Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webutvikling + Wordpress = oooops?

Trådstarter tar overraskende nok ikke opp de to tingene med Wordpress som faktisk er en utfordring.
Det ene er at en WP-side kan være treg å laste inn hvis man bruker dårlig kodede themes og dårlig kodede plugins. Det andre er at Wordpress har blitt så stort nå at hackere legger mer arbeid i å hacke Wordpress og themes.

Det var faktisk to ting jeg TENKTE å nevne, men regnet med at det (også) ble avfeid som tullprat så jeg tok det vekk fra listen. For et lite firma med <100 besøkende hver dag er vel ikke båndbredde et stort problem.

Dessuten...at hackere har noe å vinne på å fucke opp sidene til rørlegger Johnny-Johnny tviler jeg på.

Og for all del...jeg hater ikke Wordpress i seg selv; selv om jeg synes det er klønete og uoversiktlig. Det jeg hater mest, er at "installatørene" tar skyhøye summer (ofte opp mot 10,000) for å sette det opp. Kyniske idioter som benytter seg av kunden's uvitenhet.
 
Jeg husker en av mine første kunder som skulle ha seg en nettside. Han sammenlignet det hele med en bil: "Jeg vil ikke vite hva som foregår under panseret (bak nettsiden), men alt skal gå som smurt." og "Aller helst vil jeg samtidig kunne oppdatere selv"

Han vil nok sikkert vite hva som foregår under panseret den dagen motoren ryker på en øde landevei og NAF ikke kan kommer før dagen etter.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det var faktisk to ting jeg TENKTE å nevne, men regnet med at det (også) ble avfeid som tullprat så jeg tok det vekk fra listen. For et lite firma med <100 besøkende hver dag er vel ikke båndbredde et stort problem.

Dessuten...at hackere har noe å vinne på å fucke opp sidene til rørlegger Johnny-Johnny tviler jeg på.

Beklager, de grunnene du nevner der, som er grunnene dine for å nevne dem, er også feil.

Båndbredde er ikke problemet, problemet er at folk ikke gidder å vente på at trege nettsider skal åpne seg.

Hackere har titalls og hundretalls millioner kroner å vinne på å hacke små nettsteder, og tallet er ikke overdrevet. Hvorfor? Fordi de legger inn lenker som eierne av nettstedene ikke oppdager, disse lenkene blir brukt til å skyve nettsider med affiliatelenker på opp i Googles søkeresultater slik at hackerne tjener penger som affiliates.

Kong_Harry, du beskriver virkeligheter som ikke finnes. Når du har tatt utdannelsen din og jobbet på Internett en stund vil du se ting på en annen måte. Det samme gjelder hvis du noen gang starter eget webutviklerfirma, da vil du finne ut av hva det kreves av jobbing og tid for å lage brukervennlige nettsider som folk er fornøyd med. Jeg håper du sparer på denne tråden i f.eks. 5 år og kikker på den da, når du har tatt utdannelsen din, du kommer til å bli forundret over hva du sa, og en viss rødme vil kanskje spre seg på kinna dine. Men det skader egentlig ikke deg noe fordi du ikke står frem med eget navn.
 
Hehe, du er veldig naiv Kong Harry. Ung og fremadstomende og tar oppgjør :D

Jeg er vel knapt ung lengre i en alder av 42.

Det du ikke tenker på er at en webutvikler må jobbe med et system som kan brukes til 500 helt forskjellige nettsider som har forskjellige behov.

Det finnes generelle ting som går igjen så og si hele tiden og som går an å tenke på når man lager et modulært system som enkelt kan skreddersys til en av de 500.

Hadde du fulget med her på WF så hadde du nok visst at mange her på WF som bruker Wordpress er ekstraordinært dyktige på PHP og HTML/CSS.

Hvorfor bruker ingen av dem litt tid på å utvikle et særdeles godt CMS, da? Om ikke det passer 500 forskjellige type websider, så iallfall til nettsider som ikke KAN lages med Wordpress. Potensiell inntjening på et slikt CMS kan være bedre enn å installere det ene Wordpresset etter det andre. En annen ting er at dersom folk her er så "særdeles" dyktige på CSS...hvorfor ser da veldig mange (ikke alle) eksemplene i porteføljen deres ut som det er laget av en bot?

Jeg ordner selvfølgelig dette for kunden.

Et ukjent tillegg i prisen kunden kanskje ikke var klar over.

Kundene lærer seg ikke Wordpress, de lærer å legge inn innhold selv.

Men de må likevel gjennom et hulter-til-bulter admin-område.

Oppdateringen installeres og koden i themet endres.

Igjen...et ukjent tillegg i prisen kunden kanskje ikke var klar over.

Så bytter jeg plugin eller endrer pluginen slik at den fungerer.

