Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger råd ang det å drive ENK på fulltid

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg driver i dag mitt ENK på "hobbybasis", det vil si at jeg er arbeidstaker i 100% stilling et annet sted og har ENK som en hobby som det nå begynner å bli greit med inntekter på.

Jeg forhandler nå om en realtivt stor kontrakt ang design av bannere, vi snakker stort nok til at jeg kan leve greit av dette. Selvom jeg jo gjerne vil drive mitt ENK på fulltid og ha dette som eneste arbeidsplass, merker jeg at jeg blir litt skremt av tanken på å søke permisjon / si opp min vanlige jobb. Hva om det skjer noe som gjør at jeg får mye mindre å gjøre i mitt ENK og samtidig har 7-8 mnd igjen av permisjonstiden på min vanlige jobb?

Problemet mitt er jo at jeg har hus og familie som ikke er direkte gratis å drifte, så jeg er livredd for å plutselig sitte her uten inntekt, dersom man tillater seg å tenke litt negativt.

Regner med at det er flere her inne som drev på samme måte som meg, men på et eller annet tidspunkt gikk over til å kun drive på nett.

Hvordan gjorde dere dette?

Hadde dere avtale med banken av frysing av lån dersom ting går galt i en viss oppstartsperiode?

Jobbet dere med begge deler en stund for så å gå over til webjobben gradvis eller kom det til et punkt hvor dere sa opp den vanlige jobben for å satse alt på web?

Tar i mot alle råd og tips her folkens! :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
er lurt å ta det gradvis, spesielt når man har lån, familie osv, du bør virkelig være 150% sikker på at du klarer å dra inn nok hver måned til at dere klarer dere på det, før du hopper helt av fra den vanlige jobben. En mulighet er jo å høre med arbeidsgiveren om du kan gå ned i stillingsprosent en (litt lengre) periode, si f.ex. til 60%, så har du mulighet til å bruke litt ekstra tid på ENK'et, uten at det blir total krise dersom det er en rolig måned, og du har fremdeles jobben i bakhånd dersom det skulle vise seg å ikke være egnet for mer enn en "ved siden av jobben"-jobb.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg jobber jo skift hvor vi er 6 forskjellige skift og vi jobber til alle døgnets tider. Så vet ikke helt hvor enkelt det er å gå ned på stillingsprosent her kontra en butikkjobb f.eks, men skal selvfølgelig sjekke opp. Hos oss er det jo kun 100%-stillinger, med mindre man av helsemessige årsaker må ha en mindre/annen stilling.

En annen problemstilling er jo at jeg mest sannsynlig ikke vil klare å produsere alle bannerne jeg skal dersom jeg skal jobbe fullt ved siden av. Dvs, kjærringa kommer aldri i verden til å godta at jeg sitter såpass mye ved pc`en og da nytter det ikke. :D

Har allerde et annet designfirma i bakhånd som kan ta jobber dersom det hoper seg opp hos meg, men da går jeg jo bare i 0,- og dermed er man like langt. Fordelen er jo at det er meg som beholder kunden og dette er noe som kan være greit å bruke som nødløsning innimellom.

Har også tenkt på det å ta ut en del ferie uten lønn fra min vanlige jobb fra tid til annen i starten for å jobbe hjemmefra.
 
Hva med å søke om permisjon fra jobben i 6 måneder slik at du får prøvd ut om hjulene går rundt -og hvordan de går rundt. Virker som du har rikelig med arbeid på kort sikt slik at det ikke blir katastrofe om du er uten fast-jobb i noen måneder. Selv har jeg ikke tatt sjansen på noe slikt ennå, men det er jo noe man tenker på. Samtidig er det greit å ha en sikkerhetsventil (permisjon) i tilfelle gresset ikke var så grønt på den andre siden.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Mitt råd er at er du i tvil, så dropper du tanken! For da er du ikke trygg nok og motivert nok for å kjøre fullt!

Skal du drive dette så må du regne med lange dager (og netter) noen ganger, og det bør da familien støtte deg 110% opp om. Gjør de ikke det så blir dette vanskelig.

Kjør dobbelt så lenge at du kan legge opp midler for 3-6 måneder så slipper du bekymre deg.

Ta en runde med banken. Få råd og se på om det er mulig å refinansiere, avdragsfrihet etc.

Jeg tror du klarer det hvis du virkelig vil! Men, vær klar over at det kan være hardt til tider.
 

Jon

Medlem
Et godt råd er heller å kjøre med et AS pga at dette vil gi deg muligheten til å permittere deg selv ved sesongvariasjoner/frafall av inntekt. Det høres ut som du har alle eggene i samme kurv, så det vil gi deg en større trygghet. Modellen avhenger at du gir deg selv lønn som en vanlig ansatt. Det er visse kriterier, men det finner du frem til.
 

sta

Medlem
Et godt råd er heller å kjøre med et AS pga at dette vil gi deg muligheten til å permittere deg selv ved sesongvariasjoner/frafall av inntekt. Det høres ut som du har alle eggene i samme kurv, så det vil gi deg en større trygghet. Modellen avhenger at du gir deg selv lønn som en vanlig ansatt. Det er visse kriterier, men det finner du frem til.

