Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vurderer å selge hele eller del av webside

grunder

Medlem
Har akk gjort ferdig en webside, men har noen store prosjekter på gang som gjør at jeg ikke har tid til å drifte den her. Derfor ønsker jeg å selge hele eller en stor del av den.

Konseptet er ganske kult.

For kjøper: Du ser noe du har lyst på og kjøper lodd. Du kan se hvor mange lodd det finnes totalt, så du ser fort hva oddsen din for å vinne er.

For "selger":
Isteden for å legge ut dine brukte ting på finn.no eller andre markedsplasser, så kan du lodde de bort. Hvorfor skulle du det? Jo for da kan du tjene mye mer på tingene du vil kvitte deg med.

Du legger inn det du vil lodde bort, du estimerer selv hva det du lodder bort er verdt. Så setter du prisen du vil at loddene skal koste, før du velger hvor mange lodd totalt det skal være, og hvor mange lodd du vil det minimum skal selges før det blir trekning.

Det som skjer hvis ikke minimum antall lodd blir solgt, og "selger" ikke ønsker å lodde ut til den prisen, ja da får alle kjøperene pengene sine tilbake.

Jeg tror potensialet er stort, bare en har tid til å gjøre litt ut av det.
 

Laser

Medlem
Jeg vil tro dette fort vil stride mot lotteriloven.
Hva hvis jeg vil lodde bort huset mitt? Jeg vil selge minimum 5000 lodd til 500 kr, bare synd at huset kun er verdt 1 million...
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tror lotteriloven §§ 5-7 sier ganske klart at dette er ulovlig. Ikke fordi gevinsten er verdt mindre enn forventet total omsetning, slik er det alltid, men fordi det bare er ideelle/humanitære/veldedige organisasjoner pluss Norsk Tipping og travsporten som har lov å holde lotterier med gevinster av noen størrelse. LOV 1995-02-24 nr 11: Lov om lotterier m.v. (lotteriloven).

Advarsel: Tradisjonell, utbrukt, gammel avisvits kommer:
-Jeg tenkte å selge sykkelen min, men så fikk jeg den ideen at hvis jeg selger 100 lodd a 100 kroner, så gir det mer penger.
-Jamen, den gamle skrabben din er jo ikke verdt mer enn en femtilapp!
-Nei, men det er det bare vinneren som finner ut, og han får selvfølgelig igjen pengene.

Blæh! Forferdelig vits, ikke vil det fungere helt slik i virkeligheten heller.
 

grunder

Medlem
Vi har et sikkerhetsnett som vinneren kan bruke for å få verdien satt av selgeren istedenfor "sykkelen".

Når det kommer til lotteriloven, stemmer det. Derfor man ikke kan drive med sånne nye og morsome ting i Norge ;)



Jeg tror lotteriloven §§ 5-7 sier ganske klart at dette er ulovlig. Ikke fordi gevinsten er verdt mindre enn forventet total omsetning, slik er det alltid, men fordi det bare er ideelle/humanitære/veldedige organisasjoner pluss Norsk Tipping og travsporten som har lov å holde lotterier med gevinster av noen størrelse. LOV 1995-02-24 nr 11: Lov om lotterier m.v. (lotteriloven).

Advarsel: Tradisjonell, utbrukt, gammel avisvits kommer:
-Jeg tenkte å selge sykkelen min, men så fikk jeg den ideen at hvis jeg selger 100 lodd a 100 kroner, så gir det mer penger.
-Jamen, den gamle skrabben din er jo ikke verdt mer enn en femtilapp!
-Nei, men det er det bare vinneren som finner ut, og han får selvfølgelig igjen pengene.

Blæh! Forferdelig vits, ikke vil det fungere helt slik i virkeligheten heller.
 

grunder

Medlem
Ja, får du solgt alle loddene tjener du jo penger ;) Det er jo det som er poenget. Folk bestemmer jo selv om de vil kjøpe lodd av DEG eller ikke. De kan se om oddsen er noe for de før de kjøper. Jeg kjøper heller et sted der det bare er 2500 lodd, ikke sant.

Jeg håper at etterhver når siden blir ettablert og gode rutiner er satt på plass, at det vil være folk som lodder ut hus bil og båt.

Kjempemuligheter for folk som ikke har råd til sånn normalt sett. Og doddsen her trenger ikke være 1 til 59 000 000 for å vinne, men kanskje 1 til 5000. Da blir ting litt reelt igjen.


Som nevnt i en annen kommentar, så er det ikke lov å ha den her i Norge.



Jeg vil tro dette fort vil stride mot lotteriloven.
Hva hvis jeg vil lodde bort huset mitt? Jeg vil selge minimum 5000 lodd til 500 kr, bare synd at huset kun er verdt 1 million...
 

grunder

Medlem
Glemte å si at det koster en liten sum penger å legge ut noe til utloddning, og websiden vil også ta en andel i loddsalget.
 

grunder

Medlem
Ææææ! Fordi jeg prøver å lure noen til å drive business med meg!!! :p


Nei, fordi det ikke har noe å si. Vi lever i en digital verden, grenser har ingen ting å si. Er ganske mange som sitter i Norge å styrer "ulovlige" websider som ligger i utlandet.


Så du unnlot å opplyse om dette fordi?
 

Steve Cash

Medlem
Så enkelt er det ikke. Hvis websida styres fra Norge og/eller retter seg inn mot et norsk publikum rammes dette av lotteriloven uansett. Men, det er ikke mitt problem, jeg skal ikke delta i prosjektet, og du får fort nok overbevisende beskjed fra myndighetene hvis dette mot formodning skulle ta av.
 

grunder

Medlem
Jo! Det er så enkelt.

Eier sider i utlandet selv, så det er ganske enkelt his du vet hvordan, også er det ikke ulovlig heller.

Så enkelt er det ikke. Hvis websida styres fra Norge og/eller retter seg inn mot et norsk publikum rammes dette av lotteriloven uansett. Men, det er ikke mitt problem, jeg skal ikke delta i prosjektet, og du får fort nok overbevisende beskjed fra myndighetene hvis dette mot formodning skulle ta av.
 

knippsen

Medlem
Eier sider i utlandet selv, så det er ganske enkelt his du vet hvordan, også er det ikke ulovlig heller.

Så lenge du faktisk sitter fysisk i Norge og drifter siden så er det ulovlig jo. Uansett om siden driftes på utenlandsk server eller hva det måtte være som er planen.
 
Topp