Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tlf.no publiserer fødselsmåned og dag

Anders

Medlem
Nå har telefonkatalogen startet å publisere når du har bursdag, kombinert med skattelistene har nå alle tilgang til navn, fødselsår, måned og dag.

Er det bare meg som synes dette er litt for mye?
 

zapotek

Medlem
Det betyr isåfall enda bedre tider for folk som driver med identitetstyveri og annet scam. Forbannet irriterende av Eniro synes jeg.
 

zapotek

Medlem
Skattelistene legger jo ut hvor mye man tjener, noe vi ser ut til å finne oss i.. men bursdagen er tydeligvis krise at ligger ute?

For det første så er jeg imot skattelistene på nett også ;)

Men med fødselsdag fra nummersøk + alder fra skattelisten så har identitetstyver allerede de 6 første sifrene av personnummeret ditt. Derfor er det et idiotisk påfunn.
 

dennison

Medlem
Kenneth: Skattelistene viser årstall du er født i, tlf.no viser dag og mnd, setter du sammen 2 + 2 så kan du vel bare prøve 250 ganger så har du funnet ut person nummeret til en person.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Trenger man bare prøve 250 ganger for å finne de fem siste tallene i personnummeret? Da skal man isåfall ha flaks.

Jeg ser ikke problemet med det. Folk legger da ut alt mulig rart om seg selv på facebook i disse dager. Jeg tror at hvis noen virkelig vil forfalske min identitet, så hadde de klart det uansett. Jeg tror ikke det å vite dato og måned for bursdagen min gjør så mye fra og til. Det sparer kanskje eventuelle identitetstjuver noen sekunder arbeid, men tviler på at å fjerne det vil stoppe de.

Jeg synes skattelistene er mye mer å klage over. Hva er poenget med å legge de ut? Hva er de samfunnet tjent? For nordmenn flest har den bare to hensikter:

1. Vi kan le av naboen for å tjene mindre enn oss.
2. Vi kan mislike naboen for å tjene mer enn oss.

Hva er poenget med å ha et samfunn som oppfordrer til snoking og dømming av andre? Jeg tror skattelistene skaper mer uroskap og baksnakking i samfunnet, enn de skaper noe godt.
 

dennison

Medlem
Folk som har lyst å gidder klarer det jo lett.

Ja skattelistene er også bullshit og ha publisert på nett,
vi får flytte utenlands alle mann, er jo nesten ingen igjen av de norske i norge anyways,
de som er igjen har politiet tatt for å ha kjørt 6 km\t for fort, mens øst europere stjeler båt motorer, biler og selger falske gullringer. Norge om 50 år? ..Ja om noen er venner enda da gjenstår å se!
 
K

Kontoristen

Guest
Skjult nummer

Hva med å ha skjult nummer, da unngår vel man å vises...
 

zapotek

Medlem
Hvis det er snakk om identitetstyverier, så tar vi det alvorlig. Det ønsker ikke vi å bidra til, sier kommunikasjonsdirektør Bård Hammervold i Eniro Norge til Digi.no.

Han peker på at det er ulovlig å benytte en annens identitet.

*Sarkasme warning* Åja, så da så, da er det jo ikke farlig likevel. Det er jo ulovlig å stjele identiteten til noen... Det var jo virkelig betryggende...

Kanskje jeg skal lage en blogg om hver av lederne i Eniro uten deres samtykke. For å slette informasjonen i ettertid må hver enkelt av dem registrere seg som brukere av mitt nettsted.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Trenger man bare prøve 250 ganger for å finne de fem siste tallene i personnummeret? Da skal man isåfall ha flaks.
Nja, det er enklere enn du tror. De 5 tallene er ikke tilfeldige. Bla. har menn oddetall på slutten, mens kvinner har partall. Ergo har du eliminert en rekke muligheter bare der. Og sånn kunne jeg fortsatt, men vil ikke hjelpe kriminelle..:)

Jeg synes skattelistene er mye mer å klage over. Hva er poenget med å legge de ut? Hva er de samfunnet tjent? For nordmenn flest har den bare to hensikter:

1. Vi kan le av naboen for å tjene mindre enn oss.
2. Vi kan mislike naboen for å tjene mer enn oss.

Hva er poenget med å ha et samfunn som oppfordrer til snoking og dømming av andre? Jeg tror skattelistene skaper mer uroskap og baksnakking i samfunnet, enn de skaper noe godt.

Poenget med å legge ut skattelistene er åpenhet. Jeg vil gjerne vite hvor mye jeg er med på å betale ordføreren, statsministeren, næringsministeren (burde hun hatt lønn??) og andre i makteliten. Det er bare bra at vi vet hvor mye Stein Erik Hagen tjener når han er ute i media og sier at vi burde sende skjortene våre til england for å få skiftet snipper.

På det lokale plan kan det være en fordel å vite hvor mye de andre i borettslaget ditt tjener - med tanke på at mange jo ikke har forsikring for det solidariske gjeldsansvaret. Det kan også være en fordel å sjekke hvor mye kjerringa di tjener. Kanskje det ikke er så riktig likevel at du skal betale alle innkjøp til huset?

Åpenhet er etter min mening en viktig del av demokratiet. Skattelistene er derfor helt nødvendige. Men det skal sies; det er en del problemer i forhold til personvernet. Og dessuten: skattelistene gir jo ikke akkurat et riktig bilde av inntekter og utgifter. Jeg stod vel oppført med hele 130.000 kr i "lønn" i 2007. Jeg får mer enn det i trygd for å si det sånn:)

Angående bursdagsvisning i tlfkatalogen, så prøver jeg å hisse meg opp over det. Så langt uten hell. Noen tips?
 

Bjørnar

Gründer
De 5 tallene er ikke tilfeldige. Bla. har menn oddetall på slutten, mens kvinner har partall.
Flisespikkeri: Ikke helt riktig, peterandrej

"# Det tredje sifferet i personnummeret angir kjønn: kvinner har partall, menn har oddetall." Kilde: Fødselsnummer - Wikipedia

Ellers er jeg av den oppfatning av at bursdag er helt greit. Men skattelister er ikke helt greit, av den enkle grunn at alle kan forstå en dato, men ikke alle kan forstå skatteberegning og lønn. Tallene stemmer, men de er ikke "riktige". De danner mao et feil bilde av inntekt vs skatt - all den tid man ikke bare er en vanlig lønnsmottaker, men har ymse ting som skal føres opp hit og dit.
 
Topp