Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdivurdering av domene

Har fått flere henvendelser ang. å selge skillz.no det siste året. Domenet er ikke i bruk i dag, og evnt. planer ligger nok et stykke frem i tid. Domenet klinger bra, og skillz er jo et kjent uttrykk i forbindelse med gaming. Hva ville dere si domenet kunne være verdt?

(Har lagt ut egen salgstråd under salg. Kun kommentarer om verdivurdering her takk).
 
Alt i verden er verdt det noen er villige til å betale. Likevel så klarer vi å ha meninger om verdien av de fleste ting vi omgir oss med, enten det er gamle mynter, brukte biler eller annet. Jeg spurte bare pent om noen hadde en mening, og håpet noen kunne komme svar jeg kunne ta med i min egen vurdering.

Svaret jeg fikk av deg hjalp med dessverre fint lite :)
 

xdex

Medlem
Forstår, la meg si det slik. Hvor mye koster en bil? Uten å oppgi motorkraft, farge, eller annet. Du får vite at det er snakk om en Opel. En entusiastisk opel fan ville gitt mer enn noen uten interesse.

En gamer som du refererer til, har tilknytning til navnet, og vil kanskje derfor betale mer enn helge 57 fra Oslo som hater elektronikk.

Det er umulig og sette en verdi, du kan få igjen verdi om det er ett ekte navn som "spill", men i dette tilfellet blir det som å få takst på zuper, eller zpill.

Det beste vil være å høre hva noen ville gitt, ved å motta bud som du allerede gjør, da får du en pekepinn fra de som virkelig ønsker domenet.
 
Sist redigert:

Rismoen

Medlem
Det er verdt 3 791 norske kroner.

Det er verdien på domenet, ikke spør meg hvordan jeg kom frem til svaret.
 

Johan

Medlem
Det er et umulig spørsmål. For kan det være verdt mye for en, for annen null og nix.
Når det ikke er knyttet til et firma er det vel knap verdt årskostnaden.
Snu svarene over på hodet; hva er du villig til å selge for. Jo lenger du sitter på det jo større er kostnadene ved å beholde det, det betyr ikke at det stiger i verdi. La oss si du sitter på det i 5 år. Kanskje en er villig til å betale kr 1000, da har du vel tapt penger på det.
 

T SL

Active Member
For et firma som heter Skillz eller et merkenavn, kanskje 50 000 kroner. For andre, 200-300 kroner? Personlig har jeg lite tro på verdien av domener utover det å sikre seg sitt eget firma- eller merkevarenavn. Nå er det så mange TLD-er at man alltid kan finne et bra domene, og .no blir mer og mer utvannet etter at alle nå kan registrere det.
 
Nå er det så mange TLD-er at man alltid kan finne et bra domene, og .no blir mer og mer utvannet etter at alle nå kan registrere det.
Skal du drive seriøs business i Norge så skal du ha et .no-domene (til nøds .com), alt annet av TLD'er er bare tull. .coffee etc kan fint fungere som en landingsside, men ikke noe annet.
"Utvannet"... at alle nå kan registrere .no domener gjør det vanskeligere å finne et godt domene. Påvirker ikke etterspørsel også pris?

Til OP: Ikke selg skillz.no for under 10.000,-
 

T SL

Active Member
Thrillz.no, Grillz.no og mange andre ord som ikke er ord er også ledige.

Skills.no kan nok være verdt mer ... Men det blir som når folk kjøper kredittkortene.no eller kredittkorter.no eller andre merkelige domener. Jeg ville heller hatt kredittkort.io enn kredittkortene.no (vet ikke om dette er en side, så beklager dersom noen føler seg støtt).

Etterhvert som man nok får flere norske endelser, f.eks. .oslo eller lignende vil det nok skje mye av det samme som har skjedd internasjonalt. Alle sa at man måtte ha .com -- men flerestore firma har .io .it. extensions.
 
Skillz.no er nok verdt langt mer enn skills.no. Skills er for ubetydelig, betyr ikke noe annet enn for noen som er opptatt av korrekt engelsk på norsk domene. Skillz derimot... Er skrivemåten som er benyttet av de kule og tøffe.. Skrivemåten som blir benyttet av ungdomen.. Skatere, sportsentusiaster, gamere. Et in-ord.

Kan på ingen måte sammenlignes med å bytte ut random engelsk ord med z i stedet for S. Begynner mest å tro at dette var veldig feil sted å stille dette spørsmålet :) enig i at 10 000 burde være absolutt minimum.
 
