Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Universell utforming

A

aabbcc

Guest
Da dukker det vel opp et par-tre småsleipe firmaer som bruker denne loven til å skremme bedriftseiere til å kjøpe nye og altfor dyre nettsider de neste månedene.
 

xdex

Medlem
Jeg kan absolutt forstå at dette gjelder nettsider som NSB, Stortinget og nettsider som er ett hjelpeapparat for folk med vansker. Men jeg kan ikke forstå, hvorfor rørlegger & co, eller bilselger a/s skal måtte følge disse reglene. Det kan absolutt være greit med en standard, men ikke på denne måten.

Gjelder dette kun .no domener? eller alle nettsteder som er hostet i Norge? Jeg kan ikke helt forstå, at folk skal kunne gå inn på "min" eiendom, og forlange at hvis jeg ikke tar hensyn til svaksynte, blinde o.l. så skal jeg straffes som rørlegger, når dem står fritt til og velge hvilken som helst annen nettside..

Hva skjer dersom vi ikke oppfyller kravene? Eksempel er jo f.eks VG & Dagbladet, som enda ikke engang har "Cookie warnings". Hva vil eventuelt straffen være for å ikke bry seg?
 

NilsF

Medlem
Kravene til universell utforming har gått så langt at funksjonsfriske risikerer å bli diskriminert, ved at man ikke får utnytte ens egne medfødte forutsetninger optimalt.

Det ene er understrekning av lenker, som for lesere uten nedsatt syn kan oppleves som unødvendig forstyrrende og slitsomt, særlig når man sitter en hel dag å skummer igjennom store mengder informasjon fra ett eller flere nettsteder.

Det samme gjelder i forhold til kravet til kontrast, særlig hvis utgivere av publikasjoner vil strekke seg etter det som er angitt som "bra", ikke bare etter minimumskravet "ok". Dokumenter med helt sort skrift på hvit bakgrunn, og høy kontrast, gjør dokumentene unødvendig slitsomme å lese for personer uten nedsatt syn, noe som kan føre til nedsatt effektivitet. Teksten skriker mot deg, ja nesten stikker deg i øynene, og du "ser ikke skogen for bare trær".

Løsningen blir kanskje at nettsteder gir leserne valgfrihet, med å plassere en knapp eller to på nettsiden, hvor leserne kan velge om de vil skru av understrekning av lenker og høy kontrast. Jeg har ikke sjekket om en slik valgfrihet er tillatt, men det mener jeg den bør være så lenge at nettstedets standardinnstillinger er tilpasset funksjonsnedsatte. Det enkleste vil være om man kan skru dette av og på via nettleseren, uavhengig av hvilke nettsteder man besøker.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Det er i grunn mange gullkorn der

Endring av innstillingene til en brukergrensesnittkomponent medfører ikke automatisk kontekstendring med mindre brukeren er blitt varslet om det før bruk av komponenten.

Err, at det var!
 

zapotek

Medlem
Hehe gulle godt byråkratspråk dette.

Men må si at jeg gleder meg som en unge til alle Norske nettsider følger disse kravene. Ikke trenger jeg lenger å være redd for å få epiletisk anfall når jeg leser aviser på nett, og ikke trenger jeg å være redd for at endring av brukergrensesnittkomponent medfører automatisk kontekstendring (med mindre jeg har blitt varslet om det før bruk av komponenten).

Dette kombinert med at halve skjermen er dekket med teksten: "obs! vi bruker cookies (som alle andre nettsider i verden)" etter at Cookieloven trådte i kraft, kommer det til å gi meg en fantastisk brukeropplevelse på web!
 

kongen

kongemedlem
Den neste folkesykdommen er fargeblindhet pga mangel på stimuli på øyets tapper.

Siden staten er en aktiv part i å ødelegge synet til folk, så må man kunne kreve voldsoffererstatning.
 

Camillafr

Medlem
Beklager at jeg åpner en litt gammel tråd.

Til dere som utvikler nettsider for bedrifter, har dere UU i bakhodet når dere designer/utvikler alle nettsider nå?
Sitter å tenker på å lage en slags cheatsheet eller lignende som gjør at det blir enklere og mer effektivt å vite at du faktisk følger alle reglene. Noen som har noe sånt kanskje?
Eller tenker dere bare, den tid, den sorg?
 
Topp