Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utleiepris til kunder?

oddbjoro

Medlem
Når man tar et oppdrag for en kunde, så blir man jo normalt sett enig om en timespris.

Vil denne prisen normalt sett være variabel, mtp lengde av oppdraget, hvor mye annet en kan gjøre i samme tidsrom osv?

F.eks bruker dere en pris, dersom prosjektet gir deg 10 timer arbeid i mnd'en?
Kontra om du leier deg inn 37,5t i mnd'en i 2 mnd'er, og så er oppdraget ferdig?

Skal sannsynligvis inn på den siste biten ganske snart(skal diskutere detaljer i løpet av denne uken), derav nyskjerrigheten.
 

hansson

Langveisfarende
Kvantumsrabatt. Faste oppdrag kan forsvare lavere pris enn enkeltoppdrag akkurat fordi det gir forutsigbare inntekter over et lengre tidsrom.

Og hva med kundens trynefaktor? Kjør på, ta mer betalt av de som er vant til å betale godt. Ta mer av de store, kjente og rike.

Timepris er tull i mange tilfeller. Ta en prosjektpris.
 

peterandrej

pensjonert moderator
F.eks bruker dere en pris, dersom prosjektet gir deg 10 timer arbeid i mnd'en?
Kontra om du leier deg inn 37,5t i mnd'en i 2 mnd'er, og så er oppdraget ferdig?

Det er smart å se på tidsbruk, men du bør ha flere kriterier enn det. Det gir deg større kredibilitet i markedet om du gjør en jobb for Statoil enn for pølseboden på hjørnet. Det teller. Videre er det stor forskjell på om du skal gjøre 10 kjedelige timer grunt-arbeid, enn om du skal gjøre 37 timer givende, faglig utviklende arbeid. Det teller også.

Rent generelt tar jeg et tillegg hvis jobben er rutinepreget eller eksepsjonelt kjedelig. Det blir også tillegg dersom jeg må bruke mye ekstra tid pga kompleksiteten i prosjektet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Forsåvidt enig, men Statoil betaler bedre enn pølseboden, så selv om det muligens gir mer kred så er det ingen grunn til å gi så mye rabatt.

Sa ingenting om rabatt. Det jeg mente var at, hvis du fikk velge mellom Statoil og Pølseboden, eller omså hadde begge som kunder, ville Statoil telle mer og gi en merverdi i form av kredibilitet sammenlignet med Pølseboden, og det vil ha innvirkning på prioriteringer.

Har du f.eks tjue kunder og får statoil som fast kunde på 10 timer i måneden vil de 10 timene bli de viktigste timene du gjør hver måned. Gjør du derimot 10 timer gruntarbeid for pølseboden vil det ikke være noe du prioriterer foran de andre tjue kundene dine.

Ergo: Hvem kunden er har innvirkning på hvor langt du kan strekke deg i form av tid/pris og prioriteringer.
 

oddbjoro

Medlem
Takker for flere innspill her.
Skal inn og snakke med kunden imorgen.

Det har forsåvidt ikke så mye med web og gjøre. Er min gamle arbeidsgiver(2 år tilbake i tid), som vil ha meg inn for et par mnd'er. Til å gjøre tilnærmet samme jobb jeg hadde den gangen.

jobben fører meg seg en del ansvar, endel overtid, og de slipper jo å lære opp en ny person. Jeg kjenner systemet, og fortsatt mange av kundene og ansatte(relativt stor aktør i transportbransjen).
Dog vil det jo føre til at jeg får mindre tid til det jeg egentlig vil...jobbe med web og andre datarelaterte tjenester.


