Kjapp og trygg hosting for Wordpress

verdi på nettside

K

Kontoristen

Guest
En av mine regnskapskunder (kan ikke si hvem, da vi som regnskapskontor har streng taushetsplikt) som starta et AS i 2008 har fått bokettersyn. Skattefuten mener at selskapet må beregne verdien av hjemmesiden i selvangivelsen, hvordan skal man beregne dette?

Hjemmesiden er en vanlig nettside som beskriver hva bedriften selger, dvs omtale og bilde av produkter. Selskapet selger produketer til bygg og annleggsnæringen. Det er ingen nettbutikk.

Selskapet satte først verdien på nettsiden til kr 10 000,- , men skattefuten mente det var for lite.

Jeg snakket med skattefuten i dag og sa at dette er jo nærmest umulig, og at dette blir det samme som at man må begynne å innberette verdien av av feks en reklameplakat som man heger opp på et busskur. Revisoren jeg snakke med hos skatteetaten sa at dette var en dårlig sammeligning...

Jeg mener at verdien av en nettsider er hva man tjener av salg av produkter/tjenester og inntekter via adsense o.l og at det er kun dette som skattefuten må se på, heller ikke her var skatteetaten enig med meg.

Noen som har erfaringer med dette?
 

sta

Medlem
Jeg har vært borte i akkurat samme problemstilling. Vi hadde bokettersyn for et par år siden og det ble krevd at verdien på nettsidene skulle beregnes. Skatteetaten hadde ingen modeller for hvordan dette skulle beregnes og jeg fikk inntrykk av at det i høy grad var "tenk på et tall" som var metoden.

Det komiske er at skatteetaten hengte seg opp i spesielt ett nettsted uten noe særlig inntekt og med veldig liten utviklingskostnad, mens et annet nettsted der det er lagt ned veldig mye tid og penger samt et svært atraktivt domene, ble det ikke stilt spørsmål ved i det hele tatt. Vi hadde i perioden for bokettersynet også brukt ca. 800.000kr. på utvikling av en webapplikasjon, dette ble det heller ikke stilt spørsmål ved.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Herreminjesus! Dette MÅ da være en merkelig rutine som kun enkelte fylkeskontor har lagt seg på. Jeg håper da virkelig ikke at jeg også må innberette verdier på mine nettsider. Herregud, hvordan regner man ut sånt?

Jeg har laget nettsider i mange år og har ikke peiling på hvordan man skal kunne beregne verdien på disse. Hva skal man gå for? Inntjening? Direkte inntjening? Indirekte? Kun utifra genererte salg? Timer man har brukt?

Dette blir for dumt. Stem Frp neste gang!
 

Knut

Medlem
Har også vært ute for det at skattefuten ikke godtar verdien ved salg av en nettside.
Problemet deres er at de ikke vet hva en nettside er og de sammenligner verdien med de salg som er offentligjort i media.
De mener den beste måten er å sammenligne med øvrig media. DVS at de mener at verdien av en blogg med 100 besøkende skal sammenlignes med salget av A-pressen
 

zapotek

Medlem
Jeg har laget nettsider i mange år og har ikke peiling på hvordan man skal kunne beregne verdien på disse.

En ting er hvor vanskelig det er å beregne verdien på det, noe helt annet er at det er sinnsykt urettferdig å skatte av. La oss si at du har en nettside som har 50k i adsenseinntekter hvert år, og 50k fra tradedoubler. Da har den siden en inntjening på 100k i året. Verdien på en slik side må minst være verdt 10 ganger årsinntekten. Altså en million. Si også at man har laget denne siden selv uten å ha brukt en krone i utviklingskostnader (minus arbeidstiden din selvsagt). Venter da staten at man skal betale formueskatt av den millionen?? Det er jo galskap!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg snakket med skattefuten i dag og sa at dette er jo nærmest umulig, og at dette blir det samme som at man må begynne å innberette verdien av av feks en reklameplakat som man heger opp på et busskur. Revisoren jeg snakke med hos skatteetaten sa at dette var en dårlig sammeligning...

En fin sammenligning. Ta Nike som et eksempel. De har sikkert en plakat hengende i et busskur. Den genererer sikkert salg - sammen med alle de andre markedsføringsaktivitetene Nike bedriver over hele verden - for $100 000 000 i året. Da er det greit; ta inntekten Nike har, del den på antall plakater, så har du verdien pr enkelt. Gang så opp antall plakater Nike har i Norge for verdi på formue.

I mitt tilfelle har jeg flere nettsider. Siden jeg bare driver med slike ting vil jo verdien av mine nettsider samsvare med det jeg tjener i løpet av et år - pluss alle timer jeg bruker på å oppdatere/lage nettsidene. Så da blir det:

200 000 i årlig inntekt
100 timer brukt hvert år x timepris på 500 = 50 000
---
Tilsammen: 250 000 kr er mine nettsider verdt. Men dette er jo DRIFTSMIDLER. Altså kan jeg skrive av verdien av dem år for år. Er det 3 år som er vanlig? Altså kan jeg skrive av 83000 kr pr år i utgifter!

Da er det ikke rare overskuddet igjen å skatte for..
 
Sist redigert:
K

Kontoristen

Guest
Du kan jo spørre futen hvorfor han mener 10000 er for lite? Spør han også hva slags sum han tror noen vil kjøpe nettstedet for.

Jeg spurte om dette, men fikk vel egentlig ikke noe skikkelig svar. Han mente bedrifter som ikke har fast utsalgsted må se på nettsiden som butikklokale og henviste meg til paragraf ditt og paragraf datt.

Jeg må få lov til å si at jeg spurte om han var oppvokst i nabolag med 100% SV folk.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette høres for meg ut som et meget merkelig tilfelle. Nettsiden har verdi kr.0,-. Eller maks det det koster å registrere domenet hos Norid.

Innhold og design er jo en variabel utgift og har ingen konstant verdi som kan omsettes! Dette er kun kostnader!

Jeg ville nok tatt et par runder med skattekontoret og bedt om uttalelser fra andre skattekontorer på dette temaet.
Hvis det er slik at nettsider skal takseres og verdisettes kan vi få det morsomt i årene fremover.

Jeg synes ditt eksempel med reklameplakat var godt, og hadde det vært en ren nettbutikk ville siden fungert som selger/reklameplakat.
 
K

Kontoristen

Guest
Jeg synes ditt eksempel med reklameplakat var godt, og hadde det vært en ren nettbutikk ville siden fungert som selger/reklameplakat.

Kanskje man må begynne å innberette verdien på selgere man har ansatt snart også:eek:
 
Topp