Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webforumets nedetid og backup

zapotek

Medlem
Ang. å ta egen backup; jeg er evig optimist og regner egentlig med at alt går bra hele tiden, derfor finnes det ikke privat backup av webforumet.

:eek:

Hadde jeg aldri våget. Ta ihvertfall en privat backup en gang i måneden i tilfelle hosten skulle gå helt ad dundas.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Vi bruker å anbefale kunder som har mye viktig data å sette opp en daglig og kanskje ukentlig backup via kontrollpanelet. Solidhost kjører sikkert Cpanel eller DirectAdmin og da er det ingen problem å pushe en backup til ekstern FTP så ofte man bare vil =)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Dreamhost godtar det vel ihvertfall, mener jeg? Tror ikke du skal ha så store problemer med å finne noen som godtar det, tonny. Selv sender jeg daglige backups av databasene til en gmail-konto.

Vet at host1 (afflink selvsagt) kjører backup til en server på et annet datasenter hver natt, men vet ikke hvordan den ville ha takla en situasjon som dette, om de har backups av dagens endringer seperat for et stykke bakover, eller hur
 

SolidHost

Medlem
Som jeg nevnte i en post som selvfølgelig ble borte når vi gjenopprettet en nyere backup, så beror hele denne saken på mennesklig feil og der må desverre jeg ta på meg det hele og fulle ansvar. Det var jeg som var på vakt og det var jeg som jobbet med denne saken hele tiden.

For å ta hele historien, for de som er interessert;

Tidlig søndag formiddag begynte en sikkerhetsmodul (mod_security) å slå seg vrang. Det var problemer med skriving til logg-fil og dermed stoppet apache og ville ikke la seg starte igjen, noe som førte til at folk ikke kom seg inn på sidene sine. Vi begynte da å jobbe med serveren for å se hva som var galt. Det viste seg etter kort tid at det var noe feil med filsystemet og ikke en softwarefeil som vi opprinnelig trodde. Vi kjørte dermed en sjekk (fsck) for å se om dette var noe som kunne fikses. Det begynte etterhvert å vise seg at det var flere lese/skrivefeil på disken og etter å ha kjørt flere skanninger og konsultert med datasenteret, ble det avgjort at vi skulle sette inn en ny disk.

Serveren kjørte med 2 disker satt opp i raid-1 oppsett, noe som betyr at det i teorien skulle ligge en eksakt kopi av dataene på disk 2. Dermed skal det vanligvis bare være å sette inn 1 ny disk og så vil innholdet på disk 1 gjenopprettes automatisk fra disk 2. Av en eller annen grunn (som vi fortsatt ikke har funnet ut av) var ikke innholdet på disk 2 identisk, og dermed lot ikke ting seg synkronisere. Nå har vi rutiner for slike ting og det var her jeg tok en feil avgjørelse. SolidHost kjører 2 backupsystemer; cPanels system, som kjører daglige, ukentlige og månedlige backups + R1soft backupsystem. Alt backes selvfølgelig opp til separate, dedikerte backupservere.

R1soft systemet har vi desverre ikke fått installert på alle serverene ennå og dette var en av serverene som ikke var beskyttet av dette systemet ennå.
Vi stod nå ovenfor en situasjon som gjorde at vi måtte velge å reinstallere hele serveren og deretter kjøre inn backup data. Siden cPanels backupløsning kjøres 1 gang i døgnet (og gjerne om natt/tidlig morgen) var det bare et fåtall kunder som hadde fått "dagens" backup før serveren sluttet å fungere. De aller fleste hadde en backup som var nærmere 2 dager gammel.

På dette tidspunktet trodde jeg ennå at dataene på disk 2 som stod i serveren var "speilet" fra disk 1 og jeg valgte derfor å prøve å gjenopprette dataene fra disk 2. Grunnen til dette var at jeg følte det var bedre å kunne gi tilbake alle kundene "nyere" data enn å begynne å gjenopprette fra backuper som var over 24 timer. Her gjorde jeg en feilvurdering og gikk ut over det vi har av etablerte rutiner. Det skulle nemlig vise seg at det hadde oppstått en feil med speilingen og dataene som lå på disk 2 var alt fra 0 - 168 timer (1 uke) gammelt og dermed ble det som ble gjenopprettet deretter. Når denne gjenopprettingen var ferdig (nesten 24 timer sener) hadde det skjedd som gjorde at dette tok mye lengre tid enn det skulle ha gjort; cPanel lagrer bare 1 versjon av "daglig backup" og dermed overskrives den gamle backupen når ny, daglig backup tas. I og med at vi hadde opprettet "gamle" systeminnstillinger, var også backupen fra denne serveren igjen aktivert og dermed ble backup tatt av cPanel, med gamle data på serveren, og disse overskrev siste versjon av backup som vi hadde liggende. Om man skal kalle det siste hell i uhell vet jeg ikke, men vårt siste valg var nå å prøve å redde data ut fra den ødelagte disken. Vi fikk denne satt inn i serveren igjen og etter å ha jobbet med denne i noen timer, klarte vi å redde ut nyere data fra denne til kunder som var avhengig av dette.

Status pr. nå er at de fleste hjemmesider på serveren var oppe og gikk med 6-7 timer eller mindre nedetid og alle vitale data var gjenopprettet innen 24-36 timer.
Etter dette er prosessen med å utvide vårt backupsystem akselerert og innen i kveld vil alle våre servere være operative i R1softs backupsystem hvor vi oppbevarer daglige backup av våre webhotell i en uke før disse slettes. Vi evaluerer alltid slike hendelser og selv om vi som jobber med disse tingene har lang erfaring, så er SolidHost fortsatt et lite firma og vi tar slike ting meget seriøst. Vi har allerede laget endringer i våre rutiner og oppdatert godkjenningsprosesser, hvor situasjoner som f. eks. gjør at man skal gå utenom rutiner, skal evalueres av flere og godkjennes.

