Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valg av selskapsform

Tusen takk for bra svar.

Jeg er utrolig usikker her om hvordan jeg bør legge opp dette.
Har i dag en inntekt på ca 400. Er fast ansatt med fast lønn hver måned.
Vet ikke hva som lønner seg for meg utifra dette. Kommer ikke til å drive dette som fulltidsprosjekt perdagsdato.
Kansje om noen år om dette skulle fungere.

Tenkte kansje NUF var det beste da jeg slipper revisor og regnskapsfører.
Snakket med firmahjelp.no og de anbefalte meg NUF.

Ang NUF som sparebøsse hvordan er dette lagt opp, hva er fordelen rundt dette,goder i forhold til ENK,eventuelle bakdeler?


noen tanker?
 

zapotek

Medlem
Tenkte kansje NUF var det beste da jeg slipper revisor og regnskapsfører.
Snakket med firmahjelp.no og de anbefalte meg NUF.

Du slipper selvsagt revisor og regnskapsfører på enk.foretak også. Sikker på at du klarer regnskapet selv med NUF uten regnskapsfører? Betydelig enklere regnskap med enk.

Selvsagt anbefalte firmahjelp deg NUF, de selger jo dette ;)
 
et NUF foretak kan du ansette deg selv, og følgelig automatisk få samme rammevilkår som vanlige ansatte. Du bestemmer selv din lønn, og det er lønnsutbetalingene som er grunnlaget for dine goder som ansatt. I et enkeltmanssforetak er det ikke mulig å ansette seg selv og du mister da disse sosiale rettighetene.

* Rett til 100 % sykepenger ved sykdom. I enkeltmannsforetak mottar kun 65 % sykepenger.
* Rett til dagpenger ved arbeidsledighet
* Rett til dagpenger ved permisjon
* Rett til å benytte statens skattefrie satser ved bilgodtgjørelse og reise / diett.
* Rett til å motta skattefri etter- og videreutdanning fra selskapet.
* Rett til minstefradrag på din personlige selvangivelse
Skatt ved enkeltmannsforetak og NUF foretak

I et enkeltmannsforetak blir overskudd skattlagt som om det var lønn, dvs at hvis du enkeltmannsforetaket går i pluss så må du betale skatt av hele overskuddet.

I et NUF foretak blir lønn regnet som en kostnad. I et NUF selskap kan du som eier selv bestemme lønnen din og overskuddet blir skattlagt med 28 %. Overskuddet etter skatt er bedriftens penger. Eieren/ne gir deretter føringer på hvordan bedriften skal disponere sitt overskudd etter skatt.

Oversuddet i et NUF foretak kan behandles på følgende to aternativer

* La overskuddet bli værende i bedriften, slik at bedriften får en høyere egenkapital.
Overskuddet kan også investeres gjennom bedriften. Du betaler da ikke mer skatt.

* Ta ut overskuddet som utbytte til eier. Eier/e vil da motta utbytte i henhold til sin eierandel. Når utbytte utdeles til eier som er privatperson vil du personlig måtte skatte 28 % på din private selvangivelse på mottatt utbytte.

Etter at grundere blir oppmerksom på disse forskjellene når de er usikker på om de skal etablere enkeltmannsforetak eller NUF så velger de aller fleste å registrere NUF.

Dette bør vel vere gode grunner for å velge NUF,
Trodde man tjente mer på å ha et NUF kontra Enk.foretak
 

Overlord

Medlem
Å høre på firmahjelp blir jo litt feil, som tidligere kommentert er det jo dette de selger. Har du lønn på 400', så begynner du jo å nærmere deg 6g i inntekt (omtrent 430' nå tror jeg) Da stanger du allerede i taket på alle fordeler med å ta ut lønn, og alt utover dette blri bare tull å ta ut som lønn.

Tar du ut lønn gjennom NUF'et , vil du ha la oss si 35% marginalskatt i tillegg til 14,1% arbeidsgiveravgift (hvis oslo) og ende opp på 49,1%.

Tar du det ut som overskudd før du (1-(1-0,28)^2 ) 48,16 %

Hvis du derimot tar det ut som personinntekt gjennom ENK før du bare 35% marginal.

Så hvis dette er småinntekter (50-150' i tillegg til lønn på 400') vil det absolutt lønne seg med ENK, og ENKlere er det også (ha!).

Blir noe helt annet hvis du ikke har annen inntekt (du vil alltid ha 6G i lønnsinntekt pga fordelene det gir), eventuelt hvis det er mye mer (Da lønner det seg å bruke selskapet som sparebøss/investeringsselskap)





et NUF foretak kan du ansette deg selv, og følgelig automatisk få samme rammevilkår som vanlige ansatte. Du bestemmer selv din lønn, og det er lønnsutbetalingene som er grunnlaget for dine goder som ansatt. I et enkeltmanssforetak er det ikke mulig å ansette seg selv og du mister da disse sosiale rettighetene.

* Rett til 100 % sykepenger ved sykdom. I enkeltmannsforetak mottar kun 65 % sykepenger.
* Rett til dagpenger ved arbeidsledighet
* Rett til dagpenger ved permisjon
* Rett til å benytte statens skattefrie satser ved bilgodtgjørelse og reise / diett.
* Rett til å motta skattefri etter- og videreutdanning fra selskapet.
* Rett til minstefradrag på din personlige selvangivelse
Skatt ved enkeltmannsforetak og NUF foretak

I et enkeltmannsforetak blir overskudd skattlagt som om det var lønn, dvs at hvis du enkeltmannsforetaket går i pluss så må du betale skatt av hele overskuddet.

I et NUF foretak blir lønn regnet som en kostnad. I et NUF selskap kan du som eier selv bestemme lønnen din og overskuddet blir skattlagt med 28 %. Overskuddet etter skatt er bedriftens penger. Eieren/ne gir deretter føringer på hvordan bedriften skal disponere sitt overskudd etter skatt.

Oversuddet i et NUF foretak kan behandles på følgende to aternativer

* La overskuddet bli værende i bedriften, slik at bedriften får en høyere egenkapital.
Overskuddet kan også investeres gjennom bedriften. Du betaler da ikke mer skatt.

* Ta ut overskuddet som utbytte til eier. Eier/e vil da motta utbytte i henhold til sin eierandel. Når utbytte utdeles til eier som er privatperson vil du personlig måtte skatte 28 % på din private selvangivelse på mottatt utbytte.

Etter at grundere blir oppmerksom på disse forskjellene når de er usikker på om de skal etablere enkeltmannsforetak eller NUF så velger de aller fleste å registrere NUF.

Dette bør vel vere gode grunner for å velge NUF,
Trodde man tjente mer på å ha et NUF kontra Enk.foretak
 

Chris M

Medlem
Du kan bare glemme å føre regnskapet selv på et NUF. Er samme regler og skjemavelde som på et AS. Hadde jeg vært deg hadde jeg startet et ENK, og hadde jeg tjent skikkelige penger etterhvert kunne man ev. utvide til et NUF. Det er jo strengt talt ikke sikkert at du tjener penger, er blitt vanskeligere innen bransjen du nevner den siste tiden.
 
Takk for svar folkens,
Da tror jeg kansje jeg starter med ENK, og om dette skulle eskalere(noe jeg har vanselig for å tro) og jeg tjener over si 150 i året på dette bytter jeg fra ENK til NUF som nevnt ovenfor.
Kansje det er det mest fornuftige ja.
 
Topp