Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vedr. post 7 i RF0002 Alminnelig omsetningsoppgave.

clinton4

Medlem
Ok, mange som ikke helt skjønner dette med å beregne utenlandsk mva.

Se her!
RF-0002 Alminnelig omsetningsoppgave.

I post 4 føres mottatt MVA.
I Post 7 føres MVA på tjenester kjøpt i utlandet.
I post 8 føres Utgående MVA.
I Post 11 Avgift å betale.


Altså vi får følgende regnestykke:

10.000 (Post 4)
+ 5.000 (Post 7)
= 15.000
- 1.000 (Post 8)
= 14.000 (Post 11)

Altså, hadde jeg ikke hatt noe i post 7, ville det ha blitt følgende regnestykke:

10.000 (Post 4)
- 1.000 (Post 8)
= 9.000 (Post 11)

Altså! Jeg har hatt en UTGIFT på 5.000 i det første regnestykket og dette har jeg da ikke bilag på. Men pengene er jo tatt ut av kassen, noe som fører til at balansen ikke blir riktig!

Derfor må det finnes en post i næringsoppgaven hvor jeg kan føre inn beløpet fra post 7, slik at vi havner i balanse!

Jeg har snakket med Skatteetaten og fylkesskattesjefen, men har ikke fått noe fornuftig svar. Jeg lurer derfor på hvordan dere har ført denne utgiften i deres regnskap og næringsoppgave? Eller har dere alle bare gitt faen i å beregne mva på utenlandske tjenester?
 

gano

Medlem
Her er et eksempel. Håper jeg har klart å holde tungen rett i munnen nå. Se vedlagt bilde.

Du har fakturert dine norske klienter for 8.000 + MVA. Totalt 10.000. Du har hatt Google Adsense inntekter på 2000 og du har hatt 2000 i utgifter på Google Adwords.

I post 1 fører du 8.000 (norske klienter) + 2.000 (Adsense). Totalt 10.000.
I post 2 fører du 8.000. Dette er inntekter innenfor mva-loven. Adsense faller utenfor.
I post 4 fører du 8.000 i første celle ( Inntekter med standard sats, 25%), deretter fyller du inn 2000 (Momsen) i celle 2)
I post 7 fører du inn 2.000 i celle 1 (dine Google Adwords-kostnader). Deretter fyller du 500 i celle 2 (mva for adwords
I post 8 trekker du fra igjen de 500 du la inn for MVA på Adwords.
I post 11 står du da igjen med 2000,- som du skal betale inn.

Hvis du f.eks har kjøpt en pc i samme periode, så legger du MVAen for denne til i post 8, og du ender da sikkert opp med å måtte krysse av for at staten skylder deg penger.



mvaoppgave.gif
 
Sist redigert:

gano

Medlem
Derfor må det finnes en post i næringsoppgaven hvor jeg kan føre inn beløpet fra post 7, slik at vi havner i balanse!

Jeg har snakket med Skatteetaten og fylkesskattesjefen, men har ikke fått noe fornuftig svar. Jeg lurer derfor på hvordan dere har ført denne utgiften i deres regnskap og næringsoppgave? Eller har dere alle bare gitt faen i å beregne mva på utenlandske tjenester?


Du skal ikke føre opp MVA i Næringsopgaven. Det eneste du skal passe på er at total omsetning som blir innraportert via MVA-oppgavene er lik total omsetning du oppgir i Næringsoppgaven.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Men da kan man jo på en slags inndirekte måte si at det er momsfritt med tjenester fra utlandet? hehe.. for du ender jo med å ta den bort uansett! Du må bare føre det opp på papiret.

Ikke noe rart dette har forvirret meg.. Grønne reps til deg! har forresten akkurat investert i noen ebøker om regnskap som ser meget lovende ut!
 

clinton4

Medlem
Her er et eksempel. Håper jeg har klart å holde tungen rett i munnen nå. Se vedlagt bilde.

