Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tjener $$$ som F.. Men hva NÅ?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg bøyer meg i støvet og beklager min feilinformering.

Jeg vet ikke hvordan "innkjøpte ferdigvarer" tolkes (er dette bare fysiske produkter eller også tjenester feks?), men uansett vil jeg tro det da er mange som er registrert i foretaksregistret uten egentlig å trenge dette.

Varer er vel ikke tjenester? Snarere tvert imot.
Du er vel litt mere etterrettelig på grundertanker.no ;) Fin side forresten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg bøyer meg i støvet og beklager min feilinformering.

Jeg vet ikke hvordan "innkjøpte ferdigvarer" tolkes (er dette bare fysiske produkter eller også tjenester feks?), men uansett vil jeg tro det da er mange som er registrert i foretaksregistret uten egentlig å trenge dette.

med ferdigvarer menes standardiserte varer produsert i (ofte) store kvanta. Eks: spiker, pølser, tyggegummi, etc. I klartekst: finner du det på Rema, så er det standardiserte ferdigvarer.

Sko vil være en ferdigvare, mens en skomaker som lager en sko fra grunnen av helt fra sålen ikke vil ha en vare som kan ansees som ferdigvare. Tjenester er pr definisjon ikke ferdigvarer da de ikke på noen måte er standardiserte.

I dette tilfellet, med drift av en nettside, trenger man ikke å registrere seg i foretaksregisteret.
 

picxx

Well-Known Member
Flytte til utlandet og la en kompis starte et ltd?
 

picxx

Well-Known Member
nordmenn er rare....de krangler om hvem som skal ta pengene deres.... :D
 

Jackman

Medlem
Et Nuf er tingen for deg.

Et Nuf og en regnskapsfører er det du trenger.
Da har du noen som hjelper deg med regnskapet + at i et NUF er du ikke personlig ansvarlig+ at skulle du ønske å ta utbytte kan du gjøre dette hver mnd... og det betyr at du maks har 28% skatt på pengene istedenfor 40-50% som du trolig får med lønn.

Men få til en ordning med en regnskapsfører som du kan levere bilagene dine hos og som bruker et par timer i mnd (maks) hvis du er ryddig med bilagene.

DU skal jo også tenke på at du har en del fradrag du kan føre når du har fått registrert firma. SOm momst på datautstyr du bruker, reiser, kurs annet som du må gjøre for å drive butikken din.

PS: Tapte bilag = tapte penger.
 

Jaik

New Member
Det enkleste for deg om du ikke føler deg helt sikker på registreringen er å kontakte en regnskapsfører.

Jeg fikk regnskapsføreren min til å registrere for meg og syns det er veldig ålreit. Da har jeg også hele tiden noen som kan hjelpe meg også.

Noen tar ikke betalt for å hjelpe til med registrering om man blir kunde hos de(så lenge det ikke går uvanlig mye tid)
 

Atlas

Medlem
Et Nuf og en regnskapsfører er det du trenger.
Da har du noen som hjelper deg med regnskapet + at i et NUF er du ikke personlig ansvarlig+ at skulle du ønske å ta utbytte kan du gjøre dette hver mnd... og det betyr at du maks har 28% skatt på pengene istedenfor 40-50% som du trolig får med lønn.

.

Hvor har du det fra?
 

sta

Medlem
og det betyr at du maks har 28% skatt på pengene istedenfor 40-50% som du trolig får med lønn.

Nu skal selskapet betale 28% selskapsskatt på overskudet før det kan betales ut utbytte. Total beskatning blir altså 28% + 28%. I praksis er det derfor ikke så lukrativt å ta ut utbytte vs. lønn. Du sparer selvsagt arbeidsgiveravgift ved utbytte, men du opparbeider deg ingen pensjonspoeng og andre trygderettigheter som er basert på din lønn.

Min revisor bruker som tommelfingerregel å anbefale å ta ut lønn opp til toppskattenivå og ta resten som utbytte.
 

Atlas

Medlem
Nu skal selskapet betale 28% selskapsskatt på overskudet før det kan betales ut utbytte. Total beskatning blir altså 28% + 28%. I praksis er det derfor ikke så lukrativt å ta ut utbytte vs. lønn. Du sparer selvsagt arbeidsgiveravgift ved utbytte, men du opparbeider deg ingen pensjonspoeng og andre trygderettigheter som er basert på din lønn.

Min revisor bruker som tommelfingerregel å anbefale å ta ut lønn opp til toppskattenivå og ta resten som utbytte.

Det er helt korrekt!
Så de 28% som Jackman snakker om holder ikke
 
K

Kontoristen

Guest
Nu skal selskapet betale 28% selskapsskatt på overskudet før det kan betales ut utbytte. Total beskatning blir altså 28% + 28%. I praksis er det derfor ikke så lukrativt å ta ut utbytte vs. lønn. Du sparer selvsagt arbeidsgiveravgift ved utbytte, men du opparbeider deg ingen pensjonspoeng og andre trygderettigheter som er basert på din lønn.

Min revisor bruker som tommelfingerregel å anbefale å ta ut lønn opp til toppskattenivå og ta resten som utbytte.
Overskudd etter skatt kan taes ut som utbytte
Eieren/eierene vil bli beskattet med 28 % av mottatt utbytte hvis eieren er privatperson, og 0 % skatt hvis eieren er et holdingselskap.
Marginalskatt (maksimal beskatning) ved utbetaling av utbytte er flat på 48,16%, uavhengig av størrelsen. (OBS! 2 x 28% er ikke 56% da prosentene blir beregnet av forskjellig grunnlag)

Lønnsuttak
Hvis du foretar lønnsuttak fra selskapet ditt vil dette måtte innberettes til myndighetene slik at de kan få et grunnlag å regne ut sosiale-goder (sykepenger, dagpenger, osv.) ut ifra. Alle kostnader forbundet med lønn vil fungere som kostnader i selskapet regnskap, noe som igjen vil føre til at overskuddet minimeres.

Overskudd etter skatt kan stå i selskapet
Dette kan brukes til investeringer etc. Det betales da ikke mer skatt før det bestemmes at et eventuelt utbytte skal gjennomføres.
Dette er ikke mulig i et ENK

Kontorfabrikken.no
 
Sist redigert av en moderator:

peterandrej

pensjonert moderator
Overskudd etter skatt kan stå i selskapet
Dette kan brukes til investeringer etc. Det betales da ikke mer skatt før det bestemmes at et eventuelt utbytte skal gjennomføres.
Dette er ikke mulig i et ENK

Nei, og dette er min største kritikk mot ENKs som selskapsform. Man har jo null mulighet til å bygge seg opp egen- eller investeringskapital. Kapitalen blir jo drept av skatt før det blir noe særlig ut av det.

Så da blir det sånn at man "bruker opp" alt av penger så raskt man kan..

(Manglende syke- og trygderettigheter er et annet problem, men ikke for meg da jeg allerede er 100% ufør og har ENKet mitt mer som en aktivitet for arbeidstrening, få-tiden-til-å-gå-greie. Men for andre vil dette være et problem, helt opplagt.)
 
Topp