Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tjener $$$ som F.. Men hva NÅ?

Jeg har STOOOR suksess med websidene mine på den lille tiden jeg har drevet på, (3 måneder:) ) men har ikke enda satt opp noe foretak. Begynner å haste nå siden jeg tjener ganske bra med penger, men skattemessig kan jeg nok gå på en kneik (visst det er et ord).

Jeg tjener et 4 sifret beløp i måneden og det er mellom 5000-9999kr hva gjør jeg nå? Bør jeg sette opp et enkeltmannsforetak eller vente? Hvordan gjør jeg det i såfall? kan jeg gå til NAV eller skatte"kontoret" å få de til å hjelpe meg? Hvor mye må jeg skatte på et sånt beløp? (Jeg har en deltidsjobb på siden av)

Flere tips for en person som meg? :) Trenger hjelp fra noen som har kommet over begynnelsen av sin internet suksess :D
 
Gratulerer med det. Da gjør du bare det samme 10 ganger til så tjener du mellom 50000 og 99990 kr/mnd :)
Du spør om veldig mye.
Du bør få deg et enkeltpersonforetak, du må MVA-registrere deg når du har tjent minst 50000 MVA pliktige kroner.
Les mere på bedin.no og ring narvikstelefonene.


Hadde det vært så enkelt :D Jobber 8 timer hver dag med nettsidene. + at jeg har deltidsjobb noen dager i uka. Lage 10 sider til vil jeg ikke kunne ha tid til. Ihvertfall ikke sånn jeg driver NUH!!!

Det jeg har tenkt til er å spare det jeg tjener og kjøpe webscript o.l. som gjør jobbingen min automatiskt + at jeg skal ansette et par stykker jeg kjenner og stoler på :p Men da må jeg ha et eller annet foretak.

Det du nevner med MVA regner jeg da med at jeg må registrere meg som. men tenkte først og fremst på et enkeltmannsforetakk til å begynne med siden det allikevel er gratis og det gir litt flere goder ang skatt.

Har lest bedin og de sidene, men forstår ikke en shitt av det som står der :p Det eneste jeg forstår er inntektene mine , haha..
 

sta

Medlem
Gratulerer med suksessen så langt.

Siden det neppe er den store økonomiske risikoen ved det du driver med vil jeg også anbefale et enkelmannsforetak. Å registrere et enkelpersonsforetak er ikke noe vanskelig og tar deg ikke mer enn 30 min. Du har to valg, du kan enten gjøre det elektronisk på Altinn.no eller du kan fylde ut en blankett du finner på brreg.no. Sistnevne koster 500kr. mer i registreringsavgift enn om du sender registreringen elektronisk.

Et bra sted å starte er her: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det du nevner med MVA regner jeg da med at jeg må registrere meg som. men tenkte først og fremst på et enkeltmannsforetakk til å begynne med siden det allikevel er gratis og det gir litt flere goder ang skatt.

Fordeler??? Vel, noen har løyet for deg. Skattelegningen for ENK kan komme godt over 50%, og er vel ikke optimal selskapsform i forhold til skatt og slikt. Blant annet tar du all risiko i forhold til bedriftens aktiviteter og aktivia.

Ring Bedin. De er veldig hjelpsomme faktisk.

Forøvrig, du må gjøre det slik:
1. ring bedin for info, materiell, etc.
2. registrer ENK i brønnøysund (gratis)
3. vent til du har en faktura som presser omsetningen over kr 50.000,- og registrer deg i MVA-registeret (også gratis)

Vurder allerede nå å skaffe deg en regnskapsfører. Da sparer du deg for myyyyye pes. med trykk på myyyyye.

(antar at du ikke jobber innen regnskap i dagjobben din)
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
I stedet for Enkeltpersonforetak, burde du vurdere et NUF. Det er relativt billig/enkelt å etablere, du slipper å blande personlig økonomi med firmaets. Du ansetter deg selv når økonomien tillater det, og det blir ryddig.

Sjekk ut de som tilbyr både etablering/oppfølging av NUF og regnskapsføring, og la dem ta alt sammen. Da har du noen bekymringer mindre.

For personer som driver nettutvikling og ikke trenger å ta opp lån til foretaket (glem lån med NUF), så er dette et meget godt alternativ til EPF og AS. Samtidig vil ingen kunder sette spørsmålstegn ved selskapsformen.

Hadde du derimot vært tømrer, og skulle sette opp mitt hus, hadde jeg vært skeptisk til denne formen.

Randulf Småfix
 

Ole

Medlem
Nope. Ingen nye regler.

Edit: ...og så ble jeg plutselig usikker. Ingen som jeg vet om i hvert fall...
 

webpiken

Medlem
Ellers kan man jo se hva Bedin selv sier om saken ...

Noen viktige regler for Enkeltpersonforetak

* Enkeltpersonforetak kan bare startes og eies av 1 person (innehaver)
* Innehaver er fullt ut økonomisk ansvarlig
* Pliktig til registrering i Foretaksregisteret hvis handel med innkjøpte ferdigvarer eller over 5 ansatte
* Ikke krav til egenkapital
* Ikke krav til styre

Kilde: Enkeltpersonforetak - Bedin
 

sta

Medlem
Ellers kan man jo se hva Bedin selv sier om saken ...

* Pliktig til registrering i Foretaksregisteret hvis handel med innkjøpte ferdigvarer eller over 5 ansatte

Jeg bøyer meg i støvet og beklager min feilinformering.

Jeg vet ikke hvordan "innkjøpte ferdigvarer" tolkes (er dette bare fysiske produkter eller også tjenester feks?), men uansett vil jeg tro det da er mange som er registrert i foretaksregistret uten egentlig å trenge dette.
 
Topp