Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wikileaks

Hupsey

Medlem
Joda, man kan vinkle det slik at begge gjorde det de gjorde i beste hensikt(og de trodde de muligens selv også..)

Poenget mitt var likevel at nordmenn tiljubler andre lands borgere som kritiserer egne land, men er man så dum å kritisere norge som nordmann får man slengt etter seg at da er det bare å si fra seg trygd, alderspensjon og/eller andre goder og flytte ut av landet (ikke spesielt her på forumet, men ganske generelt rundt omkring på andre diskusjonsfora).
Vil karakterisere det som ganske så hovmodigt, og man vet jo hva man sier om at hovmod står for fall.

Det er jeg helt enig i. Det er alt for mange som bare godtar alt som pressen og staten lirer av seg uten å gjøre opp en egne mening.

JFK sa det så drastisk:
Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed-- and no republic can survive.

Etter min mening har kritikk av styresett mye med wikileaks å gjøre..
 

picxx

Well-Known Member
Etter min mening har kritikk av styresett mye med wikileaks å gjøre..

Å offentliggjøre hemmelighetsstemplede dokumenter har vel lite med kritikk å gjøre.
Jeg er faktisk ganske sikker på at hvis noen hadde gjort det samme i norge ville også den/de som hadde stått bak blitt fengslet her til lands.

Men litt kult og spennende er det jo sikkert, da det finnes en liten kikker i noen og hver av oss.
Det beviser jo omsetningen av se & hør.
 

Hupsey

Medlem
Wikileaks har lagt ut videoer som viser at sivile og vestlige journalister ble skutt med ovelegg i irak. Dette er infomasjon som har blitt holdt tilbake av myndighetene. Jeg syns det er greit at amerikanerene får vite hva skattepengene går til..
I slutten av Vietnamkrigen førte lekasje av pantagon dokumenter fra en offiser sansyligvis til raskere avvikling av krigen og starten på en pinlig avgang for Nixon.
At det blir gitt fakta informasjon utenom propaganda kanalene til myndighetene er ofte posetivt.(dersom man ønsker en objektiv fremstilling av saker..)
Men mye av infoen burde blitt holdt tilbake, men antar at wikileaks ikke har tatt seg tid til å filtrere.

Det kan jo også nevnes at rykter om lekasjer fra en bank førte til 12% fall på børsen..
 

picxx

Well-Known Member
Wikileaks er i en posisjon hvor rykter eller publikasjoner kan føre til nasjonal stridigheter og uroligheter. Jeg personlig mener at en slik makt ikke bør ligge i hendene på en mann (Assange) alene.
Det er ikke alltid at sannheten er det beste våpenet for å iverate stabiliteten i en nasjon.
 

Hupsey

Medlem
Assange er bare budbringeren. Han har egentlig ikke makt.

Etter min mening har kritikk av styresett mye med wikileaks å gjøre..
Her skrev jeg litt feil ja.
Du har rett i at wikileak ikke kritiser. De er som sagt budbringere...

Men dokumenter fra wikileak kan gi informasjon som igjen kan føre til fokus.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Assange er bare budbringeren. Han har egentlig ikke makt.

Det er vel han som har den totalitære makt om han ønsker å publisere dokumentene/innholdet eller ikke? Ser bort ifra at det står en gæe'rn al quida terrorist ved siden av han og truer han med pistol til å publisere ting på wikileak.
 

Hupsey

Medlem
Jeg skrev han har egentlig ikke makt..
Informasjon gir makt,men at noen frykter det som kan komme ut betyr ikke at han har makt til å gjøre noe.
Han bringer informasjon som allerede finnes ut til folk, så er det opp til de som får informasjonen å velge hva den skal brukes til.
Jeg regner med at de fleste er minst like kritisk til det som kommer fra wikileaks som det som kommer fra andre medier og kanaler.
 

picxx

Well-Known Member
eeeh...ja, ok.
 

selbekk

Medlem
Jeg synes det er morsomt hvordan de hater så mye på Assange når gutta som stod bak offentliggjøringen av lekkasjene om Watergate og Vietnamkrigen lenge har blitt sett som helter i USA.

Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor Wikileaks absolutt trenger å hete wikileaks, trenger de egentlig å ha noe merkenavn? Hadde de ikke gjort jobben vel så godt om de bare hadde sendt informasjonen videre anonymt til de store mediene i USA, og ikke offentliggjort noe selv?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg synes det er morsomt hvordan de hater så mye på Assange når gutta som stod bak offentliggjøringen av lekkasjene om Watergate og Vietnamkrigen lenge har blitt sett som helter i USA.

Det har vel litt med internt og eksternt å gjøre.
Interne uroligheter greier de fleste nasjoner fint å hanskes med.
Eksterne derimot....
 

kongen

kongemedlem
Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor Wikileaks absolutt trenger å hete wikileaks, trenger de egentlig å ha noe merkenavn? Hadde de ikke gjort jobben vel så godt om de bare hadde sendt informasjonen videre anonymt til de store mediene i USA, og ikke offentliggjort noe selv?

Les min post en gang til, den forklarer hvordan det hele henger sammen. Hvordan kan Bin Laden vite hvem han skal beskytte hvis informasjonen sendes anonymt?
 

Nutz

Med lem
Tror verden fremdeles hører ordene fra Bush War on Terror.
"Enten er du med oss, eller så er du mot oss!"
Er man nå i mot mye av griseriet USA står for, så er man implisitt for terror.

Folk som taler sytemet USA imot kan vente seg å bli klassifisert som terrorister.

Dersom Julian blir overlevert til USA for spionasje, hva da med Kina og Irans rettigheter til å få overlevert de personene som de synes undergraver systemet deres?
 
Topp