Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tvilsom forretningspraksis fra DinOpplysning.no - Half N Half Media AS

NilsF

Medlem
Half N Half Media AS er fra tid til annen aktive med utsendelser av "lurefakturaer", dvs. tilbud forkledd som ordinære fakturaer. Og kanskje er det flere som de siste dagene har mottatt slike fakturaer fra firmaet?

Fakturaene lyder på kroner 4.950 inklusiv merverdiavgift, for følgende tjeneste som ikke er bestilt av mottaker:

"Maxi-annonse: Innrammet oppføring med prioritet, øverste kategori.
Firmalogo, telefon, faks, e-post og link til hjemmeside."


Half N Half Media AS ble stiftet i 2010, og selskapet hadde i 2010 null kroner i omsetning og et negativt resultat på 41.000 kroner. Selskapet har til nå ikke levert regnskap for 2011 til Brønnøysundregistrene, syv måneder etter at fristen utløp ved utgangen av august 2012.

Jeg anser fakturaene som forsøk på lureri, og har naturligvis ingen planer om å betale for en ikke bestilt annonseplass, på en nettside man aldri har hørt om (bortsett fra omtale på lurefakturaene og den negative omtalen som kan leses i media), og annonseplass som neppe er verdt å bruke penger på.

Ved søk hos Google på "Half N Half Media", finner man mye negativ omtale av selskapet og forretningsmetodene. Her lister jeg et lite utvalg av tidligere omtaler:

Lot seg ikke svindle

Fakturaforkledning - igjen
"Tilbud og kampanjer forkledd som fakturaer er et velkjent triks. Nå er liksom-fakturaene i omløp igjen, og det kan bety penger tapt hvis man ikke er observant."

- Jeg lurte veldig på hva dette var for noe
"Kampanjetilbudet fra katalogselskapet Half N Half Media til bedrifter er til forveksling lik en vanlig regning."

"Advokat Arne Christie i Bedriftsforbundet [...] understreker at bedriften ikke gjør noe straffbart ved å sende ut slike blanketter.

- Men når et selskap får en mengde tilbakemeldinger om at folk misforstår og tror det er en faktura, burde selskapet endre måten de markedsfører seg. Om de da ikke gjør noe, blir det et spørsmål om selskapet driver i strid med markedsføringsloven, fortsetter Christie."


– Dette er suspekt
– Hva er dette for noe lureri, tenkte [...] da han fikk en regning på nesten 5000 kroner på noe han ikke hadde bedt om.

Trond fikk tilsendt faktura på 4950 kr – trodde den var ekte
"Thomas Hellenes er uenig i at kampanjetilbudet deres kan oppfattes som en faktura og sier at selskapet ikke spekulerer i at bedrifter forveksler tilbudet med en faktura og betaler denne."
 
Sist redigert:
IKKE betal i frykt. Da får disse firmaene et næringsgrunnlag og fortsetter med sitt terrorregime.

Jeg synes norske politikere virkelig er tafatte når de ikke gjør en større sak ut av dette. Her må det en lovendring til! Det bør være høyst ulovlig å sende noen en faktura uten at noen bestilling har blitt gjort. Røde Kors osv skal selvfølgelig få lov å sende ut giroer der du selv kan fyllte inn beløpet, men da skal det klart fremkomme i stor skrift: INNBETALING ER FRIVILLIG. Problemet løses enkelt. Jeg kan ikke skjønne at flere i næringslivet ikke reagerer på slike negative salg.

Moralen er selvfølgelig: IKKE BETAL til slike firmer. For å være trygg på din sak, send epost/brev med dine innsigelser på kravet som er fremmet. Da har du en ekstra sikkerhet dersom kravet skulle føres for forliksretten.
 
Sist redigert:
Det er allerede ulovlig.

Ja, men hvem beskytter deg i disse saker? Du må likevel krangle med forretningen som sender deg faktura, du må til forliksrådet, så Oslo Tingrett. De fleste skjønner at ikke alle tar opp kampen, og bare betaler små "fillebeløp" enn å tape tid med slike useriøse aktører.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du må likevel krangle med forretningen som sender deg faktura, du må til forliksrådet, så Oslo Tingrett. De fleste skjønner at ikke alle tar opp kampen, og bare betaler små "fillebeløp" enn å tape tid med slike useriøse aktører.

Det er faktisk ikke så galt som det der, RenholdOslo. Det er bare å ignorere hele greia og la være å betale, de er ikke så dumme at de prøver å sende inn de fakturaene som ikke blir betalt til inkasso e.l. Så man må ikke til forliksrådet eller noe som helst for å bli kvitt "kravet". De som derimot kan finne på å sende det til inkasso er f.ex. domenesvindlere og kataloghaier, der man har blitt lurt til å avgi noe som i større eller mindre grad kan tolkes som en slags bestilling, og som de så prøver å kreve inn betaling for.

Og myndighetene bryr seg definitivt om sånt som dette, det er ikke lenge siden jeg fikk en telefon fra skatteetaten angående Teleopplysningen.no (se annen tråd her på forumet) der de lurte på om jeg hadde fått en faktura også fra dem, eller om det bare var det tilbudet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
:)

(men jeg skal være enig i at man burde hatt litt bedre lovgiving rundt sånt som dette, for å gjøre den slags virksomhet mindre attraktiv)

Lovverket er jo soleklart, bl.a gjennom Markedsføringslovens §11. Det man imidlertid kanskje trenger er mer ressurser til å avdekke/stoppe slik praksis, i praksis bedre håndhevelse av lovverket. Det er også mulig at man trenger litt strengere straffer gjennom f.eks høyere bøter enn i dag - men det trenger vel man antagelig ingen lovendring for å innføre?
 

hansson

Langveisfarende
Maks 12 dager fengsel eller noe sånt er ikke avskrekkende når millionene ruller inn på all mulig svindelvirksomhet. Økonomisk kriminalitet må opp på nivå med kokainsmugling eller "tatt med 4000 rohypnol i bilen". Da blir det kanskje litt preventiv effekt :D
 

hansson

Langveisfarende
NilsF: Et lite tips til skatteetaten kan kanskje også ha en effekt. Hvis de ikke leverer årsregnskap men driver og sender lurefakturaer bør de kanskje få en skattesmekk på nakken. Namsmannen pleier å være ganske effektiv når det gjelder å slå slike utskudd konkurs.
 
Topp