Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utleiepris til kunder?

oddbjoro

Medlem
Det stemmer forsåvidt mer med den "tommelfingerregelen" Tonny kom med også.
Eneste er transporten, den blir fort mer enn 1000,- pr mnd. Har 6 mil hver vei til denne jobben nå(flyttet på bygda, siden sist jeg jobbet for de :) ).


En annen ting. I denne jobben vet jeg at det fort kan bli både 5 og 6 og gjerne flere timer overtid i løpet av en uke. Hvordan funker det når man leier inn seg selv?
Eller er det ikke noe som heter overtid i slike tilfeller, men timespris er timespris f.eks?

Evt om man tar prosjektpris, så får man dette, uavhengig av antall timer man har jobbet?
 

Nutz

Med lem
Tror de vet godt de må punge ut mer for en ekstern "konsulent" enn en vanlig fast ansatt..
-Dessuten vet de også at her får de en kompetanse som få kan matche, da "gutten" kjenner systemet inn og ut.
-Alternativet er å leie inn en "blank sak" fra Manpower eller tilsvarende som garantert lukter godt, er blid, lærevillig og utadvent, men dessverre lite effektiv.
 

hansson

Langveisfarende
Nutz, er du Mr. Odds oppdragsgiver :D ?

Jeg ville tatt overtid etter vanlige satser hvis du jobber timepris, det er vel 50 eller 100% alt ettersom (jeg aner ikke, har aldri vært fast ansatt). Hvis det er prosjektpris så må du svelge sånne variabler inn i totaltilbudet du gir.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det du hadde i fastlønn er ikke relevant, tror jeg.
Du må jo bare forholde deg til at du nå skal jobbe en del timer. Fordeler: ikke trenger å selge inn, kan sikkert gjentas senere. Ulemper: lite utfordringer (?), du jobber helst med annet.
Hadde det vært meg hadde jeg tatt vanlig timepris.
 

Nutz

Med lem
Nei, jeg er ikke det Hansson. :)
Men når de vil ha han inn i "varmen" igjen, så er det fordi de vet hva de får.
Dersom de forventer å få dette for en slikk og ingenting så har de et problem med å forstå hvordan verden ellers funker. ;) -Eller rett og slett så smålige at de ikke er villige til å dele kaka slik at det blir en god deal for alle parter.
Jo, gutten skal ha godt betalt, er tross alt han som gjør de en "tjeneste", ikke de som er snille å lar han få jobbe.
Så trynetillegget bør lande i Odd's lommer, og ikke en ex. arbgiver..
 

hansson

Langveisfarende
Enig, Nutz. Og uenig, Pong. Hva han fikk i lønn som fast ansatt sier jo litt om hva som er bransjestandard og hva firmaet er villige til å gi. Man må holde seg innenfor denne konteksten hvis man skal ha en sjans til å få oppdragsgiver med på prisen. Man ber ikke om timepris for brønnslukking i Houston når man jobber på lageret på Elkjøp...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis jeg driver med brønnslukking i Houston til vanlig, og Elkjøp vil så absolutt ha meg på lageret, så får de betale det. Hvis ikke fortsetter jeg med brønnslukking. Og når jeg heller driver med brønnslukking legger jeg på litt ekstra fordi det er kjedelig for meg på lageret på Elkjøp.
Hvis ikke taper *jeg* penger / arbeidsglede / erfaringstid.

Men nå dro du det litt ut til det absurde synes nå jeg :p
 

Tonny Kluften

Administrator
Og så har vi den evindelige faktor X. Det er den faktoren som heter livsstil. Når man ser på jobben sin som en livsstil så blir det slik at man tar en kikk på livet man fører, så tar man en kikk på pengesummen man tjener, så overveier man om de passer sammen. Passer de sammen så er størrelsen på pengesummen uvesentlig.
 

hansson

Langveisfarende
Godt sagt, Tonny. Og Pong, du har rett. Men her forutsetter vi vel at trådstarteren vil ha jobben siden han gidder å poste her for å få råd om priser osv. Vil han ha jobben må han også forholde seg til virkeligheten i den aktuelle bransjen.
 

oddbjoro

Medlem
Da var møtet unnagjort, og jeg vet ikke helt hvem som ble mest fornøyd med prisen :)
Jeg godtok noe under det jeg først tenkte, men havner over det jeg sist hadde der(etter at skatt, trygdeavgifter osv er betalt).

Godtok noe under, for de kom med såpass sterke signaler om at det hele kan ende med flere oppdrag til høsten, evt tilbud om ny fast ansettelse.

Så da må jeg bare finne meg en god kontrakt, og ordne begynne å tenke på å registrer meg i momsregisteret osv.

Takk for alle innspill! :)
 

oddbjoro

Medlem
gikk for timelønn. Bransjen er heller ikke kjent for å være godt betalt, og jeg vet fra før at aktøren ikke ligger i toppsjiktet.

Regner sikkert ikke rett nå, men om jeg tar min
gamle fastlønn, og så tar min nye lønn(timelønn*40t pr uke)*4,1(for å finne mnd).

Gml.lønn * 100 / ny lønn = ca 55% Må innrømme at jeg ikke husker helt hvordan man regner om dette i prosent. Begge summer er da før skatt, avgifter mm.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
PS: Det finnes nesten ikke en kunde i verden som ikke snakker om alt det potensielle arbeidet de kanskje vil gi deg i fremtiden om du jobber billig denne gangen!

Gratulerer med kontrakt :)
 

oddbjoro

Medlem
Neida Kenneth, er klar over det. Dog vet jeg fra før at, de sannsynligvis enten trenger mer ekstrahjelp i perioder, eller må ansette 1 til 2 til iløpet av høsten 2010/forvinteren 2011. Samt at det kan være greit å pleie litt nettverk i den bransjen igjen og...man vet aldri når man trenger nettverket :)
 
Topp