Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetaling av kick back uten mye om og men?

Tonny Kluften

Administrator
...
Det er lovpålagt med både org.nr og et prenummerert fakturanummer...

Firmaene bryr seg stort sett ikke, det er revisorene deres som noen ganger forlanger det. Men helt konkret, hvilken paragraf i hvilken lov er det som regulerer dette?

Dessuten er det slik at f.eks Tradedoubler betaler ut provisjon helt uten faktura. De kunne neppe gjort det hvis det var lovstridig.
 

Ståle

Medlem
På de utbetalingene jeg har hos TD før jeg registrerte ENK så benyttet de mitt personnummer istedenfor org.nr.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Bedre å henvise direkte til lover og forskrifter (det er ingen garanti at bedin har rett, og er ajour), så:
FOR 2004-12-01 nr 1558: Forskrift om bokføring.

Må si det tok litt tid før jeg fant referansen, denne:
FOR 1969-10-14 nr 01: Forskrift (Nr. 2) om innhold av salgsdokumenter m.v.
er nesten helt opphevet...

Jeg tror at grunnen for at mange bedrifter ikke bryr seg stort, er fordi loven er skrevet ikke for de som KJØPER, men de som SELGER:
"Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde: ..."

For meg som kjøper er det et bilag i regnskapet at jeg har hatt en kostnad ifm verdiskapningen; samme om jeg kjøper en gammel sofa fra 1930 fra en bestemor for kr. 1500, eller en lik sofa fra en antikk-butikk for kr. 15000.
Eller?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg tror at grunnen for at mange bedrifter ikke bryr seg stort, er fordi loven er skrevet ikke for de som KJØPER, men de som SELGER:
"Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde: ..."

Der traff du spikeren på hodet Pong. Endelig kom jeg på hvordan det er. Loven er skrevet for SELGER. SELGER er ansvarlig for at innholdet i faktura er korrekt for å sikre seg selv. KJØPER forlanger org. nr. osv fordi de har misforstått og trodd at de er ansvarlig ofr hva en faktura inneholder. Jeg fikk dette forklart av Otto Risanger (www.risanger.no) en gang. Han sa at firmaenes regnskapsførere tror at firma er ansvarlig. Dermed forteller han dette til økonomiavdelingen. Økonomiavdelingen tror selvsagt at regnskapsfører har rett og nekter dermed å utbetale.
Altså er det en misforståelse at kjøper må forlange org.nr.
 
tar opp denne tråden igjen, har et spørsmål.

Er det sånn at TD lovlig kan betale ut til privatpersoner bare ved å bruke personnr ved at de selv lager fakturaene for deg?
 
Topp