Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips om bra Inkasso selskap for SMÅBEDRIFT?

Chris M

Medlem
Tror generelt sett at man bør sette seg godt inn i vilkårene til inkasso-selskapene før man inngår avtaler. Hadde to saker med dom fra forliksrådet som kravsgrunnlag. Dette var en dom på 50k og en på 80k og kom etter mislighold av husleie og skader på leieobjekt. Ettersom dette var personer med minimal betalingsdyktighet, så var det ingenting å hente første årene. Så kravene ble liggende i skuffen i seks år på det ene kravet og ni år på det andre. I løpet av denne tiden hadde det blitt forholdsvis kraftige rentepåslag som nesten doblet beløpene. Ettersom jeg egentlig hadde avskrevet dette som tap, så sendte jeg disse to kravene inn til inkasso sammen med noen andre småkrav jeg hadde liggende. Og etter kort tid skjer det et under. Vedkommende som skylder 80k får to millioner i forsikringsutbetaling og alt dette blir fordelt til kreditorene. To år etterpå så flytter den andre skyldneren hjem fra Spania og etter tolv år har de fleste kreditorene gitt opp. Og plutselig blir det innvilget fast trekk i trygd fra Nav. Dette høres jo ut som en "solskinnshistorie" for min del. Og tilgi meg om jeg fremstår uttakknemlig. Da jeg leverte inn kravene til inkasso-selskapet så hadde kravene som nevnt blitt nær fordoblet av renter. Så ved innlevering så stod kravene i cirka 140k og 90k. Og jeg antok at inkasso-selskapet fikk rentene som påløp deretter. Dette viste seg å være veldig feil. Da innbetalingene kom, så viste det seg at jeg kun fikk hovedstol, det vil si summen som det ble skrevet dom på i forliksrådet ti år i forveien. Alle renter i sin helhet tilfalt inkasso-selskapet. Til tross for at det var jeg som eide kravet i perioden der renten påløpte. Og ikke nok med det, det viste seg også at inkasso-selskapet hadde enda et triks i ermet. Saker som lå i systemet lenger enn seks måneder ble definert som langtidsovervåkning. Og ettersom dette var et "no cure, no pay" selskap så hadde de spesielle vilkår for dette. Nemlig at de i slike tilfeller økte sin provisjon av hovedstol til 40%. Det endte altså med at jeg satt igjen med bare 48 000 kr av et krav på 140k og 30 000 kr av et krav på 90k.

Nå var jo det i utgangspunktet usannsynlig at jeg skulle få noe som helst av disse pengene, så man skal ikke undervurdere de systemene disse selskapene har tilgjengelig for å drive inn utestående. Men man må lese avtalene ekstremt grundig. Og hva som blir definert som hovestol er ikke alltid klart i kontraktene.

I etterkant av denne opplevelsen, så har jeg begynt å drive egen inndriving av kravene. Har hatt ett stort krav i ettertid, og fikk inn hele summen ved å gjøre alt selv. Så det er mulig. Men det forutsetter at man setter seg inn i rammene for prosessen. Og det er faktisk ganske gode marginer ved å gjøre dette selv, så bare økningen i kravsstørrelsen underveis gir ofte grei timesbetaling.
 
Topp