Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ut av prioritet.no

Thomas G

New Member
Hei

Jeg ser at det er skrevet en del om prioritet.no her i dette forumet og jeg har lest mesteparten av innleggene. Jeg trenger noen argumenter for å få en venn ut av en avtale med prioritet.no og håper noen her kan hjelpe meg med dette? Saken er som følger:
Jeg har en venn som tegnet en avtale rett før prioritet.no ble utestengt fra Google. Han har blitt skremt av denne saken og stoler ikke lenger på prioritet.no. Han er med det rette spør du meg, redd for selv å bli straffet av Google hvis prioritet.no bruker "ulovlige" midler på nettsiden hans. Finnes det argumenter som holder juridisk for å komme seg ut av avtalen? De har ikke gjort noe med nettsiden hans ennå, hverken "lovlig" eller "ulovlig". Jeg har desverre ikke lest avtalen han har inngått med prioritet.no, men jeg skal se om jeg kan få tak i en kopi. Problemet her er vel antageligvis at de ikke har gjort noe galt ifølge avtalen de har inngått ennå. Jeg antar at prioritet.no følger med i dette forumet så hvis det er argumenter som de ikke bør se så send meg de gjerne i en PM.

På forhånd takk!
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
All den tid avtalen er skrevet under er det et rettskraftig dokument, og om det ikke kan bevises at prioritet har brutt sin del av avtalen kan ikke jeg se hvorfor han ønsker seg ut av avtalen eller at dette er mulig uten godkjennelse fra begge parter.
 

Thomas G

New Member
Hei

Jeg forklarte hvorfor han ønsker seg ut av avtalen over, men gjentar det gjerne: "Han er med det rette spør du meg, redd for selv å bli straffet av Google hvis prioritet.no bruker "ulovlige" midler på nettsiden hans." Jeg personlig forstår godt at han ønsker seg ut av avtalen. Dette er åpenbart en useriøs aktør som har brutt Googles regler og som derfor har blitt utestengt, og ettersom jeg har forstått har kunder også blitt utestengt. Det siste poenget er at det er svinedyrt i forhold til hva de kan gi igjen på en type side som han har. Jeg vil ikke oppgi prisen her da det kan identifisere kunden.
Om avtalen er "rettskraftig" vet jeg ikke, jeg trodde det bare var dommer som kunne være det i Norge, men uansett så vet man ikke om den er juridisk bindende før man har prøvd det for retten.
 

picxx

Well-Known Member
Ok, jeg er ingen dommer eller advokat, men jeg tror ikke "kameraten din" skal håpe på for mye om ikke også prioritet gir sitt samtykke til at man går bort fra avtalen som er underskrevet av begge parter.

Eller for å si det på en annen måte, selv om block watne er i en rettssak hvor de har benyttet billig kina skifer der de egentlig skulle benytte dyr altaskifer, kan ikke du bryte kontrakten med dem på grunnlag av at du er redd for at de også skal bruke kinaskifer når de bygger hos deg :)
 

Thomas G

New Member
Hmmm, ser poenget ditt. Jeg er alt annet en jurist selv, men jeg trodde kanskje at man kan komme seg ut av en avtale hvis det er skjellig grunn til å tro at oppdraget kan bli utført på en måte kunden ikke ønsker.
Det tragikomiske i denne saken er at jeg snakket med han om dette på den lokale pubben en uke før prioritet.no ble utestengt og han spurte meg om hva jeg mente om slike firmaer som prioritet.no. Hvorpå jeg svarte at jeg mener de fleste er ren humbug, noe som ble litt latterliggjort av de andre som satt der. Det var kanskje litt kvasst uttalt, men jeg hadde et par halvlitere innabords. ;-) Han hadde da akkurat vært i møte med prioritet.no og undertegnet avtalen. Prioritet.no hadde garantert at han ville komme høyt opp på førstesiden på Google med de søkeordene han ønsket. Det er noe jeg aldri ville ha gjort! Særlig når med tanke på at han er en bitte liten aktør i et marked med andre aktører som er gigantiske med store kjente merkevarer. Bang! En uke etterpå så er prioritet.no utestengt.

