Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Veien til Laptop, del 1: Før jeg bestemmer meg for laptop-specs trenger jeg å vite...

Tony J

Alle skal få
...hva folket ser på når det kommer til praktisk komfort ved bruk av laptop. Med det mener jeg eksempelvis hva slags skjermstørrelse som er optimal, ønsket vekt, om det skal være lys under tastene, hvordan tastene og musen skal føles å bruke, batterikapasitet og andre relevante ting. Hva bør være til stede for at du skal få en optimal tilfredsstillelse når du arbeider?

Dersom du bestemmer deg for å svare så er jeg ikke i denne omgang ute etter å hvite hva slags innmat jeg trenger til laptopen og heller ei merke etc. Før jeg kommer dit (som jeg vil gjøre i en annen tråd etterhvert) ønsker jeg rett og slett tips på ting kanskje ikke kommer nok frem i fokus, men som over tid vil være særs viktig for velbehag under arbeid. Det er også ønskelig at du forteller hvorfor du mener det du mener. F.eks hvorfor akkurat 15" skjermstørrelse passer deg midt i blinken o.l.

Håper noen orker å ta seg bryet :)

Ps: Du som svarer er gjerne noen som bruker laptop daglig og er mye på farten.

Vennlig hilsen Tony
 

i-net

Medlem
Hehe, høres ut som du driver research for en doktorgrad om laptop kjøp.

Nå er det ikke så lenge siden jeg kjøpte ny laptop selv, så ville si litt likevel.

Men det du spør om kommer jo ann på hvordan du skal bruke maskinen? Om du kommer til å reise mye med den, eller om du for det meste kommer til å ha den stasjonær?

Når det er sagt er mine preferanser til laptop slik:

Skjermstørrelse: 15.6" fordi det er passe størrelse om man skal reise litt av og til med den. Selvfølgelig om du skal ha den mye stasjonært er det bedre med større skjerm, og koble opp en ekstern monitor i tillegg.

Vekt: ikke viktig for meg. de fleste laptop's har en grei nok vekt.

Lys under tastene: Ja, har ikke alle nye laptop`s det nå? Men selvfølgelig en fordel. Museflaten bør være stor.

Hvordan tastene skal være: Kort tastevandring = best å skrive på.

Batterikapasitet: Kommer ann på hvor mye du skal reise rundt med den. Bør ha minimum 7-8 timer. Ellers er det alltid best å jobbe med laptop`en tilkoblet strøm.

For å oppsummere synes jeg valg av laptop eller pc generel bør ta utgangspunkt hvordan bruken kommer til å bli. :)
Og det sa du jo ingenting om innledningsvis. Kanskje kommer det i del2 ? Lykke til. :)
 

Rismoen

Medlem
b3d473648d.png


Lykke til ;)
 

Tony J

Alle skal få
Haha, Rismoen! Takk for latteren, men du får skrive boken din når jeg er ferdig med alle delene :D I-Net: Tusen takk for et godt svar. Slike svar er det jeg ønsker. Og jeg skriver jo i tråden at de som svarer bør være mye på farten og bruke den daglig :)
 

Tony J

Alle skal få
Jeg tar gjerne imot flere svar eller tilføyelser til I-Net`s svar. Var det ting I-net manglet her (ex: laptop med touchscreen?) Før vi vet hva vi skal ha inni denne maskinen så må vi vite at vi synes det ytre er i orden og at den oppfører seg slik du ønsker når du beføler og arbeider med den.
 

Tony J

Alle skal få

Det ser ut som I-net traff spikeren på spikehodet.

Er skjermstørrelsen 15.6 noe de fleste har her inne? Noen som har erfaring med 13.3 og kan fortelle hvordan den føles?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har/har hatt 10, 13.3, 15, 15.6 og 17. Mindre enn 15.6 er lite egnet til å jobbe lenge med om gangen. Ikke bare er skjermen liten, men maskina er liten i seg selv, og dermed blir tastaturet trangt for vanlige hender og en bommer lett på tastene. Men små maskiner er pratkisk hvis en er mye på reise og kanskje bare skal notere litt under møter.

17 tommer er noen digre flak, jeg kjenner ingen som har kjøpt det mer enn én gang. De har blitt markedsført som erstattere for vanligere stasjonærmaskiner, men hvis det er det en trenger er det like greit å kjøpe nettopp en stasjonærmaskin.

15.6 er et greit kompromiss. De er små nok til at de går i en vanlig ryggsekk eller veske, samtidig som de er brukbare å sitte å jobbe ved. Men ekstra skjerm og tastatur er likeve å foretrekke der også hvis en skal jobbe mye.
 

Tony J

Alle skal få
Foreløpig oppsummering:

15.6" skjerm
Batterikapasitet på minimum 7-8 timer
Stor musflate
Kort tastevandring
Lys under tastene
_______________

Vekt: Er det noen som har prøvet ut forskjellige vektstørrelser og har en vektgrense man ikke bør bikke over før det kan bli slitsomt?

Andre ting som kan være relevant for en laptops behagelighet?

EX:

Hvor skal de diverse hullene for inputs være. Batteriladeruttak plasseres best? Hva slags input/hardware man trenger etc vil komme i Del 2. Nå lurer jeg rett og slett om det er fordeler å ha mest inputs på siden eller bak eller en fin balanse.

Mvh
 

Steve Cash

Medlem
Helt klart bak. Stømledning og usb på siden gjør laptopen bred og det er vanskelig å legge papirer og andre ting ved siden av den uten å dytte borti ledningene. Men dessverre er det vanskelig å finne en laptop uten en del koblinger på siden, så hvis du finner en du ellers er fornøyd med ville jeg ikke valgt den vekk på grunn av noen usb-kontakter på siden. En bruker jo som regel ikke alle samtidig likevel.

Vekt, tja, 1,2 kg omtrent?
 

Tony J

Alle skal få
Min Veier 2.6 Kg og jeg føler jeg trener når jeg drasser den med meg. 1.2 kg? Blir man da ikke så lett at man da autmatisk havner i et veldig dyrt prissjikte? For de som måtte se denne tråden: Hva veier laptopene deres?
 

Steve Cash

Medlem
Hmm, jo, du har nok rett i det når jeg tenker meg om. Du kan komme til å ende opp med en lett, billig og dårlig PC. Jeg har en som kostet 2000 kroner, veier lite og var et skikelig bomkjøp. Den er treg og lite anvendelig.
 

zapotek

Medlem
Det ser ut som I-net traff spikeren på spikehodet.

Er skjermstørrelsen 15.6 noe de fleste har her inne? Noen som har erfaring med 13.3 og kan fortelle hvordan den føles?

Jeg bruker en 13.3-tommers maskin som laptop. Relativt stor forskjell fra stasjonæren som har to 22 tommers skjermer tilkoblet. Men til bruken, som stort sett består av skriving og sofasurfing funker det bra. Plages ikke merkverdig av det lille tastaturet når jeg skriver. Det størst minuset er skjermstørrelsen, som blir veldig smått når jeg har mer enn ett windowsvindu oppe av gangen.
 

Tony J

Alle skal få
Jeg legger til 2kg som en slags øvre grense for behagelighet dersom ingen har noe innvendinger. Dersom det ikke er noen som har andre forslag og ønsker å få sitt fotavtrykk på denne "ultimate buyers guide for the perfect laptop" vil jeg straks begynne med del2. For ordens skyld, jeg begynner med del2 i morgen!
 
Topp