Jeg regner med at trådstarter vil være både daglig leder og ene-eier i et evt. AS og da vil NAV høyst sansynlig anse ham som eier og ikke arbeidstaker og dermed ikke godta permitteringen. Det virker som om at dette varierer alt etter hvilket NAV-kontor man tilhører, så det kan sikkert lønne seg å ta kontakt med NAV og forhøre seg om dette, hvis det er en løsning man overveier.
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du sitter med mer enn 20% av aksjene i arbeidsgiveren din har du ikke krav på dagpenger ved oppsigelse, permisjon elle konkurs, så det å lene seg tilbake på et aksjeselskap er ikke nødvendigvis løsningen på alt. Er du eier har du et ansvar for en eventuell permisjon og vil da ikke automatisk ha krav på dagpenger.
 

sta

Medlem
Det er aldri noen lett beslutning å velge å ta steget fult ut og si opp jobben. Det er alltid mange hensyn og ta, spesielt hvis man som du har både hus og familie. På den andre siden har jeg stor tro på å handle etter magefølelsen når det gjelder beslutninger som dette. Det virker som om at du er motivert for å starte for deg selv og har et rimelig økonomisk grunnlag som utgangspunkt, og da ville jeg rett og slett tatt steget. Det vil alltid være gode argumenter for ikke å gjøre det. Mange ender opp i fellen der de «bare skal ditt og datt», så skal de starte for seg selv. Resultatet blir selvfølgelig at man aldri får tatt steget og angrer på dette i ettertid. Det er rart med det, men som oftest er det de tingene man ikke gjorde man angrer på i ettertid.


Noen ting som kan være lurt å gjøre seg opp en mening om:

Savn etter kollegaer: Hvordan takler du å jobbe alene hjemmefra fulltid? For noen funker dette bra, for andre (inkludert meg) funker det ikke i det hele tatt. Du bør overveie muligheten for å få plass i et kontorfellesskap. Men skal ikke undervurdere effekten av å ha et sosialt nettverk av likesinnede rundt seg. Som grunder må du like at ting går opp og ned, og i de verste tidene (og de kommer, tro meg) er det utrolig nyttig å ha noen å støtte seg til, også utenfor familien.

Hvor mye tid trenger du i uka på den ene store kontrakten? Er det slik at du må bruke nesten all din arbeidstid på leveringer til denne ene store kunden har du liten tid igjen til å utvikle bedriften og jobbe med andre kunder. Dette gjør deg veldig sårbar hvis den ene store kunden faller fra.

Hvor lenge klarer du å gå uten inntekt? En god tommelfingerregel er at ting tar 3 ganger så lang tid som du forventer og koster det dobbelte. Budsjetterer du med 30.000 i omsetning i måneden i begynnelsen, så forvent at det bare blir 15.000. Å ha en økonomisk buffer privat er derfor viktig. Som andre her skriver, så bør du helst ha 3-6 måneders buffer, avhengig av hvor store private utgifter du har.


Jeg tok selv steget for 6 år siden og sa opp jobben min for å starte egen bedrift. Beslutningen var nok vel impulsiv og jeg hadde ikke tenkt igjennom konsekvensene i det hele tatt og hadde som deg hus, bil og familie. Man tar ikke hardt i om man sier jeg undervurderte oppgaven og de første årene var svært tøffe, men jeg lærte veldig mye. I perioder var det ekstremt trangt økonomisk og jeg var nødt å spe på inntekten med strøjobber som nattevakt, bartender etc. Skikkelige drittjobber, men de gjorde at jeg bare ble ennå mer motivert for å få noe til selv, og nå etter 6 år er vi nesten 20 ansatte og har en rimelig solid økonomi. Ikke et sekund har jeg angret på valget, og jeg ville ha gjort det samme om igjen uten å nøle om jeg måtte. Og en ting er helt sikkert: Penger man har slitt seg til smaker så utrolig mye bedre. Kjør på og lykke til.
 

Jon

Medlem
Kjenner til flere som har permittert seg selv med 100% eierskap og som har dokumentert tap av inntekt/sesongvariasjoner, så det er fullt mulig. Det har vel og merke vært snakk om type 40-60% permittering.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Tonny: Hvor sier jeg at jeg har en annen kontrakt i bakhånd?
Det jeg sa ang bakhånd var: "Har allerde et annet designfirma i bakhånd som kan ta jobber dersom det hoper seg opp hos meg, men da går jeg jo bare i 0,- og dermed er man like langt. Fordelen er jo at det er meg som beholder kunden og dette er noe som kan være greit å bruke som nødløsning innimellom."

Det skal jo selvfølgelig inngåes en skikkelig kontrakt på dette, men jeg vil anta at det er normalt at det f.eks er 3 mnd gjensidig oppsigelsestid på slike kontrakter?

Firmaet har estimert et visst antall bannere pr måned og det er da snakk om ca 150.000-200.000 pluss/minus i månedlig omsetning for min del. Så tror i såfall det holder lenge med dette, da det er mye jobb det er snakk om.
 

zapotek

Medlem
Firmaet har estimert et visst antall bannere pr måned og det er da snakk om ca 150.000-200.000 pluss/minus i månedlig omsetning for min del. Så tror i såfall det holder lenge med dette, da det er mye jobb det er snakk om.


150-200k på laging av bannere pr. måned?!? Kan ikke se at du har noen utgifter forbundet med å lage en banner, så da er vel alt dette overskudd. Med en så god deal ville jeg ha hoppet i det med det samme.
 
Topp