Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vedr. post 7 i RF0002 Alminnelig omsetningsoppgave.

clinton4

Medlem
Er du sikker på dette clinton4? Det er jo ikke logisk i det heletatt for da vil det jo bli utrolig ulønnsomt å handle med utlandet om man må legge på 25% på alle handler.

Logisk? Det er jo akkurat det som er logisk. Hva ville ellers poenget med å beregne mva på utenlandske elektroniske tjenester være og hva er poenget med post 7 hvis du bare kan trekke det bort i post 8 ?

Jeg er 99% sikker, men skal få det bekreftet av skatteetaten i morgen.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Igjen, så lenge du selv er momsregistrert er dette et nullspill.

Du må legge moms på tjenestene du kjøper i utlandet, dvs. du må ta den utgående momsen fra egen lomme, og ikke som om du kjøper fra en norsk leverandør, der denne "betaler" momsen. Men det spiller uansett ikke noen rolle, da du jo får fratrekk for utgåede mva. på omsetningsoppgaven og beløpene nuller seg altså ut,

Men ifølge clinton4 nuller den seg jo ikke ut.. Med andre ord, 25% ekstra utgift på alle utenlandske tjenester. Eller har jeg misforstått det du sier clinton4?
 

sta

Medlem
Logisk? Det er jo akkurat det som er logisk. Hva ville ellers poenget med å beregne mva på utenlandske elektroniske tjenester være og hva er poenget med post 7 hvis du bare kan trekke det bort i post 8 ?

Jeg er 99% sikker, men skal få det bekreftet av skatteetaten i morgen.

Jeg er 100% sikker på at du tar feil :) Igjen, les det som står under post 7 i denne linken, som andre har postet her tidligere; Utfylling av momsoppgaven

Poenget med post 7 er vel at kjøp av tjenester fra Norge og utlandet skal sidestilles regnskapsmessig. I tillegg gir jo post 7 myndighetene en mulighet for å lage statistikk på omfanget av kjøp av tjenester fra utlandet, noe som ellers ikke ville være mulig.
 

gano

Medlem
Logisk? Det er jo akkurat det som er logisk. Hva ville ellers poenget med å beregne mva på utenlandske elektroniske tjenester være og hva er poenget med post 7 hvis du bare kan trekke det bort i post 8 ?

Jeg er 99% sikker, men skal få det bekreftet av skatteetaten i morgen.

Du kan jo vise til det de skriver på Bedin sine sider (se lenke over). Hvis det du skriver stemmer, så tror jeg flesteparten av norske bedrifter har misforstått MVA-reglene. Var usikker en stund på dette selv, og forhørte meg da med andre mer regnskapkyndige. Tror nok jeg har rett i mitt oppsett.
 
Sist redigert:

clinton4

Medlem
Jeg håper jo selvfølgelig at dere har rett, for da skylder skatteetaten meg en masse penger. Men jeg mener å ha rett og har som sagt fått aksept fra skatteetaten. Det blir riktig slike dere beskriver hvis vi snakker om produkter som blir importert og mva betalt via tollen/posten, da blir det et "nullspill" og det føres heller ikke i post 7, men i post 4. Men ikke når det gjelder tjenester som er kjøpt elektronisk fra utlandet.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Venter i spenning på konklusjonen.

Har selv satt bort regnskapet til regnskapsfører, denne debatten har jeg hatt med han da jeg trodde jeg skulle beregne MVA av utenlanske tjenester.

Men har fått beskjed om at det ikke skal betales MVA at dette...
 

clinton4

Medlem
Jeg blir mer og mer usikker nå som jeg leser rundt emnet på bedin og altinn, men jeg skal uansett får bekreftet/avbekreftet dette fra skattekontoret i morgen og poste en oppdatering her.
 

clinton4

Medlem
Ok, for legge meg flat her. Har snakket med noen nye personer på skatteetaten og det er riktig som du sier gano. Helt utrolig at de jeg har snakket med tidligere har gitt meg den informasjonen jeg har fått. Vel vel... Blir jo en glad nyhet egentlig, siden skatteetaten nå skylder meg en masse penger.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg holdt på å si det i går, men tenkte kommentaren kunne være litt drøy: "Du kan ikke stole på det dem sier hos skatteetaten". Er mange morsomme og varierende svar man faar der.
 
Topp