Thrillz.no, Grillz.no og mange andre ord som ikke er ord er også ledige.

Skills.no kan nok være verdt mer ... Men det blir som når folk kjøper kredittkortene.no eller kredittkorter.no eller andre merkelige domener. Jeg ville heller hatt kredittkort.io enn kredittkortene.no (vet ikke om dette er en side, så beklager dersom noen føler seg støtt).

Etterhvert som man nok får flere norske endelser, f.eks. .oslo eller lignende vil det nok skje mye av det samme som har skjedd internasjonalt. Alle sa at man måtte ha .com -- men flerestore firma har .io .it. extensions.
Du kan ikke sammenligne Thrillz og Grillz med Skillz. Skillz.no er i en helt annen liga her.

fyi:
.io = British Indian Ocean Territory
.it = Italia

Du som også driver med SEO burde skjønne hvor viktig .no-domener er for oss som driver business rettet mot det norske markedet.
 

erlsae

Medlem
Knut Hunderi: På hvilket grunnlag kan du prissette domenet til min. 10 000 kr?

DvaskSlask: Du tar feil, veldig feil. "Z"-bokstaven på slutten av et ord døde ut for få år siden, det er tilnærmet ingen som bruker den bokstaven for å gjøre et ord enda mer hipp og moderne nå til dags. Domenet per nå er ikke verdt mer enn domenet ville kostet på Domeneshop når det var ledig (110kr).

Gjorde litt research og ser at et USA-basert e-Sport selskap heter "Skillz". Er dette et fremtidsrettet selskap som med tiden ønsker å gå internasjonalt, så skal du ikke se bort i fra at de ser seg interessert i å overta domenet. Men min analyse tilsier at de større e-sportselskapene på markedet utkonkurrerer de og mulighetene for at de går internasjonalt er veldig liten.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg solgt domenet til det budet på 5 000 du allerede har fått. Men det er hva jeg ville gjort!

Sitt gjerne på det og vent til du blir grå i håret, jeg tviler på at du får solgt domenet til over 10 000 kr.
 
Takk for analysen. Dette med z-ending bak tilfeldige ord er en ting, men akkurat skillz lever nok godt videre. Dette er et ord/begrep målgruppen ALDRI ville skrevet med s på slutten. Z'en ble sikkert plassert der en gang i tiden for å være kul, men dette ER den faktiske korrekte skrivemåten.
 
Knut Hunderi: På hvilket grunnlag kan du prissette domenet til min. 10 000 kr?
Det er bare min mening rundt domenet, med grunnlag i at jeg selv selger en del domener, og har forhandlet mye rundt pris.
Hvis jeg skulle begynne med seriøs import av sjiraffer til Norge, hadde jeg gledelig investert 25k for domenet sjiraff.no. Men det er bare meg da :)

Skillz.no er et nisje-domene hovedsaklig innad online gaming. For dere som ikke har vært i et slikt miljø, så ser sikkert den z'en teit og utdatert ut. Skillz.no er også en utmerket landingsside for firmaer innenfor spill-industrien.
Når det er sagt så er selvfølgelig domenehandel litt gambling. Skal man vente eller selge nå? Umulig å si, men JEG mener domenet er såpass godt at det er verdt å vente en liten stund til.

Selv om OP takker nei til 5.000,- nå, er det absolutt ingen problem å selge det for 5.000,- igjen om noen måneder. Personen som kom med budet blir helt sikkert bare glad for å få muligheten på nytt.

Du får holde oss oppdatert OP :) Good luck
 
Sist redigert:

T SL

Active Member
Du kan ikke sammenligne Thrillz og Grillz med Skillz. Skillz.no er i en helt annen liga her.

fyi:
.io = British Indian Ocean Territory
.it = Italia

Du som også driver med SEO burde skjønne hvor viktig .no-domener er for oss som driver business rettet mot det norske markedet.

.co = Colombia, men jeg ranker mange .co-domener for amerikanske (USA) sider. Google har også bekreftet dette, at så lenge innholdet er generelt rettet mot engelske markeder, vil det ranke for engelske fraser. Jeg kan ikke tenke meg at det er forskjellig for Norge.

Jeg ranker også mange .info, .net, .xyz, .me osv i Norge, og har merket liten (om noen) effekt vs. .no -- så lenge alt annet er på gli (riktig språk i Search Console, hreflang etc.).

Kredittkort.com er et av de høyest rangerende sider for ordet kredittkort i Norge.
 
Topp