Vi har fra første stund kommunisert med våre kunder, både via e-post og våre hjemmesider om fremgangen og om faren for datatap etterhvert som dette ble et tema. Vi er alltid ærlige mot våre kunder om status i slike saker og prøver ikke å rosemale ting for å gi våre kunder falske forhåpninger, da vi mener at ærlighet varer lengst.
 

SolidHost

Medlem
Dreamhost godtar det vel ihvertfall, mener jeg? Tror ikke du skal ha så store problemer med å finne noen som godtar det, tonny. Selv sender jeg daglige backups av databasene til en gmail-konto.

Jeg vet ikke om noen av disse "unlimited" leverandørene som godtar at man benytter hjemmeområdet sitt til fillagring av denne typen. De fleste har med i sin TOS at filene som ligger lagret på serveren skal ha tilknytning til hjemmesiden du hoster hos dem eller en annen formulering for å unngå at noen utnytter denne "ubegrensede" lagringen.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg vet ikke om noen av disse "unlimited" leverandørene som godtar at man benytter hjemmeområdet sitt til fillagring av denne typen. De fleste har med i sin TOS at filene som ligger lagret på serveren skal ha tilknytning til hjemmesiden du hoster hos dem eller en annen formulering for å unngå at noen utnytter denne "ubegrensede" lagringen.

Dreamhost har faktisk et eget system for dette laget spesielt for at man skal kunne lagre filer. Husker ikke hva det kalles i farten, men det er noe slikt som files4ever eller noe slikt.
Nå skal det sies at dreamhost heller ikke er særlig ufeilbarlig da.....ikke lenge siden det var "brann" i LAX senteret så de hadde en god del nedetid på stort sett alt de hadde.
Var mange sider som lå nede den tida gitt.. :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg vet ikke om noen av disse "unlimited" leverandørene som godtar at man benytter hjemmeområdet sitt til fillagring av denne typen. De fleste har med i sin TOS at filene som ligger lagret på serveren skal ha tilknytning til hjemmesiden du hoster hos dem eller en annen formulering for å unngå at noen utnytter denne "ubegrensede" lagringen.

Sant at det er mange som ikke vil godta det, men likefullt er det en del å velge mellom. Som sagt skal det ihvertfall ikke være noe problem hos dreamhost (de har vel heller nærmest som policy at de driter i hva du gjør med plassen du har hos dem så lenge det ikke bryter noen lov).

Og for ordens skyld - host1 som jeg nevnte tidligere er absolutt ikke noen "unlimited"-host, heller det stikk motsatte.

Men når alt dette er sagt - legg merke til at jeg ikke kritiserer det som hendte hos dere. Shit happens, for all del. Jeg sier bare hvilke backuprutiner jeg selv har, nettopp for å kvadruppeltsikre alt. Det trenger jo heller ikke å være hostens feil at man plutselig trenger en backup, er nok av kunder som kan klare å knote det til vel så bra på egen hånd, og da er det mye enklere å bare plukke fram nyeste backup som man selv har liggende, enn å skulle ha hjelp av hosten osv. Har man daglig backup av både filer og database, så tar det jo ca fem minutter å sette opp igjen selv ganske store sider igjen "fra scratch", tror det skal godt gjøres å finne en host som ordner alt kjappere enn det ;)
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
Ang. å ta egen backup; jeg er evig optimist og regner egentlig med at alt går bra hele tiden, derfor finnes det ikke privat backup av webforumet.
Jeg har brukt
pair Networks - World Class Web Hosting - About pair Networks - Our Advantages
til diverse ting i 10+ år nå, blant annet til et forum som var tilknyttet den forrige nettbutikken jeg hadde. De tilbyr diskspeiling + on-site + off-site back-up. Erfaringene mine (+ de du kan lese om på nettet) tilsier at du ikke trenger å tenke på back-up selv. De 2-3 gangen vi har vært i kontakt med supporten fikk vi også inntrykk av at de kan faget sitt.

Spesiellt billige er de dog ikke.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
cPanel ja.
Så må man finne en host som godtar at man bruker kontoen som backup. Har du noe forslag? Det er ikke en løsning å sette opp ftp server på kontoret.

Hei,

Det finnes nok en rekke tilbydere av lagring på nett som tillater dette, men jeg tror du må bort fra kategorien webhotell og over til de som tilbyr lagring for dette formålet. Selv bruker jeg me.com fra Apple som ekstern backup med godt resultat. Alternativet kan være en VPS eller tilsvarende der man betaler for trafikk og lagring. Jeg tipper det kun er databasen du trenger backup av, og den bør ikke ta knekken på en i overføring dersom det skjer en gang pr døgn.
 

Nutz

Med lem
Flott at vi er oppe igjen! :)
Savner nesten ikke lane.no..
Tonny, du kunne godt ha penset oss inn på en annen side. En med info om at skuta ligger for øyeblikket på bunnen av Stillehavet, og regner med å få hevet holken innen rimelig tid.
 

Nutz

Med lem
*hug*
Den svelger vi!
Beklager så mye, løper inn å bestiller en bunke kort derfra som plaster på såret.. :)
 
Topp