Enda en gang...et ukjent tillegg i prisen kunden kanskje ikke var klar over.

Min egen manual jeg har skreddersydd til kundene mine sitt behov. Bruker de 2 timer, 4 timer eller hva som helst så er det inkludert i prisen. Men de bruker ikke så lang tid fordi det de skal gjøre er enkelt.

Jeg tviler på at du lager en manual pr kunde. Hadde det ikke da vært lettere å hatt en nedlastbar manual som passet alle dine kunder. Dersom de ikke forsto en ting, kunne de ringe. Siden de er så smarte og kloke og manualen din så god ville de nok ikke trengt å kontakte deg.

Ligger manualen ute for nedlasting? Er det noe du tør å vise offentligheten?

Det er ikke relevant, det vil ikke skje på 15 år. Og det er urelevant som et minus med WP.

Greit, du skal få poeng for den :)

Selvfølgelig, hvorfor skulle jeg ikke det? Merkelig spørsmål.

Hvilken host anbefaler du da? Deg selv? Jeg ser mange som lager priseksempler hvor de oppgir hosting-pris som er 2-3 ganger høyere enn det man kunne fått hos f.eks Bluehost etc. I tillegg fakturerer de for ting som er gratis hos Bluehost og andre.

Selv anbefaler jeg IKKE Bluehost.

Hvis du hadde giddet å teste selv så ville du sett hvor effektiv Akismet er. Men du er en teoretiker og sluker andres ord rått.

Jeg er ikke så arrogant og likegyldig at jeg ikke hører på andre's erfaringer.

Wordpress har ingen begrensninger på brukerfunksjoner.

En dag vil du merke at det ikke er alt man kan bruke Wordpress til uten at det blir amatørmessig og mangler tre tonn funksjoner.

Man kan lage sitt eget CMS til en kostbar pris, prisen må betales av noen (kunden) senere.

Å selvutvikle et CMS koster bare tid; ikke penger. Med mindre du skal betale deg selv timelønn. Man kan uten problem fakturere kunden et par hundrelapper ekstra for en "lisens" til å bruke det. Selv om jeg synes det smaker smålighet og griskhet.

Du må oppdatere SEO-kunnskapene dine litt. Wordpress er ikke bedre for SEO enn en bra nettside laget i HTML.

Tror du må lese litt mer selv, også.
 
Beklager, de grunnene du nevner der, som er grunnene dine for å nevne dem, er også feil.

Den var litt forvirrende...

Båndbredde er ikke problemet, problemet er at folk ikke gidder å vente på at trege nettsider skal åpne seg.

Ok, da er vi iallfall enige om at Wordpress suger på et VELDIG viktig område.

Hackere har titalls og hundretalls millioner kroner å vinne på å hacke små nettsteder, og tallet er ikke overdrevet. Hvorfor? Fordi de legger inn lenker som eierne av nettstedene ikke oppdager, disse lenkene blir brukt til å skyve nettsider med affiliatelenker på opp i Googles søkeresultater slik at hackerne tjener penger som affiliates.

Nok en grunn til ikke å bruke Wordpress.

Kong_Harry, du beskriver virkeligheter som ikke finnes.

Du ignorerer bevisst feil med Wordpress fordi du selv ikke kan noe annet enn å installere Wordpress til skyhøye priser og blir kunde hos NAV den dagen ingen vil ha Wordpress lengre. Kanskje 15 år frem i tid, men du har fremdeles lenge igjen til du er pensjonist.

Når du har tatt utdannelsen din og jobbet på Internett en stund vil du se ting på en annen måte.

Jeg HAR jobbet på internett en stund...det er nettopp derfor jeg ser slik på det.

Det samme gjelder hvis du noen gang starter eget webutviklerfirma...

Det kommer jeg nok ikke til å gjøre i et marked som flyter over av dritt; noe kundene tydeligvis ikke har innsikt nok til å forstå siden de blir hjernevasket av Wordpressoholikere som stadig fortelle dem hvor bra det er. Men en dag...

Jeg håper du sparer på denne tråden i f.eks. 5 år og kikker på den da, når du har tatt utdannelsen din, du kommer til å bli forundret over hva du sa, og en viss rødme vil kanskje spre seg på kinna dine.

Om du ikke sletter den vil den nok stå like lenge som forumet ditt står. Og tro ikke at jeg vil endre mening...verken om 5 år eller 15 år. I mine, og mange andre sine, øyne er Wordpress en jævla kreftbyll som har drevet mange SERIØSE aktører ut av bransjen.

Webdesign er (kunne vært) en kunst. Istedenfor har det blitt en hastverksjobb utført av amatører på rekordtid for å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid.

Men det skader egentlig ikke deg noe fordi du ikke står frem med eget navn.