Cherio!
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Sansynligheten for at Prioritet.no er blant de mest stuerene i bransjen akkurat nå vil jeg tro er relativt stor som en følge av at mange følger nøye med på deres arbeid. Jeg ville ikke hatt store betenkligheter så fremst deres "nye metoder" fungerer like bra som deres "gamle" ;)

Et alternatv er å leie inn en konsulent som er ansvarlig for å følge opp arbeidet som utføres, finnes flere her inne som har kompentase til å kunne ta en slik jobb for en rimelig penge.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Om han trekker seg fra en avtale til 10000 så går ikke prioritet til rettsak for den summen.

De trenger ikke å gå til rettsak. De fakturerer han bare i forhold til kontrakten, og betaler han ikke sender de bare greia til namsmannen etterhvert - kanskje etter noen runder med inkasso.

En avbestilling er jo egentlig veldig grei. Du slipper å gjøre arbeidet, men får likevel betalt. Går jo utifra at dette er en b2b-sak, så det gjelder jo litt andre regler enn for forbrukerkjøp. Ingen angrerett for eksempel.

Mitt tips: ta kontakt med prioritet. Spør om avtalen kan kanselleres. Bruker jo å ordne seg med det meste når man er ærlig, tar kontakt og opptrer høflig og sånn. Å poste til dels "kritiske" poster på et forum der store deler av kundegruppa til prioritet befinner seg (tror jeg kanskje) tror jeg ikke er så lurt. De blir sikkert ikke mer lysten på å hjelpe hvis de føler seg trengt opp i et hjørne av en kar som sprer skitt om dem til kundene deres. Ikke at du er denne karen, men likevel.
 

Thomas G

New Member
Hei igjen

Takk for innspill!

De trenger ikke å gå til rettsak. De fakturerer han bare i forhold til kontrakten, og betaler han ikke sender de bare greia til namsmannen etterhvert - kanskje etter noen runder med inkasso.

Normalt går det vel til forliksrådet i første omgang. Man kan ikke sende et krav til inkasso så lenge det er strid om kravet. Hvis man får en dom her kan man selvsagt dra det videre hvis man har lyst.


Mitt tips: ta kontakt med prioritet. Spør om avtalen kan kanselleres. Bruker jo å ordne seg med det meste når man er ærlig, tar kontakt og opptrer høflig og sånn. Å poste til dels "kritiske" poster på et forum der store deler av kundegruppa til prioritet befinner seg (tror jeg kanskje) tror jeg ikke er så lurt. De blir sikkert ikke mer lysten på å hjelpe hvis de føler seg trengt opp i et hjørne av en kar som sprer skitt om dem til kundene deres. Ikke at du er denne karen, men likevel.

Han har vært i kontakt med prioritet, men de vil ikke kansellere. Jeg tenkte gjennom det du sier med å skrive dette i forum, og ser poenget ditt. Men jeg er ingen kunde hos prioritet, og jeg tror ikke de har bare en kunde som ønsker å kansellere avtalen så det skal litt til at de finner ut hvilken kunde dette gjelder. Skulle de likevel finne det ut så er det greit, det må være lov å søke råd.

Jeg skal gjøre som "brukernavn" (cheeze, kan du ikke finne et annet ..eh.. brukernavn :)) og få tak i kontrakten. Står det noen lovnad om at de skal få siden høyt opp på førstesiden på de søkeordene han ønsker og de lover å følge Googles rettningslinjer så er det jo greit. Men, jeg kommer til å titte dem intenst over skulderen og kvalitetsikre hva de gjør, og merker jeg noe tull skal de slippe å dø i synden.

Hvis noen har erfaring eller kan komme med informasjon som kan berolige meg og min venn når det gjelder prioritet så er det hyggelig. Det er lov å gjøre feil hvis man lærer av feilene, men mitt inntrykk er at prioritet.no ikke har lært.

Nå skal jeg lage enchilada!

Cherio!
 

picxx

Well-Known Member
Det er lov å gjøre feil hvis man lærer av feilene, men mitt inntrykk er at prioritet.no ikke har lært.

Jeg er litt nysgjerrig på hva du begrunner dette med, for mitt inntrykk er det omvendte. Hos de kundene som valgte å fortsette hos prioritet var de rimelig kjapt ute og forandret sidene deres slik at det ikke skulle oppfattes som blackhat SEO, og de som valgte å flagge over til noen annen kan jo ikke prioritet stå for?

