på nett, simsalabim, og aldri har laget så mye som en .bat fil på tre linjer i hele sitt liv. Det første jeg skrev hørtes lissom litt mer diplomatisk ut ?

Det siste er jeg enig i, på et diskusjonsforum må det være lov å være uenige og å diskutere, selv om enkelte her er litt vel ivrige på å tillegge andre meninger de kanskje ikke har :eek:
 

Nutz

Med lem
Må bare si meg enig med de som skryter av siden og synes den er fin.. :)
Og ikke minst skryt til Jara Bygg som lar ung-gutta slippe til!
 

Jazz

Medlem
Hei

Det som jeg liker med siden er at den har en unik stil, altså den er forskjellig, ikke klassisk! Bra jobb!

Forresten, jeg er også 17 :D
 

tveiten

Medlem
Takk for konstruktiv tilbakemelding :)

Har fikset opp i det meste koderotet nå. Skal også slenge opp en js-slideshow så fort jeg får tid.

@adeneo: hva mener du med "sette opp webhotell"? Dette er den første sia jeg har lastet opp, så jeg trenger litt veiledning. Det eneste jeg har gjort er å laste opp siden via FTP Commander.

Jeg har lagt inn meta tags nå, men siden dukker fortsatt ikke opp i diverse søkemotorer. jarabygg - Google-søk
Hva er feil?

Og til slutt, oppdragsgivern har booka både .no og .com domenet. Hvordan får jeg .com til å automatisk redirectes til .no på enklest måte?

EDIT: Hvordan får jeg fiksa det store hvite feltet nederst i lightboxen?


Hei,

Først vil jeg si at nettsiden og logoen så virkelig lekker ut! Og det at du bare er 17 er imponerende! :)

Jeg har tilbakemelding på tre primærområder, og to av dem faller vel strengt tatt utenfor oppgavespekteret til skoleprosjektet, men om du skal bygge websider i fremtiden så kan det være greit å ha litt erfaring med de elementene. :)


Del 1: Google, SEO, redirects og analyse.

1. Du spør om google etc, ser at du bruker samme titteltag på alle sidene, jeg ville prøvd å få inn noen søkeord i titteltaggen, gir bedre seoeffekt, gjør den lekrere og øker clickthrough fra søkeresultatene.

2. Ser du ikke har installert google analytics på siden, det er gratis og er gjort på noen få minutter og gir både deg og dem en glimrende mulighet til å følge med på hvordan siden gjør det i fremtiden.

3. Google webmaster tools er også veldig nyttig å få aktivert for siden, det gjør du enkelt ved å enten laste opp en fil eller legge til en tag i head delen av koden.

4. Når det gjelder å redirecte .com til .no så er det flere måter å gjøre dette på, her kan du lese en lang beskrivelse på wikipedia om url redirects og så er det en mye mer handlekraftig artikkel her med masse eksempler på webconfs.

Alt etter hvilken webhost du har så kan du også sette opp en www-videresending, les mer på domeneshop sine sider. Personlig så foretrekker jeg å unngå www-videresending og bruker alltid 301, så webconfs urlen er nok mest relevant for deg.


Del 2: Pageload (hastighet for lasting av side).

Jeg føler at siden laster veldig sent, jeg sitter på en 3mb linje så den er ikke av den raskeste. Men Jarabygg siden er på 4m med alt av bilder, og det er litt for mye for en hjemmeside.

En annen ting er også at når jeg ser på siden i Firefox så går lastingen kjappere når jeg bytter mellom undersidene da inntrykket er at kun selve innholdet lastes, men i Internet Explorer og Chrome så laster den bakgrunnen og grafikken på nytt og siden oppleves tregere. Jeg personlig kan ikke forskjellene i kode og browsere godt nok, så håper det er andre her inne som kan kommentere på akkurat det! :)

5. I følge firebug(et verktøy til firefox) så er siden din totalt på 4mb, og den brukte 17,66s på å laste siden din uten bruk av cache. Det er rimelig lenge.. For eksempel så kjørte js slideren gjennom hele slideshowet mens jeg satt og ventet på at bakgrunnen skulle laste.. Var jeg deg så ville jeg prøvd å krympe flere av bildene, bakgrunnsbildet ditt er på 2,5mb og hver av de 5 bildene til sliden er mellom 200 og 300kb. Selv er jeg verken webutvikler eller webdesigner, jeg går igjennom sider og løsninger og forteller koder hva jeg vil ha fikset. Så jeg har ikke noe spesifikt forslag til verktøy for å få krympet bildene, men etter kjapp googling så fant jeg denne linken med noen gratisverktøy som du kan sjekke for å krympe png filene dine, muligens så kan også andre her komme med tips.

6. Kjørte en siteload test på Pingdom sine sider her og den andre fikk jeg ikke lov til å kjøre da siden var over 3mb i størrelse, den kan du kjøre her etterpå at du har redusert bildestørrelsene. Den på websiteoptimization gir deg spesifikke hint om forbedring så den er ganske grei.


Del 3: Generell usability og nettsidelogikk(jeg finner ikke noe bedre ord for det, hehe).

7. Jeg ville tatt vekk utgående link i logoen til byggmakker, rightpricetiles og mælen. Med mindre de har betalt for "eksponering" der så ville jeg ikke tatt risikoen på at noen skal klikke seg ut fra jarabygg siden. En potensiell kunde av dere trenger ikke en klikkbar link til slike leverandører på forsiden, både byggmakker og rightpricetiles er kjente navn. Så de linkene ville jeg aldri hatt på forsiden.

8. Hele tekstfeltet på hvem er vi føler jeg er litt tungt å lese.

9. De to epostadressene nede i footeren ville jeg enten gjort om til mailto linker eller linket de inn til kontaktsiden, slik at om man klikker på de så kommer man inn til kontaktsiden.

10. De to epostadressene inne på kontaktsiden ville jeg i hvert fall gjort til mailto linker.

11. Jeg ville fått inn et par linker inn til tjenestesiden deres og referansesiden, slik det er nå så må jeg skrolle tilbake til toppen for å komme meg videre i siden.

Eksempelvis så kan ordene "kompetanse og erfaring" eller bare "erfaring" være en link inn til referansesiden.

Eksempelvis så ville jeg laget en link ut av ordene "oppdrag av alle slag", "nybygg" og "tilbygg" og pekt alle inn til tjenester siden.

12. På tjenestesiden ville jeg puttet inn en link til kontaktsiden på "ta kontakt for befaring og prisantydning" linjen.

13. Når det gjelder lasting av siden og det at hos meg så begynte slideren å kjøre før hele siden var ferdiglastet, jeg blir ikke enig med meg selv om hva som er best.. Det aller beste er uansett å få ned størrelsen på siden slik at den laster kjappere. Bruksopplevelsen ved at slideren kjørte i gang var litt pussig siden resten av siden åpenbart jobbet, men jeg ble sittende å se på bildene. Men det kan også være irriterende, så som sagt så blir jeg ikke enig om jeg ville hatt den slik som den er, eller om jeg ville satt den til å beholde første bildet i noen sekunder lengre slik at siden får sjanse til å laste først.

14. Igjen, imponerende jobb!!

Siden dette er en reel oppdragsgiver så kan det være du kan få forhandlet kompensasjon for elementer som google analytics og google webmaster tools, men mye av dette er kjapt arbeid så jeg personlig ville nok bare gjort det og gjøre kunden ekstra fornøyd.

Så over til det alltid gøyale spørsmålet, hva vil du bli når du blir stor? Du har åpenbart talent for web! Har du link til noen andre websider du har laget?

Lykke til videre!
 
Topp