Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Universell utforming

TorsteinO

Art Director & grunder
Her har du i stor grad huskelista di: uu-skolen for nettsider | Universell utforming - Difi

Stort sett så er det jo veldig enkelt, og i all hovedsak så dreier det seg bare om vanlig usability, bare tatt litt lengre enn vanlig. Det som irriterer meg med det (og nok vil fortsette å gjøre det) er tvangen. Hvis Birgers BlackMetal-sjappe vil ha en nettside med svart tekst på svart bakgrunn (naturligvis - fordi det er svart), så syns jeg de bør få lov til det.
 

Camillafr

Medlem
Takk, Torstein.
Den oversikten der så egentlig ganske grei og oversiktlig ut.

Helt enig at den største irritasjonen er tvangen rundt dette her.
 

knuttt

Medlem
Et spørsmål rundt dette. Noen som vet hva straffen blir om man ikke forholder seg til disse kravene? I hvilken prisklasse ligger bøtene på?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har kunnskapen som trengs for å designe nettsider. Jeg bruker WordPress, og enkelte av disse kravene lar seg ikke tilpasse gjennom WordPress-panelet. Jeg er derfor avhengig av å leie inn en freelancer, men dette er utgifter jeg ikke har råd til. Jeg driver nettsiden som ENK, men nettsiden genererer minimalt med inntekt. Jeg håper imidlertid at inntekten vil øke, men dette kan ta tid.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Et spørsmål rundt dette. Noen som vet hva straffen blir om man ikke forholder seg til disse kravene? I hvilken prisklasse ligger bøtene på?

2 års betinget fengsel dersom en lenke ikke er understreket.
1 år ubetinget dersom en blind person ikke får opplest teksten.

;)

Neida. Mulig jeg tar feil, men jeg klarer ikke helt å se for meg at de begynner å dele ut bøter til små nettsteder for brudd på dette.

Hvordan alt dette i praksis skal håndheves aner jeg dog ikke.
 

Ole Avranden

utvandret
Mener å huske at de skulle gå etter de største nettstedene først, og så gradvis spre fokuset nedover. Så da er det vel fotballfrue og sophie elise som blir tatt først da. Det er vel de to største nettstedene i Norge nå? :rolleyes:

Regner med at de gir pålegg om utbedringer først, og så bøter dersom det ikke følges opp?
 

xdex

Medlem
Beklager at jeg åpner en litt gammel tråd.

Til dere som utvikler nettsider for bedrifter, har dere UU i bakhodet når dere designer/utvikler alle nettsider nå?
Sitter å tenker på å lage en slags cheatsheet eller lignende som gjør at det blir enklere og mer effektivt å vite at du faktisk følger alle reglene. Noen som har noe sånt kanskje?
Eller tenker dere bare, den tid, den sorg?

Ja, UU er standard, og det er noe som kunden har "krav" på fra meg. Leverer ingen løsninger til Norske bedrifter uten at disse er UU. Selv har jeg min egen "huskeliste" som sikkert bare jeg forstår, men har laget mitt eget rammeverk som gjør prosessen langt lettere for meg selv. Er ikke intressert i å dele denne, da det ville krevd mye forklaring på diverse områder.

Ett tips vil være å lage en mal, som fyller kravene til UU, og ut i fra denne, lage nettsider osv. Firma som leverer nettsteder uten UU har ingenting i bransjen å gjøre, useriøse aktører som ikke "orker" og følge opp. Det trenger ikke koste mer, hvis du er godt forberedt.

Ja, du vil først få en advarsel om at nettstedet ikke er UU, og deretter bøter. Det vil være aktøren som eier nettstedet sitt ansvar, altså ikke utvikler/selger. Men dersom man først får denne advarselen, eller kjøper senere forstår hva UU er, setter du deg selv i ett veldig dårlig lys, dersom du prøver å "gjemme" sannheten for kunde.
 
Sist redigert:

tigeren

New Member
Vi skriver snart november 2014 og jeg biter meg merke i at feks følgende relativt offentlige nettsider IKKE følger kravene for universell utforming per dato:

www.google.no
www.politiet.no
www.lovdata.no
www.regjeringen.no
www.nsb.no

Jeg lurer på hvor nøye dere er ved leveranse av nettsider på å følge minimumskravene / anbefalte krav?

Det meste er forsåvidt fornuftig og greit nok, men jeg har store problemer med å svelge kravet om alternativ merking av lenker utover farge, og utfra eksemplene over er jeg tydeligvis ikke alene om det :)

Lærer dere også opp kunder i hva som skal til for å holde nettstedet ihht krav etter at det er levert? Tenker da spesifikt på alt attributter og lenketekster som må følges opp av kunden ved publisering av innhold.
 

Camillafr

Medlem
Vi skriver snart november 2014 og jeg biter meg merke i at feks følgende relativt offentlige nettsider IKKE følger kravene for universell utforming per dato:

www.google.no
www.politiet.no
www.lovdata.no
www.regjeringen.no
www.nsb.no

Jeg lurer på hvor nøye dere er ved leveranse av nettsider på å følge minimumskravene / anbefalte krav?

Det meste er forsåvidt fornuftig og greit nok, men jeg har store problemer med å svelge kravet om alternativ merking av lenker utover farge, og utfra eksemplene over er jeg tydeligvis ikke alene om det :)

Lærer dere også opp kunder i hva som skal til for å holde nettstedet ihht krav etter at det er levert? Tenker da spesifikt på alt attributter og lenketekster som må følges opp av kunden ved publisering av innhold.

Hei, det er kun sider som er laget etter (31. juli 2014 ?) som må være UU. Sider som ble begynt på eller ferdig før denne datoen trenger ikke å være UU før i 2021.
 

tigeren

New Member
Hei, det er kun sider som er laget etter (31. juli 2014 ?) som må være UU. Sider som ble begynt på eller ferdig før denne datoen trenger ikke å være UU før i 2021.

Det er jeg klar over. Synes allikevel at når man innfører dette, så kan det jo være greit å gå foran med et godt eksempel? Alle sidene jeg listet opp er offentlige i den forstand at accessibility er viktig.
 

xdex

Medlem
Tror nok NSB har langt mer å tenke på når det gjelder automater, før nettsted. Dessuten som nevnt, er dette noe som blir pålagt ved større oppdateringer, eller om nettsiden er laget etter 31 juli 2014.

At nettstedet ikke trenger å være UU før 2021, er bare tull, dersom nettstedet gjør en omfattende oppdatering, eller "oppussing", vil det være krav til at dette skal være UU.

Har selv laget en mal i wordpress som er UU, og fungerer veldig greit, utrolig lett å utvikle nye nettsider som støtter UU. Mange av kravene er dessuten HTML5 standard, eller design elementer. Web-designere har jo fått en ny hverdag, dersom dem bryr seg om dette. Tenker da spesielt på bruk av farge kombinasjoner, kontraster og elementer. NAV.no er en av de som har gjort større oppdateringer, og disse følger opp UU veldig bra, spesielt når du bruker screen-readers etc.
 
Topp