Du har fakturert dine norske klienter for 8.000 + MVA. Totalt 10.000. Du har hatt Google Adsense inntekter på 2000 og du har hatt 2000 i utgifter på Google Adwords.

I post 1 fører du 8.000 (norske klienter) + 2.000 (Adsense). Totalt 10.000.
I post 2 fører du 8.000. Dette er inntekter innenfor mva-loven. Adsense faller utenfor.
I post 4 fører du 8.000 i første celle ( Inntekter med standard sats, 25%), deretter fyller du inn 2000 (Momsen) i celle 2)
I post 7 fører du inn 2.000 i celle 1 (dine Google Adwords-kostnader). Deretter fyller du 500 i celle 2 (mva for adwords
I post 8 trekker du fra igjen de 500 du la inn for MVA på Adwords.
I post 11 står du da igjen med 2000,- som du skal betale inn.

Hvis du f.eks har kjøpt en pc i samme periode, så legger du MVAen for denne til i post 8, og du ender da sikkert opp med å måtte krysse av for at staten skylder deg penger.



mvaoppgave.gif

Dette regnestykket er feil. Du kan jo ikke trekke fra mva du har fylt inn i post 7 i post 8. Da forsvinner jo hele poenget med å beregne 25% mva på utenlandske tjenester. Hvor har du fått opplyst dette?

Kenneth: MVA som beregnes på utenlandske elektroniske tjenester, vil ALLTID være en utgift! Du kan ikke trekke av denne mva'en noen plass, dette har jeg fått bekreftet av skatteetaten og fylkesmannen.
 

sta

Medlem
Kenneth: MVA som beregnes på utenlandske elektroniske tjenester, vil ALLTID være en utgift! Du kan ikke trekke av denne mva'en noen plass, dette har jeg fått bekreftet av skatteetaten og fylkesmannen.

Med fare for at jeg misforstår hva du sier: Er du momsregistrert blir ilegging av mva på utelnandske tjenester et nullspill:

Du fører opp beløpet som inngående mva på omsetningsoppgaven og fører tilsvarende beløp som utgående mva og beløpene "opphever" derfor hverandre.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er du sikker på dette clinton4? Det er jo ikke logisk i det heletatt for da vil det jo bli utrolig ulønnsomt å handle med utlandet om man må legge på 25% på alle handler.
 

gano

Medlem
Dette regnestykket er feil. Du kan jo ikke trekke fra mva du har fylt inn i post 7 i post 8. Da forsvinner jo hele poenget med å beregne 25% mva på utenlandske tjenester. Hvor har du fått opplyst dette?

Kenneth: MVA som beregnes på utenlandske elektroniske tjenester, vil ALLTID være en utgift! Du kan ikke trekke av denne mva'en noen plass, dette har jeg fått bekreftet av skatteetaten og fylkesmannen.

Se denne linken og les det som står om post 7.

Utfylling av momsoppgaven
 

sta

Medlem
Er du sikker på dette clinton4? Det er jo ikke logisk i det heletatt for da vil det jo bli utrolig ulønnsomt å handle med utlandet om man må legge på 25% på alle handler.

Igjen, så lenge du selv er momsregistrert er dette et nullspill.

Du må legge moms på tjenestene du kjøper i utlandet, dvs. du må ta den utgående momsen fra egen lomme, og ikke som om du kjøper fra en norsk leverandør, der denne "betaler" momsen. Men det spiller uansett ikke noen rolle, da du jo får fratrekk for utgåede mva. på omsetningsoppgaven og beløpene nuller seg altså ut,
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er du sikker på dette clinton4? Det er jo ikke logisk i det heletatt for da vil det jo bli utrolig ulønnsomt å handle med utlandet om man må legge på 25% på alle handler.

Vel, i NORGE er vel dette logisk... du vet.. vi som driver business for oss selv er jo "rikingene" som skal tas..
 
Topp