Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetalinger hos advertising.com

Tonny Kluften

Administrator
"Merk at det er et absolutt krav om at alle fakturaer en leverer til kunder har en unik nummerering og er forhåndnummerert. Det gamle systemet med å levere en giro med eller uten egenpåført nummer som pasienten så betaler, tilfredsstiller IKKE lovens krav lenger. Dette fordi en vanlig giro verken tilfredsstiller formkravene til en faktura, og heller ikke tilfredsstiller kravet om unik nummerering. En faktura skal ha en tekst om hvilke tjenester/varer som er levert (for eksempel ”psykologisk behandling”), og skal være forhåndsnummerert. Ofte vil fakturaen ha en tilhørende giro (med samme nummer som fakturaen) som utgjør den nedre del av fakturaen. Lovens krav om unik nummerering kan i prinsippet være tilfredsstilt dersom du finner et trykkeri som fremdeles kan levere unikt nummererte fakturaer. "

Det var dette jeg mente hele tida. Ikke meninga å mase om dette i det uendelige, men det er viktig.
Altså, skal du følge loven til punkt og prikke må du ha forhåndsnummererte fakturaer dvs enten de gule du kjøper på posthuset eller et hefte med nummererte ark el.lign. eller du kan bruke et fakturaprogram som nummererer fakturaene fortløpende og i rekkefølge eller bruke sendfaktura.no.

Nå gidder jeg ikke å si mere om dette, men dere som ikke tror på meg er herved advart :)
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Tror du misforstår dette med forhåndsnummerering! Det betyr at det skal være et nummer på fakturaen når du sender den ut! Og, disse skal være i løpende rekkefølge....
Det er vel ingen som løper og kjøper disse arkene med giro på lenger!?!
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg misforstår nok ikke det gitt. Det betyr at du ikke har lov til å føre på nummer selv for hånd eller for tastatur. Skal vi vedde?

Les:

Fakturering - Bedin

Faktura, nota og regning er salgsdokumenter. Loven stiller strenge krav til hvordan et slikt dokument skal se ut.
Et salgsdokument skal minst inneholde:
* Dato for utstedelse av dokumentasjonen.
* Nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt.

Fortsatt i tvil? din stabukk:D

Les da:

Elektronisk faktura - Bedin

Elektronisk faktura godkjennes som dokument så fremt formatet ikke er redigerbart.
Bokføringsloven krever at poster i regnskapet skal være legitimert med originale bilag. Også elektronisk faktura regnes som originale bilag. Det kreves da at fakturaen er i et slikt format at den ikke kan redigeres. F. eks. vil fakturaer i Word eller Excel IKKE godtas som original dokumentasjon, da det er enkelt for mottaker å redigere slike fakturaer.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, det er IHVERTFALL ikke noe krav at en faktura MÅ se ut som en "gammeldags" giro. Hvis du mener det er annerledes, så er det fint om du sier fra til Intrum Justitia, for regninga jeg fikk fra dem når jeg bestilte inkassotjenester likner absolutt ikke på de gamle gule greiene.

Jeg tror også du misforstår det med maskinelt nr-tildeling litt, har en sterk følelse av at det er skrevet av noen som ikke har så godt kjennskap til datagreier.

Alle formater er jo også redigerbare (ihvertfall alle jeg kjenner til, og alle regninger jeg selv har mottatt), er bare noen som er enklere enn andre, og å sende en word eller excel-fil blir selvsagt litt for enkelt. Hvis man skulle ha håndhevet det der skikkelig så vil det si at bedrifter ikke KAN sende ut faktura pr mail, og at alle fakturaer du har mottatt eller sendt pr mail er ugyldige
 

Tonny Kluften

Administrator
Fakturaen kan selvsagt se ut akkurat hvordan du vil.

Du tror ikke Bedin vet hva de snakker om ? :D Bedin er statlig har oversikt over alle regler når det gjelder sånt. Ring dem hvis du er i tvil da, det er gratis.

Bedin er forøvrig også veldig bra hvis man lurer på alle mulige saker og ting omkring det å drive firma. Gratis rådgivning.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ikke at de ikke har oversikt over reglene, men at det som står akkurat der ikke er skrevet så godt rett og slett, evt at den som har skrevet det ikke er så god på DATAGREIER (som er noe helt annet enn regler), og derfor uttrykker seg litt knotete. F.ex. sånt som at det må være i et "ikke-redigerbart format" viser jo tydelig at det er et og annet som ikke henger helt på greip.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Ikke at de ikke har oversikt over reglene, men at det som står akkurat der ikke er skrevet så godt rett og slett, evt at den som har skrevet det ikke er så god på DATAGREIER (som er noe helt annet enn regler), og derfor uttrykker seg litt knotete. F.ex. sånt som at det må være i et "ikke-redigerbart format" viser jo tydelig at det er et og annet som ikke henger helt på greip.