Spiller det noen rolle hva navnet mitt er? Kanskje jeg holder det for meg selv i tilfelle jeg en dag "innser" hvor strålende Wordpress er og bestemmer meg for å bestille en fra en av dere på forumet. Til en latterlig høy pris, selvfølgelig.

Men du har da IP-adressen min, i det minste :D
 
Virkeligheten til noen som har brukt Wordpress i mange år står steilt mot virkeligheten til en som ikke kjenner Wordpress så veldig godt. Tror ikke vi kommer lengre her :)

Du har helt rett, Tonny. Men det er ikke meningen at vi skal komme lengre heller. Jeg har fått sagt mening om Wordpress og jeg forventet ikke at alle skulle se på meg som Messias i etterkant.

Vi kan ikke alle være enige. Hadde alle VÆRT det ville verden vært et paradis. Et kjedelig paradis, men dog fri for krig, sult og alle/ingen ville brukt Wordpress :D

Ha en fin helg, gutter (og jenter?)
 

xdex

Medlem
Å selvutvikle et CMS koster bare tid; ikke penger. Med mindre du skal betale deg selv timelønn. Man kan uten problem fakturere kunden et par hundrelapper ekstra for en "lisens" til å bruke det. Selv om jeg synes det smaker smålighet og griskhet.

Jeg har ikke lest alt her inne, men leste tilfeldigvis denne kommentaren, og jeg reagerer litt på hvor enkelt du uttaler deg.

Det koster ikke penger, bare tid.

Håper du starter A/S snart, så jeg kan kjøpe tjenestene dine! Her blir alt gratis, for tid er ikke penger! :D

Dersom du skal lønne en person, for 2 timers arbeid, og vedkommende har 300kr timen, må du minst ha 600kr timen. Hvorfor? Fordi du har mange utgifter ved å ha ansatte. Feriepenger, skatt, forsikringer etc.

Å selge en nettside for 10.000,- er faktisk billig (avhenig av løsning) selv med wordpress. Hvorfor? Fordi bedrifter ikke sitter med en ansatt.

Selger, som selger deg nettstedet.
Prosjektleder, som forstår prosjektet, og krav fra kunde, og videreformiddler dette til utvikler.
Utvikler, som utvikler nettstedet, og gjerne med custom plugins, alt er ikke gratis.

Har hørt endel argumenter om at prosjektledelse bare er tull, og det er greit. For en ting er sikkert, uten en prosjektleder, blir det fort mye dyrere. Da en prosjektleder ofte har forståelse for utvikling, og kan dokumentere, og planlegge ting riktig. Mens en selger ikke alltid har like mye kunnskap, men gjør en god jobb på salg. Organisering, prioritering og forståelse er viktig, slik at ikke ting må gjøres om flere ganger.

Så kan du selv regne litt på hvor mye du hadde sittet igjen med, etter ett salg på 10.000 (inkl mva).
 
Jeg har ikke lest alt her inne, men leste tilfeldigvis denne kommentaren, og jeg reagerer litt på hvor enkelt du uttaler deg.

Det koster ikke penger, bare tid.

Håper du starter A/S snart, så jeg kan kjøpe tjenestene dine! Her blir alt gratis, for tid er ikke penger! :D

Dersom du skal lønne en person, for 2 timers arbeid, og vedkommende har 300kr timen, må du minst ha 600kr timen. Hvorfor? Fordi du har mange utgifter ved å ha ansatte. Feriepenger, skatt, forsikringer etc.

Å selge en nettside for 10.000,- er faktisk billig (avhenig av løsning) selv med wordpress. Hvorfor? Fordi bedrifter ikke sitter med en ansatt.

Selger, som selger deg nettstedet.
Prosjektleder, som forstår prosjektet, og krav fra kunde, og videreformiddler dette til utvikler.
Utvikler, som utvikler nettstedet, og gjerne med custom plugins, alt er ikke gratis.

Har hørt endel argumenter om at prosjektledelse bare er tull, og det er greit. For en ting er sikkert, uten en prosjektleder, blir det fort mye dyrere. Da en prosjektleder ofte har forståelse for utvikling, og kan dokumentere, og planlegge ting riktig. Mens en selger ikke alltid har like mye kunnskap, men gjør en god jobb på salg. Organisering, prioritering og forståelse er viktig, slik at ikke ting må gjøres om flere ganger.

Så kan du selv regne litt på hvor mye du hadde sittet igjen med, etter ett salg på 10.000 (inkl mva).

Først; les alt før du skriver kommentarer.

Jeg har ingen intensjoner om å starte et firma. For som noen sa tidligere (mer eller mindre direkte)..."Om kunden vil ha dritt, så gi dem dritt". Uansett kommer jeg iallfall IKKE til å starte det som et AS. Ikke i et land der Hitler (Staten Norge) stjeler (til syvende og sist) bortimot halvparten av alt som kommer inn.

