Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valg av selskapsform

Heisann,

Jeg er snart klar for å legge ut 2 sider som er basert på affiliate markedsføring for diverse utenlandske nettspill selskap. Håper disse sidene vil gi en del overskudd med tiden da jeg har lagt utrolig mye arbeid i de og mener selv de begynner å bli bra.
Er dog veldig usikker på hvilken selskapsform jeg bør velge og hva som er riktig for meg i min situasjon. Har lest mange nyttige tråder alerede som har hjelpt men ønsker erfaring og hjelp fra dere som alt har selskaper opp og driver med affiliate.
Har hørt NUF har mye for seg sammen med EMF.

Noen som har noen tanker rundt dette, hadde satt stor pris på hjelp?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
ville satt opp nuf, samme fordeler som AS men mye billigere og trenger ikke revisor, bare husk at moderselskapet må opprettholdes hvert år , ellers blir det slettet og da skal det norske nuf også slettes
 
Har akkuratt sittet i telefon med skattekontoret og hun anbefalte meg Enkeltmannsforetak foran NUF.
HVa mener dere om dette?
 
Jepp.
Har sjekka litt rundt selv og kan virke som NUF i utgansgpunktet ikke er så dumt for meg faktisk.

Jeg har ikke bruk for egenkapital da jeg max har 500 kr i mnd i løpende utgifter i form av domene,server leie, samt desig av siden som blir utført av et design firma.
Men, trenger et firma som pengene går igjennom ettesrom dette blir regnet som næring.
 

kongen

kongemedlem
Noen som vet noe mer om revisjonsgreiern med NUF? Blir det innført revisjon eller forblir det uten revisjon?
 

zapotek

Medlem
Umulig å vite om det blir revisjon eller ikke i fremtida for NUF. Hvorfor vil du ikke ha enkeltmannsforetak?

Som affilate trenger du ikke å låne penger, altså har det ingenting å si du er personlig ansvarlig for selskapets gjeld i et enk.foretak. Vil du ha NUF eller AS for å betale mindre skatt? Vær obs på at du må betale arbeidsgiveravgift på deg selv pluss at du får et mye mer komplisert regnskap (som igjen kan bety mer utgifter). I sum er det ikke sikkert du kommer dårligere ut.
 
Revisjon av NUF

Noen som vet noe mer om revisjonsgreiern med NUF? Blir det innført revisjon eller forblir det uten revisjon?

(27.06.2008) Revisjonspliktutvalget går inn for å videreføre revisjonsplikten for små aksjeselskap. NUF vil få tilsvarende revisjonsplikt. Typisk en grense på 5 mill i omsetning, X antall ansatte og X millioner i balansesum. Lovforslag vil muligens komme til høsten i følge revisorforeningen.

Håper selv også på at det kommer et mikroaksjeselskap. Utredning vedrørende disse skal være ferdig før 31.12.2010 i følge revisorforeningen.
 
Jeg har en fulltidsjobb ved siden av mitt prosjekt. Har dette i utgangspunktet noe å si for hvilken selskapsform jeg bruker?
 

tyr897

Medlem
Nå bør dere ta denne informasjonen med en god klype salt, men ifølge en revisor jeg snakket med forstod jeg det slik at det ikke ble aktuelt å innføre revisorplikt for NUF under 5 millioner i omsetning - dette pga. EU/EØS lovgivning.
At altså EFTA gikk inn for at dette ble dobbeltarbeid, og dermed en ulempe for utenlandske virksomheter.

Jeg husker dog ikke om dette var en tolkning eller avgjørelse, derfor den gode klypen med salt :)
Men dersom dette er, eller blir, gjeldende, vil det forhåpentligvis bane veien for mulighetene for å opprette mindre regelbundede AS enn idag.
 

zapotek

Medlem
1) Risiko/proffesjonalitet
Hvorfor legge alle dine eiendeler og fremtidig inntekt i potten når en skal drive næring?
Et skarp juridisk skille på næring og privat må aldri undervurderes.

Dimorf, hvor ligger den økonomiske risikoen ved å være affilate?

Økomomisk risiko har du først når du må låne penger/kjøpe på kreditt i firmaets navn eller når du kan risikere å stå økonomisk ansvarlig på annet vis.
 

Chris M

Medlem
Har fått en del info fra en kompis som er regnskapsfører om at det kommer til å bli mange ettersyn av NUF fremover siden disse ikke har revisor. Men om man har orden i regnskapet er jo ikke dette noe å frykte. Men er uansett å anbefale å bruke regnskapsfører. Er den del regler som ikke åpenbare for en lekmann. Og det blir fort dyrt om man blir tatt for noe i et ettersyn. Men dette er jo felles for alle som får ettersyn.

Men til problemstillingen din. Har du enkeltmannsforetak vil du kunne føre et mye enklere regnskap og slippe endel utgifter der ( Færre skjema etc ). Samtidig er det lettere tilgang på pengene enn du har ved et NUF. Der er papirarbeidet mer omfattende og pengene må tas ut som utbytte eller lønn. Her er det en del regler å forholde seg til. Men kan ikke se at det skal være noen andre selskapsformer som er aktuelle for deg. AS er ikke å anbefale i en oppstartssituasjon der inntektene er usikre. Selv om det sikkert er flere her som kommer til å anbefale det.

Jeg har selv hatt både ENK, NUF og AS. Og i den rekkefølgen fra oppstart til nå. At jeg nå har et AS er at det begynte å bli stort og at det da var greit å ha kompetanse fra revisor. Men Dette er ikke nødvendig overhodet i din situasjon.
 

Overlord

Medlem
Hvis dette bare er en biintekt, der du ikke tar noen risiko (I så fall, gå absolutt for AS eller NUF) og du heller ikke skal ha noen sammarbeidspartnere som skal vurdere seriøsiteten av det du driver med, foreslår jeg ENK.

Det kommer jo ann på inntekten din, men er dette penger du faktisk skal ta ut i år, er det gode muligheter for at ENK faktisk er den selskapsformen du vil skatte minst av. La oss si du fra før har en inntekt på 500', og får 50' ekstra fra dette.

Som NUF må du da enten ta ut de 50' som kapitalinntekt (Først skatter firmaet 28% og så du 28% som gir en skatt på ca 48%) eller ta de ut som lønnsinntekt. Da må du i tillegg betale arbeidsgiveravgift.

I enk kan du bare ta de ut direkte og betale marginalskatten som da vil ligge på ca 40%... I tillegg slipper du maset et NUF faktisk er.

Men har du tenkt å bruke NUF'et til sparebørse/investeringsmaskin blir det jo et helt annet regnestykke.
 
Topp