Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tlf.no publiserer fødselsmåned og dag

peterandrej

pensjonert moderator
Flisespikkeri: Ikke helt riktig, peterandrej

"# Det tredje sifferet i personnummeret angir kjønn: kvinner har partall, menn har oddetall." Kilde: Fødselsnummer - Wikipedia
My bad. Lenge siden jeg gikk på skolen. Er jo gammal vet du:)

Ellers er jeg av den oppfatning av at bursdag er helt greit. Men skattelister er ikke helt greit, av den enkle grunn at alle kan forstå en dato, men ikke alle kan forstå skatteberegning og lønn. Tallene stemmer, men de er ikke "riktige". De danner mao et feil bilde av inntekt vs skatt - all den tid man ikke bare er en vanlig lønnsmottaker, men har ymse ting som skal føres opp hit og dit.

Ja, mitt største "problem" med skattelistene er nettopp dette. De gir jo ikke på noen måte noe riktig bilde - for mange - av inntekter. For de som driver firma er det jo null problem å komme ut som sosialstønadmottaker.

Jeg tjente eks. "mer" enn både Kjell I. Røkke, Bjørn R. Gjelsten, m.fl et år for noen år siden da jeg studerte. Og da tjente jeg 17000 kr..
 
K

Kontoristen

Guest
Hvorfor anbefaler du dette?
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg for min del synes det er en bra ting med slik informasjon.

Problemet er ikke at eniro viser bursdagen vår, men at fortsatt mange bruker fødselsdato for verifisering. Jeg synes vi angriper problemet i feil ende.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg kan ikke se at det gjør noe godt og få bort alle opplysningene om meg i alle kataloger. Om jeg skulle tatt bort alt av opplysninger om hvordan andre kan ta kontakt med meg kan jeg jo likesågodt grave meg ned i hagen i samme slengen.

En artikkel har jo også litt informasjon om akkurat dette.

Men altså, det skader vel ikke og bare ta en telefon til Eniro og fortelle at du vil ha bort datoen din? Dette kan dem vel strengt tatt ikke nekte deg, og dem kan jo heller ikke forlange at alle og enhver skal ha tilgang til internett for og få det bort.
 
K

Kontoristen

Guest
Det betyr isåfall enda bedre tider for folk som driver med identitetstyveri og annet scam. Forbannet irriterende av Eniro synes jeg.

Det fins programmer å få kjøpt for å finne personnumeret til folk, det eneste man trenger da er å vite navnet, og to sekunder senere så har man personnummeret på skjermen. NB: Mam må ha et orgnr for å kunne få kjøpt dette.

Så de som virkelig er ute etter å stjele identiten greier dette uansett.
 

Ståle

Medlem
Men sjekk denne: http://ranvik.net/privat/fnummer/mann/mann.html

Er visst ganske enkelt å finne personnummeret til folk dersom man har fødselsdato og år.

WOW! Det der var nesten litt skremmende. Når det tydligvis er så enkelt å finne _hele_ personnummeret bare med fødselsdatoen så syns jeg virkelig det er greit at telefonlister ikke inneholder slik data.

Edit: Interessant (skremmende) lesing:
Personnummer - hvor vanskelig er det å sjekke 250 mulige | Linux1.no |

Problemet er vel at så mange bedrifter godkjenner at du er den du utgir deg for å være så lenge du vet personnummeret. Samtidig som at man må være sikker så skal man jo også være brukervennlig.
 
Sist redigert:
Topp