Må innrømme at jeg er meget usikker på prisnivået. Jeg vet jo hva jeg hadde sist jeg jobbet der som fast ansatt. Nå skal jeg leie inn meg selv. Finnes det noen "tommelfingerregel" for fastsetting av pris da? F.eks: "gammel lønn" * prisstigning + en sum for forsikringer, fakturering, regnskap osv?
 

hansson

Langveisfarende
Prøv timepriskalkulatoren i lenka i signaturen min. Du skal sitte igjen med MINST like mye cash som du ville fått som ansatt. Min tommelfingerrregel er at 50% av næringsinntekten går bort i skatt, forsikringer og utgifter. Dermed må timeprisen din som næringsdrivende være solid i forhold til det du fikk før. Din arbeidsgiver sparer arbeidsgiveravgift, OTP osv.
 

oddbjoro

Medlem
ja, det er i tillegg de som har kommet til meg nå. Ikke jeg som har forsøkt å selge inn meg selv. Så de har et snarlig behov som må løses. Som har en varighet på ca 2 mnd'er. Så sånn veeldig grovt regnet. Om jeg hadde ca 25k før skatt som fast ansatt, så bør jeg opp i rundt 100k(dersom 50% går ut igjen til skatt, forsikring o.l) for disse 2 mnd'ene?


Testa kalkisen nå, og kom forsåvidt ut på ca det samme som jeg nevner over her :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Må innrømme at jeg er meget usikker på prisnivået. Jeg vet jo hva jeg hadde sist jeg jobbet der som fast ansatt. Nå skal jeg leie inn meg selv. Finnes det noen "tommelfingerregel" for fastsetting av pris da? F.eks: "gammel lønn" * prisstigning + en sum for forsikringer, fakturering, regnskap osv?

Dette kan fort bli en meget kinkig situasjon, da kunden kjapt kan tenke at de skal betale deg det samme som da du var ansatt, evt føle at det blir urettferdig om de skal betale deg dobbelt så mye som de gjorde før til tross for at du gjør samme jobben.

Huffa meg, dette kan bli et utfordrende møte for deg. Jeg ville iallfall laget en mental liste over argumenter for hvorfor du skal ha dobbelt så mye som en fast ansatt. Kan være sånn som at "dere har jo alle disse utgiftene (kontor, forsikring, osv) selv, nå har jeg dem også. Dere vet hvor dyrt det er."

Og IKKE glem at du gjør bedriften en STOR tjeneste hvis du tar dobbelt så mye som en ansatt. De har null arbeidsgiveransvar, men får en ansatt som kjenner systemene internt og som ikke trenger opplæring. Helt vanvittig god deal for dem, dette.

For guds skyld - ikke selg deg for billig!
 

oddbjoro

Medlem
Jepp, vet det blir et kinkig møte :) Og deale priser, er egentlig noe de gjør store deler av dagen... :)

Derfor jeg prøver å finne ut litt om hva som er "normalen" osv.

Tidligere har jeg bare hatt kortere oppdrag, kurs o.l hos andre kunder, nå blir jo dette omtrent som en sommerjobb, hvor jeg leier meg selv inn til bedriften.
 

hansson

Langveisfarende
Nå kan det jo diskuteres om dine utgifter ved å drive et enkeltpersonforetak innenfor webbransjen bør holdes utenfor når du skal ha en jobb som ikke er direkte relatert. Utgifter til markedsføring, kurs, kontorlokaler osv. kan du jo holde utenfor.

100 000 er nok et litt høyt, selv om jeg mener timepriskalkulatoren er ganske nøyaktig når det gjelder jobber som krever at du er helt på egen hånd - dvs. for deg web-oppdrag.

Når jeg prøver å strippe bort typiske frilansrelaterte utgifter kommer jeg fram til en brutto månedspris på bortimot 34 000. Da har jeg beholdt standardverdien for pensjon, sykepenger og forsikringer. La også på en tusenlapp for transport til og fra jobben.
 

hansson

Langveisfarende
Standardverdiene jeg nevner over er sikkert lave, jeg har ikke regnet på det. Du bør ikke gi ved dørene når det gjelder sykepengeforsikring og pensjonssparing, ihvertfall. Dette er utgifter du bør ta minst reell pris for.
 
Topp