Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdivurdering av nettbutikk

adiabatisk

Medlem
Det er ingen vitenskaplig formel men en grei pekepinn.

Den springer ut av P/E modellen.

Innovasjon Norge er landets største investor i norske småbedrifter. Innovasjon Norge bruker i hovedsak P/E-modellen for sin verdsettelse (price/earnings). Den tar utgangspunkt i selskapets inntjening (overskudd). Har du f.eks. bestemt at minimum avkastning på oppkjøpet skal være 10% i året, og selskapet gir kr 500 000 i overskudd årlig, kan du med andre ord betale kr 5 000 000 for selskapet.
 

Chris M

Medlem
Denne regelen er vel ikke helt oppdatert når det gjelder websider. En webside kan tjene store penger en periode, men ha null i inntekt to år etterpå. Ting endrer seg såpass raskt at å betale 10 ganger bunnlinje hadde jeg aldri gjort. Er vel mer vanlig med 2-3 års bunnlinje. Se bare på nettsamfunnet Blink..stakkars de som betalte 10 gangern der..
 

adiabatisk

Medlem
Jeg sa at regelen er en tommelfingerregel for verdivurdering.

Uansett, jeg tror denne regelen kan godt gjelde innenfor "normale" sektorer av IT også. De aller fleste IT selskaper av litt størrelse har en relativt jevn strøm av cash. Og, helst skal jo trenden være at man har en vekst pr år også.

Altså hvis du skal investere penger i et nettsted som ikke tjener penger på 2, eller som har svært ugjevne inntekter over en 10års periode bør du kanskje vurdere om det hadde vært smartere å satt pengene dine inn i Skagen fondene.

Vi kan nevne alle poenge som er nevnt her i denne tråden, vi kan lage markedsanalyer osv. Når alt kommer til alt og du trenger penger til smør og melk for å brødfø familien - ja da er det bunnlinjen du lever av.
 

picxx

Well-Known Member
Det er jo uvesentlig å bruke en formel som tar utgangspunkt i 10år, 5år eller 2år når butikken ble startet i august 2010, som ikke er ett år engang.
Det du har av verdi i nettbutikken din i dag (foruten varelager) er 6 større forhandlere.
Skaff en skreven avtale med disse der de forplikter seg til å kjøpe ett minimum med varer (pluss evt. ekstrabestillinger) over en gitt tid så har du plutselig aktiva du kan forhandle med hvis du skal sette en verdi på butikken.

En facebookside er i utgangspunktet ikke verdt noe som helst, men kan være en gulerot i evt. forhandlinger om du faktisk skal selge.
 
Det er ingen vitenskaplig formel men en grei pekepinn.

Den springer ut av P/E modellen.

Innovasjon Norge er landets største investor i norske småbedrifter. Innovasjon Norge bruker i hovedsak P/E-modellen for sin verdsettelse (price/earnings). Den tar utgangspunkt i selskapets inntjening (overskudd). Har du f.eks. bestemt at minimum avkastning på oppkjøpet skal være 10% i året, og selskapet gir kr 500 000 i overskudd årlig, kan du med andre ord betale kr 5 000 000 for selskapet.

Ikke rent lite tøysete det du skriver. Modellene er av en helt annen karakter. P/E er for folk som ikke kan eller forstår verdisetting av selskap. Brukes kun for større selskaper som referanseinformasjon knyttet til bransjer. Legger ikke skjul på at verdivurdering er vanskelig for små selskap, men langt fra umulig.

Har sett tilsvarene utsagn i Bedin som er like ille.

For små selskap er det generelt stabil kontantstrøm til eier (x 0,5 til 3) + varelagerverdi (10-50%) av innkjøpsverdi. For små webshopper skal du være glad om noen kjøper lagret ditt for innkjøpspris og resten får en gratis.
 

adiabatisk

Medlem
Nå skal man være litt forsiktig med å kalle det andre kommer med for tøys...

Nøkkelordet jeg brukte var "pekepinn...". Sa ikke det var noe fasit eller referanse.

"For små webshopper skal du være glad om noen kjøper lagret ditt for innkjøpspris og resten får en gratis."

Hva er grunnen til at det står så dårlig til med web Norge tror du?

Vel det er sikkert mange grunner til det uten at jeg vet svaret, men jeg kan jeg gjette.

I likhet med mange andre bransjer så tror jeg webbransjen er preget av mange såkalte paddehatter som spretter opp...og forsvinner like raskt igjen.

Mange av disse er sikkert mer interessert i å kode og scripte osv. enn å drive en suksessfull business?

Kun en gjetting.
 
Hvorfor er den metoden bedre?

Tre alternativer. Eier tar ut 200', 500' eller 800' i lønn. Hva blir verdien av bedriften med "P/E * 10 metoden". Relativt åpenbart at spriket i verdiene blir tøysete.

Grunnen til at kontantstøm til eier legges til grunn er rett og slett at det der det det handler om uansett metode. "Bedrifter" på denne størrelse og karakter egner det seg ikke å benytte CAPM eller dividende metoder på.
 

HPF

Medlem
Tre alternativer. Eier tar ut 200', 500' eller 800' i lønn. Hva blir verdien av bedriften med "P/E * 10 metoden". Relativt åpenbart at spriket i verdiene blir tøysete.
Jeg synes egentlig at svarene dine er mer tøysete.

Det er ingen som har hevdet P/E metoden er noen eksakt vitenskap, det som ble sagt er at det var et greit utgangspunkt. Og det er det. 7-10 for ikke børsnoterte bedrifter, 11-14 for børsnoterte.

Så blir det en prosess med å legge til å trekke fra etter, ofte etter skjønn, og tilslutt ender du i sånn ca. 99% av tilfellene opp et sted mellom 0 og 20.

For småbedrifter er forholdene så gjennomsiktige at det er lite rom for krumspring og uansett ikke mer enn at hva en regnskapskyndig person kan finne ut på 2-3 timer.
 

adiabatisk

Medlem
Jeg synes egentlig at svarene dine er mer tøysete.

Det er ingen som har hevdet P/E metoden er noen eksakt vitenskap, det som ble sagt er at det var et greit utgangspunkt. Og det er det. 7-10 for ikke børsnoterte bedrifter, 11-14 for børsnoterte.

Så blir det en prosess med å legge til å trekke fra etter, ofte etter skjønn, og tilslutt ender du i sånn ca. 99% av tilfellene opp et sted mellom 0 og 20.

For småbedrifter er forholdene så gjennomsiktige at det er lite rom for krumspring og uansett ikke mer enn at hva en regnskapskyndig person kan finne ut på 2-3 timer.

+1
 

Tonny Kluften

Administrator
Vi snakker ofte om verdivurderinger av nettbutikker med omsetning på under 1 mill. her på WF. Da går det ikke å bruke noen modeller uansett.
Alt kommer an på interesse hos kjøper og det potensiale kjøper ser. Ingen investorer kjøper en nettbutikk med omsetning på 1 mill og venter at de skal tjene penger på den uten at omsetningen øker mye.
 
Topp