"ikke-redigerbart format" som sådan finnes ikke, hverken når det gjelder papir eller elektronisk. Man kan alltid forfalske hva som helst. Man må se på hva de mener med "ikke-redigerbart format".

Hvordan ville du skrevet det om du skulle utrykt det samme?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg misforstår nok ikke det gitt. Det betyr at du ikke har lov til å føre på nummer selv for hånd eller for tastatur. Skal vi vedde?

Les:

Fakturering - Bedin

Faktura, nota og regning er salgsdokumenter. Loven stiller strenge krav til hvordan et slikt dokument skal se ut.
Et salgsdokument skal minst inneholde:
* Dato for utstedelse av dokumentasjonen.
* Nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt.

Fortsatt i tvil? din stabukk:D

Les da:

Elektronisk faktura - Bedin

Elektronisk faktura godkjennes som dokument så fremt formatet ikke er redigerbart.
Bokføringsloven krever at poster i regnskapet skal være legitimert med originale bilag. Også elektronisk faktura regnes som originale bilag. Det kreves da at fakturaen er i et slikt format at den ikke kan redigeres. F. eks. vil fakturaer i Word eller Excel IKKE godtas som original dokumentasjon, da det er enkelt for mottaker å redigere slike fakturaer.

For det første så er ikke BEDIN noe annet enn et informasjonskontor.... De har riktignok mye god informasjon, men mye er nok "pyntet" på med tolkninger som ikke passer inn i det daglige.
Sitat fra bedin.no:
"Informasjonen i emnene på Bedin er av innledende og generell art."

Dette er hva bokføringsloven sier:
"§ 5-1-3. Nummerering av salgsdokumentet

Salgsdokumentasjon skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

Bokføringspliktige som nevnt i § 5-2-1 tredje ledd, kan i stedet for fortløpende nummerering av hver enkelt selgers salgsdokument, anføre i salgsdokumentet hvor mye som er avregnet overfor vedkommende selger hittil i regnskapsåret.
0 Endret ved forskrift 20 des 2006 nr. 1516 (i kraft 1 jan 2007)."

Dette er ikke for å være vanskelig eller sta! Men, jeg har drevet bedrifter siden tidlig 90-tall og fremdeles ikke hatt noen problemer med min dokumentasjon av faktura!
Og, det skal vel legges til at det er forskjell på teori og praksis! :D

Tror også vi skal avslutte denne tråden snart da de fleste lover er åpne for forskjellige tolkninger. Og, jeg tror nok ikke noen blir straffet på noen måte for å ha laget fakturaer i word som inneholder korrekt info.....
 

Tonny Kluften

Administrator
Det nye kravet til faktura gjaldt fra 01/01/2006.
Og ja, man kan tolke alle lover hit og dit, endel revisorer tolker som meg og nekter firmaene de er revisor for å ta imot annet en det jeg har beskrevet. Og jeg tolker disse reglene på "sikreste" eller strengeste måte. Hvorfor ? Jo fordi livet er for kort til å kaste bort to dager på ligningskontoret for å dokumentere at numrene på de håndskrevne fakturaene jeg sendte for fire år siden stemmer med det virkelige liv :)

Uansett hva dere velger, lykke til og håper at bissnissen kommer på besøk denne jula også:)
 

Miriel

Medlem
Jeg må nesten dra opp denne tråden her igjen jeg.

Hva når man er sykemeldt fra sin vanlige jobb og etter sykemeldingen går ut i fødselspermisjon?

Hvis jeg leverer skattekort for et par hundre kroner i annonseinntekter på en blogg som er drevet på hobbybasis vil jeg da gjøre meg selv til trygdesvindler?

Eller betyr det at jeg må vente til fødselspermisjonen er ferdig - noe som er over ett år til?
 

Chris M

Medlem
Hvis du leverer skattekort vil dette bli fanget opp i de forskjellige registerne og dette kan føre til problem. Om du sender faktura derimot går du klar denne problemstillingen.
 
Topp