Kjapp og trygg hosting for Wordpress

To/flere enkeltpersonforetak, samme person, hva med moms?

bead

New Member
Hei
Jeg har nettopp startet 2 ENK. Når jeg når kr 50.000,- i det ene fortaket, vil det andre fortsatt leve i en momsfri verden? For meg så virker dette mest logisk, men ettersom det ikke er et skattemessig skille mellom min privatøkonomi og ENK'ene, så blir jeg i tvil. Jeg finner ikke noe info om dette på nettet. Noen som vet?
 

Finanssans

Medlem
Jo.
Enhetsregisterets forskrift §9: "Når en og samme person driver virksomhet på flere forskjellige geografiske steder og/eller i forskjellige bransjer, kan de forskjellige virksomhetene registreres som egne enkeltpersonforetak. I andre tilfeller kan det ikke registreres flere enkeltpersonforetak på en og samme person."
 

Rismoen

Medlem
Jo.
Enhetsregisterets forskrift §9: "Når en og samme person driver virksomhet på flere forskjellige geografiske steder og/eller i forskjellige bransjer, kan de forskjellige virksomhetene registreres som egne enkeltpersonforetak. I andre tilfeller kan det ikke registreres flere enkeltpersonforetak på en og samme person."

Takk for info, det var jeg ikke klar over!

Men back to topic.
 

Finanssans

Medlem
I merverdiavgiftsloven §2-2, står det at flere virksomheter som drives av samme eier, skal registreres i MVA-registeret som ett avgiftssubjekt. Men videre står det at det kan gjøres unntak dersom en del av avgiftssubjektet både fysisk og formelt kan skilles ut. Det vektlegges etter blant særskilt varekjøp, varelager, ansatte m.v. Det er også krav om særskilt regnskap.

Så det betyr vel at svaret på ditt spørsmål vil være avhenig av hvor ulike og uavhengige enkeltpersonforetakene dine er. Ved tvilstilfeller er det best å ringe skatteetaten.
 

Steve Cash

Medlem
Det stemmer jo at det står i loven at én person i visse tilfeller kan ha flere enkeltpersonforetak, men så sendte Skattedirektoratet for noen år siden ut et brev der en presiseres at at det bare kan leveres én næringsoppave 1 pr. person, og da blir det ganske tungvint å å operere med flere enkeltpersonforetak, en får heller ikke levert mer enn én næringsoppgave pr. person i Altinn. Da må en i så fall slå flere regnskap sammen til én næringsoppgave. Det går det an å gjøre, men lettvint er det ikke, jeg vet ikke om noe årsoppgjørssystem som støtter det, så da må en først "konsolidere" i Excel eller tilsvarende.

Av denne årsaken advarer jeg alle som får denne ideen mot å sette den ut i praksis hvis en ikke har veldig gode grunner til å dele opp, det må i de aller fleste tilfeller være bedre å bruke avdeling.
 

NilsF

Medlem
I merverdiavgiftsloven §2-2, står det at flere virksomheter som drives av samme eier, skal registreres i MVA-registeret som ett avgiftssubjekt.

Det er riktig at loven sier dette, men jeg tror du feiltolker hva det betyr. Loven skiller mellom virksomhet og eier/foretak, så hvis virksomhetene, for eksempel et datafirma og en frisørsalong, eies og drives av to ulike enkeltpersonforetak, så har virksomhetene ulike eiere. Det er mulig jeg tar feil, men slik jeg tolker loven, er det ikke adgang til å registrere to enkeltpersonforetak som ett avgiftssubjekt. For å oppnå felles registrering, må det være et konsern, bestående av aksjeselskaper, hvor minst 85 prosent av kapitalen i hvert selskap eies av ett eller flere av de samarbeidende selskapene, jamfør merverdiavgiftsloven § 2-2.
 

mra

Active Member
Hva er fordelen med å ha to enkeltpersonforetak? Vil de ikke i praksis være ett og samme rettssubjekt på tross av separate org.nr.? Jeg vet at bl.a. en del advokater bruker/brukte å ha to enkeltpersonforetak, men jeg har aldri helt skjønt hvorfor.
 

bead

New Member
Skattemessig er 2 ENK samme avgiftssubjek. Skatteetaten kunne ikke svare på om jeg kunne drive to helt uavhengige næringer under samme orgnr, men det skal jeg prøve å finne ut av på mandag. Sk.etaten innrømte jo at det ville bli regnskapsmessig utfordrende å kombinere primærnæring med dataprogrammering for helsesektoren som i mitt tilfelle.
 

Steve Cash

Medlem
To forskjellige virksomheter i samme enkeltperson kan du fint ha. Mange av mine kunder kombinerer landbruk og annen næring. Du må bare skille de to virksomhetene med avdeling eller lignende, slik at du har grunnlag for å fylle ut ligningsskjemaet RF-1177, hvis det er landbruk du driver. Hvis det er fiske, så finnes det et eget skjema for det også.

Det finnes to regskapsprogrammer på markedet så er spesiallaget for å kombinere primærnæring og annen næring.
 

Hero

New Member
Det må da være mye lettere å føre dette i samme regnskap. Enten som avdelingsregnskap eller rett og slett bare opprette egne inntekt- og kostnadskontoer, og skille det på den måten. I næringsoppgaven fører du det sammen uansett. Da slipper du å konsolidere dette ved årsskifte, men bare føre det rett inn i næringsoppgaven.
 
Topp