Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbyr du produktforsikring?

alterego

Medlem
Lurer på hvordan de er kommet frem til akkurat den summen ...

Ja, det er et godt spørsmål og ble selv nysgjerrig, men det viste seg å være lettere sagt enn gjort å finne ut hvorfor beløpet oppgis å være akkurat kr 38,9 mill.

Riktignok fant jeg noen føringer i diverse lover og forskrifter, men det handler bare om prosenter av premier/forvaltningskapital og dekning av antatt risiko.

Mulig at en telefon til Finanstilsynet kunne oppklare dette spørsmålet.

Og jo mer jeg har lest, jo mer har jeg forstått at dette med å drive egen forsikringsvirksomhet ikke er noe for hvermansen. Trådstarter må nok derfor nøye seg med å videreselge forsikringsprodukter for et eksisterende forsikringsselskap eller omformulere produktet, f.eks. kalle det "skadegaranti", "utvidet garanti" eller annet.

Det er faktisk ulovlig å bruke uttrykket "forsikring" i all markedsføring, så sant man ikke har konsesjon eller representerer et lovlig forsikringsforetak.
 

hvoslef

Student
Ja, det er et godt spørsmål og ble selv nysgjerrig, men det viste seg å være lettere sagt enn gjort å finne ut hvorfor beløpet oppgis å være akkurat kr 38,9 mill.

Riktignok fant jeg noen føringer i diverse lover og forskrifter, men det handler bare om prosenter av premier/forvaltningskapital og dekning av antatt risiko.

Mulig at en telefon til Finanstilsynet kunne oppklare dette spørsmålet.

Og jo mer jeg har lest, jo mer har jeg forstått at dette med å drive egen forsikringsvirksomhet ikke er noe for hvermansen. Trådstarter må nok derfor nøye seg med å videreselge forsikringsprodukter for et eksisterende forsikringsselskap eller omformulere produktet, f.eks. kalle det "skadegaranti", "utvidet garanti" eller annet.

Det er faktisk ulovlig å bruke uttrykket "forsikring" i all markedsføring, så sant man ikke har konsesjon eller representerer et lovlig forsikringsforetak.

Da blir navnet "Ekstragaranti" istedenfor forsikring. Takk for at du setter av tid til å undersøke dette, @alterego! +1
 

Pål

Medlem
ser at når komplett, elkjøp etc selger dette kaller de det "trygghetsavtale" og de videreselger det fra Moderna Forsakring (Tryg)

vet dere hvordan et er med moms på en slik "avtale" eller "garanti" om det er moms eller ikke utgjør også endel på fortjenesten ;)
 

hvoslef

Student
Jepp. Rapporterer tilbake i slutten av desember.

Data samlet per 02.12.15:
Norge: 14.15 %
Sverige: 24.71 %
Danmark: 18.95 %

Oppdatering. Disse dataene er basert på ordet ekstragaranti istedenfor forsikring.

Data samlet fra 03.12.15 til 23.12.2015
Norge: 12.13 %
Sverige: 10.94 %
Danmark: 20.00 %

For min egen del skal jeg optimalisere landingssiden for ekstragarantien for mobiler, da den ikke er det per dags dato. I tillegg skal jeg etterhvert prøve meg på andre ordlyder, andre priser også videre.

Før jeg glemmer det, god jul!
 

kongen

kongemedlem
Det er faktisk ulovlig å bruke uttrykket "forsikring" i all markedsføring, så sant man ikke har konsesjon eller representerer et lovlig forsikringsforetak.

Hva med "fond" eller "investeringsbank"?

Kan jeg opprette en bedrift som tar imot penger fra folk for å forvalte dette i aksjer, eiendommer og prosjekter og bruke ordene "fond" eller "investeringsbank" eller må man ha konsesjon for å bruke disse uttrykkene også?
 

hvoslef

Student
Er det noen som vet om det er merverdiavgiftsplikt på salg av garantier/trygghetsavtaler? Gjerne se på en tidligere faktura fra Elkjøp eller lignende hvor de tilbyr slikt.
 

Steve Cash

Medlem
En trenger ikke konsesjon for å starte et konsern, nei. Men jeg regner med at du har tenkt ut noe mer intrikat og vidløftig enn det. :)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Hva er forskjellen på garanti/trygghetsavtale og forsikring, hvoslef? I alle fall er det slik at hvis garantien er innkalkulert i salgsprisen så blir mva-prosenten den samme som på varen. Hvis det er et frivillig tillegg så er det unntatt fra mva-loven, men da er det forsikring, i følge merverdiavgiftshåndboken. Og da har vi vel gått i sirkel og er tilbake på det som ikke er lov å selge uten videre.
(Greit, dette er utenfor det jeg jobber med til daglig, hvis du helt seriøst har tenkt å gjøre dette, så bestill time hos noen som driver med slik, eller ring skatteetaten til å begynne med.)
 
Topp