Ellers har jeg faktisk ikke hørt om noen av kundene til prioritet som har blitt fjernet fra google's SERP's annet enn dem selv. Dette kan jo bero på at jeg ikke gidder å ha fulgt med i denne saken med lys og lykter, men tror det er veldig få som har blitt slettet, om noen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Altså, sannsynligvis står det et eller annet om at de skal få han høyt opp på SERP, og hvis de da benytter seg av metoder som får motsatt virkning, så har de jo automatisk brutt kontrakten og kan se langt etter penga. Tror nok de har lært leksa si egentlig, men her er et lite forslag:

Snakk med dem, og fortell som sannheten er, at han er skeptisk etter all negativ publisitet de har fått i det siste, og at han derfor gjerne vil se at han ikke blir utestengt (dvs send google en mail, og spør om sida er ok når de er ferdige) før han betaler. Da vil jeg egentlig også tro at det er større sjanse for at de vil gi han en sjanse til å korrigere ting før de kaster han ut enn hvis han bare satser på at det går bra og det viser seg å være noe sketchy der.
 

Thomas G

New Member
Jeg er litt nysgjerrig på hva du begrunner dette med, for mitt inntrykk er det omvendte. Hos de kundene som valgte å fortsette hos prioritet var de rimelig kjapt ute og forandret sidene deres slik at det ikke skulle oppfattes som blackhat SEO, og de som valgte å flagge over til noen annen kan jo ikke prioritet stå for?

Ellers har jeg faktisk ikke hørt om noen av kundene til prioritet som har blitt fjernet fra google's SERP's annet enn dem selv. Dette kan jo bero på at jeg ikke gidder å ha fulgt med i denne saken med lys og lykter, men tror det er veldig få som har blitt slettet, om noen.

Jeg baserer det på informasjon jeg leste for en tid tilbake. Fant noen av linkene ved et søk på ... Google. :)

SEO Spam Cops overvåker Prioritet sine kunder
Webkommunikasjon - firmablogg: Prioritets kunder utestenges av Google
Martin Bekkelund » Google kaster ut Prioritet-kunder

Disse begynner jo å bli noen måneder gamle og dette er vel fra gjengen rundt SSC som jeg har et ambivalent forhold til. Men er det en ting jeg ikke har et ambivalent forhold til så er det juks, og det er liten tvil om at prioritet.no har jukset. Det er mulig noen mener det prioritet.no har gjort bare er i gårsonen og andre gjør akkurat det samme, etc, men i mine ører blir det bare patetisk. Enten har man brutt reglene eller så har man det ikke, det finnes ikke noe mellomsjikt her jeg syntes man trenger å ta hensyn til.

Thomas
 

picxx

Well-Known Member

Fra disse linkene leser jeg at citymaid er kastet ut.
Det er vel èn av hvor mange kunder prioritert har?

Jeg mener fortsatt at prioritet er en seriøs aktør, og med mindre det foreligger et ok fra begge parter bør nok "kameraten din" bruke prioritet videre i sitt arbeide inntil det foreligger noe de gjør som faktisk løser dem fra avtalen.(kontraktsbruddd)
 

Thomas G

New Member
Fra disse linkene leser jeg at citymaid er kastet ut.
Det er vel èn av hvor mange kunder prioritert har?

Jeg mener fortsatt at prioritet er en seriøs aktør, og med mindre det foreligger et ok fra begge parter bør nok "kameraten din" bruke prioritet videre i sitt arbeide inntil det foreligger noe de gjør som faktisk løser dem fra avtalen.(kontraktsbruddd)

Hehe, jeg tror det er ille nok for kunden det gjelder. Citymaid driter i om de er én eller 10 av 100(?) kunder. Resultatet de oppnådde er nok det stikk motsatte av hva de håpet på og betalte for.
Stemmer det at prioritet har drevet med utstrakt bruk av "backdoor pages" og til dels også "cloaking"? Er dette brudd på Googles rettningslinjer? Er dette gjort for å gi inntrykk av at de har flere relevante sider enn de i virkeligheten har? Med mindre jeg har gått glipp av noe vesentlig så er svaret ja på alle disse punktene, og da det meg en gåte at du kan kalle prioritet en seriøs aktør. Hvertfall historisk sett. Den eneste grunnen til at de nå muligens har skjerpet seg er at de ble tatt med buksene nede og ble tvunget til det, men det gjør dem vel ikke til en seriøs aktør? Det blir som å si at at en idrettsutøver som blir tatt for doping er en utøver med god sportsånd så lenge han slutter med dop etter at han blir tatt!
 
Topp