Kjapp og trygg hosting for Wordpress

trademarket navn i domene

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hei


Har dere noe erfaringer med å bruke trademarkede navn i domener?

f.eks msn, om jeg registrerer blablablamsn.no, vil jeg da få problemer med MS Norge ?

Det er ikke en konkurerende tjeneste, bare heller en måte å få gjort tjenesten deres mer brukt på.
 

picxx

Well-Known Member
Det kommer nok litt an på hvilken tjeneste du setter opp på domenet om de gidder å bry seg med deg.
Om du f.eks. har vicotiriasonemillionsecrets.com og setter opp en blogg hvor du blogger om alt stashet på victoriassecret.com vil du neppe få noen problem, men om du derimot driver en butikk som selger moteklær for unge kvinner og redirecter domenet til butikken din kan du fort få en stevning dumpende ned i postkassen din.

Generelt sett bør du være veldig forsiktig med å bruke et copyrighted domenenavn som en del av ditt domene om dette er gjort utelukkende for å dra flere besøkende bare på dette navnet.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Copyright er vel noelunde det samme som åndsverksloven her i norge.
Og trademark er vel det samme som varemerke.

Lucas Arts er vel de som er "best" på å bruke trademark (tm) her i verden tror jeg:p (Monkey Island)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kjenner faktisk noen som har en liten sak gående med varemerking av et navn i forbindelse med et relativt kjent norsk nettsted akkurat nå, er selvsagt en idiot som har hatt noe å gjøre med det fimaet som eide sidene tidligere som lager problemer, siden han/de tilfeldigvis hadde en søknad liggende inne som aldri ble fullført, og dermed blokker for de nye eiernes søknad nå, hvilket han prøver å utnytte. Tror nok det kommer til å ende i min bekjentes favør, ut fra all logikk, men man skal aldri si aldri.

Forøvrig er den beste måten å beskrive copyright på "de rettighetene åndsverksloven gir deg". I bunn og grunn ender det opp i mye av det samme. Har skrevet en artikkel om det tidligere som jeg godt kan legge ut.
 

picxx

Well-Known Member
Personlig synes jeg copyright/åndsverksloven er noe herk å forholde seg til, da det er lovene i det landet hvor materiale/firmaet oppholder seg en må forholde seg til.

Ved å ha et beskyttet varemerke bestemmer man selv i hvor stor utstrekning det skal gjelde. (Det er vel forskjellige segment/klasser en kan beskytte et varemerke for).
 

picxx

Well-Known Member
Ja, du har nok rett i det og det var vel kanskje ikke helt lovteksten jeg mente, men heller håndhevingen av lovene i de forskjellige landene, og der er det nok litt forskjell ;)
 
brukernavn: takk takk :)

Det jeg tenkte på, og som jeg har lest tidligere på Bedin:

For å ha vern for foretaksnavnet utover identisk, må foretaksnavnet oppfylle varemerkelovens krav til særpreg, jf. foretaksnavneloven § 3-2 første ledd jf. varemerkeloven § 13. Det vil si at navnet ikke utelukkende eller med uvesentlige endringer eller tillegg må gi uttrykk for varens (virksomhetens) art, beskaffenhet, mengde, formål, pris, tid eller sted for tilvirkningen. Vern for foretaksnavn har den virkning at ingen kan ta i bruk et foretaksnavn eller varekjennetegn som er så likt at det er egnet til å forveksles med dette i den alminnelige omsetningen, jf. foretaksnavneloven § 3-2 andre ledd. Vernet gjelder i hele landet, men man må som hovedregel drive virksomhet innen samme eller lignende bransje, jf. foretaksnavneloven § 3-3. Hos Patentstyret kan du sjekke ditt eget navneforslag mot registrerte varemerker også. Det koster penger, men sjelden mer enn et par tusen kroner, og det kan fort bli dyrere hvis noen i ettertid klager over at du har kopiert varemerket deres. Patentstyrets infosenter har telefon 22 38 73 33.

Alt slikt er likevel gresk til tider... Om man da ikke er utdannet jurist. Men likevel synes jeg dette virket greit å forstå:

Rett til et foretaksnavn oppnås fra den dagen man tar navnet i bruk i Norge eller fra den dagen melding kommer inn til Foretaksregisteret, jf. foretaksnavneloven § 3-1 første ledd. Rett innebærer at ingen annen kan ta i bruk eller registrere et identisk foretaksnavn, jf. foretaksnavneloven § 3-1 andre ledd.

Bedin - Foretaksregisteret

Men skal ikke si jeg forstår alt... Gjelder kanskje bare navn? Slik jeg tolker det beskytter man i alle fall navnet ved å registrere seg i foretaksregisteret.

Mens beskytter man noe som et varemerke, så kan man beskytte mer enn selve navnet:

Et varemerke kan bestå av alle slags tegn, og må kunne gjengis grafisk. Et varemerke kan blant annet bestå av ord og ordforbindelser (for eksempel slagord), navn, logoer, figurer og avbildninger, bokstaver, tall, lyd, lukt og bevegelse, eller kombinasjoner av dette.
 
Topp