Jeg snakker ikke om å lønne noen for å utvikle noe som helst, men utvikle det selv. Selvfølgelig...kan man ikke det må man lønne noen. Men kan man ikke programmering bør man heller ikke starte noe firma innen faget (dog mange gjør det).

Skulle jeg drevet en bedrift ville jeg klart meg med et enkeltmannsforetak. Der jeg selv er selger, prosjektleder OG utvikler. At 3 ansatte må til for å tilrettelegge/installere Wordpress er på trynet.

Jeg har en følelse av at du nå snakker om et SERIØST foretak som vil tilby skreddersydde løsninger og ikke starte et AS for å installere Wordpress fra gutterommet med gratis themes fra en tilfeldig nedlastingsside. Isåfall er jeg helt enig med deg...10,000 blir ikke mye.

Men snakker du om å ansette 2 personer i tillegg til deg selv for å drive med Wordpress-installasjon, bør du umyndiggjøres straks. Da har du rett og slett verken evner eller intelligens til å drive noe firma og vil ikke klare å få det til å gå med overskudd uansett hvor mye du fakturerte.

Likevel mener jeg at prosjektlederen kan skytes og kastes i søppelbøtta og du bør ansette en selger som kan det grunnleggende om PHP, MySQL etc etc. Med mindre vi snakker om å utvikle DNB's nye nettbankløsning er en prosjektleder [som regel] like overflødig og ubrukelig som en tom patronhylse i Syria. God helg :)

EDIT: Etter å ha sett på nettstedet ditt er det ganske åpenbart at du er hakket mer proff enn 99% av Wordpress-fanatikerne her inne.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
@Kong_Harry

Du må SERIØST få deg en hobby.

Høres ut som en gammel grinebiter som lærte deg HTML på 90-tallet og nå må NAV'E fordi verden har funnet en mer effektiv måte å lage websider på.

Get over it and get on with it!
 
@Kong_Harry

Du må SERIØST få deg en hobby.

Høres ut som en gammel grinebiter som lærte deg HTML på 90-tallet og nå må NAV'E fordi verden har funnet en mer effektiv måte å lage websider på.

Get over it and get on with it!

Du har nok rett i at jeg er gammel (42). Grinebiter har jeg alltid vært. Ikke så mye NAVing som "webutviklere" i Norge må belage seg på når Wordpress går til helvete og man må ty til gamle metoder som krever IQ og kreativitet. Og ikke minst...TÅLMODIGHET!

Ja, effektivt er det. Faktisk er Wordpress så effektivt at hvem som helst kan gjøre det. Til og med dem som bestiller tjenestene deres kan gjøre det selv i løpet av en dag. I tillegg har de også spart 10,000 kroner.

Kanskje noen kunne tjent mer enn dere på å lage en "bruksanvisning" deres potensielle ofr...kunder kunne brukt for å gjøre jobben selv (Wordpress - En komplett DIY-guide)? Det ville isåfall ha slått mange av dere ut av geskjeften dere driver fra gutterommet. Hvis Wordpress virkelig ER så enkelt som dere påstår vil jo ikke det være noe problem siden kundene deres så enkelt setter seg inn i det. Bare en tanke.

PS: Jeg HAR en hobby. Om du vil vite hva den er, så kan jeg si at det er utvikling av et nettsted. For egen del. Og nei...det er ikke mulig å bruke Wordpress til det.

Men, det er ikke noe spennende foreløpig; kun noe dritt som en idiot (meg) uten noe som helst slags peiling "snekrer sammen". Siden jeg ikke vet hva jeg snakker om kan det holde.

Jeg vil gjerne si unnskyld til alle dere som elsker Wordpress mer enn kone og barn...unnskyld at jeg ikke forguder dette makkverket av et CMS som nå brukes til alt annet enn det det opprinnelig var laget for. Nei, ikke lokale rørlegger-bedrifter med 4 sider. Men blogging!
 
Jeg er delvis enig med trådstarter, og tror ikke nødvendigvis den beste løsningen er å støtte seg så mye til WP som mange gjør. Etterhvert som man utvikler sine egne sider - uten WP - så vil man jo sitte med noen egenutviklede "themes" og mye kode som kan brukes på nytt. Forskjellen er at man nå kjenner og forstår koden mye bedre, og kan lettere tilpasse den etter det kunden spør om.

Slik jeg ser det er den største utfordringen å lage et bra og enkelt CMS. Hvilke funksjoner bør et godt CMS ha? Kun redigering av eksisterende innhold er jo enkelt å få til. Hva mer bør kunden ha mulighet til å gjøre på siden?
 
Topp