PageRank (PR) og rankeringer – noe sammenheng der?

Category: Lenkebygging, Søkemotoroptimalisering 127 6

Jeg ser stadig vekk folk si dette på diverse foraer rundt omkring på internet. Jeg tror faktisk jeg selv har sagt dette før i tiden (da jeg ikke viste bedre, til min unnskyldning). Kommentaren som ofte går igjen er at folk skal «drite i pagerank og heller fokusere på rankeringen». Dette er jo til en grad sant – det er samme hva slags PageRank (PR) siden har, uansett om det er 0 eller 8 PR’en din er, så lenge du rankerer på nøkkelordene dine rankerer slik du vil de skal gjøre. Allikevel synes jeg det blir litt feil å legge det frem på denne måten, da PR er en utrolig viktig faktor for de som jobber med søkemotoroptimalisering.

Å si at PR ikke er viktig for å rankere er som å si at drivstoff ikke er viktig for en bil. Først, la oss se på hva PageRank egentlig er. Wikipedia sier følgende:

«PageRank is a link analysis algorithm used by the Google Internet search engine that assigns a numerical weighting to each element of a hyperlinked set of documents, such as the World Wide Web, with the purpose of «measuring» its relative importance within the set.»

Så altså sier PageRank hva de mener verdien på en side er, på lik linje med slik man satt på ungdomsskolen å rankerte jentene fra 0 til 10 når de passerte forbi. Da vurderte man etter en rekke faktorer på utseendet, noe lignende det Google gjør når de fastsetter en PR verdi. De ser på andre nettsider som lenker til den gitte siden, og sidene som lenker til de igjen. Utifra dette har de noen grufult kraftige maskiner som kommer fram til en tallverdi fra 0 til 10, som da er en ganske god indikator på verdien til en nettside.

Så hvordan henger PR og rankering sammen?

Om du jobber med lenkebygging- og struktur for en nettside er så absolutt dette noe du bør vite om du vil gjøre en mest mulig effektiv jobb. Som sagt, så sier PR noe om verdien til en side. La oss si du driver en nettside om sko. Hva tror du er mest verdifult for deg av at 5 nettsider med PR på 0 som handler om sko legger ut en lenke til din side og 5 nettsider med PR på 5 som også handler om sko lenker til deg? Selvfølgelig er det nettstedene lenkene fra PR 5 som er mest verdifulle. Faktisk så ville disse 5 lenkene høyst sannsynlig være verdt mer enn 100 lenker fra nettsider med PR 0.

Vil det si at en lenke fra en PR 0 side er verdiløst?

Ikke nødvendigvis. Da gjelder det å se på hele domenet. La oss bruke sko-eksempelet igjen. Sett at det er en blogg som handler om sko som har en PageRank på 6 på forsiden. PageRank på 6 er ganske så bra til å være en norsk side (spesielt om temaet er sko). Når denne bloggen da skriver et innlegg som peker til din nettside om sko vil dette innlegget ha en PR på 0 helt fram til neste oppdatering, noe som varierer fra en gang i måneden til hver 3 månede. Men, selv om dette innlegget er markert med en PR på 0 i PageRank-baren som er tilgjengelig for offentligheten så kalkulerer fortsatt Google ut verdien på «baksiden». Det er derfor du ofte kan se variasjoner i rankeringene på diverse søkeord. Google kalkulerer og beregner rankeringene hele tiden.

Men jeg vet om en PR 4 side som ligger foran en PR 5 side..

Ja, det er langt ifra uvanlig. PR sier jo ingenting om relevansen til siden på et bestemt nøkkelord. Altså, selv om Google mener en side er mer viktig enn en annen, så betyr ikke det at den mest verdifulle nettsiden er mer relevant på et bestemt nøkkelord. Derimot skal det da nevnes at det ofte er en smal sak å komme seg forbi nettsiden over om man har bedre PR, man må bare da finne ut hvordan man kan gjøre siden mer relevant.

PageRank når du jobber med SEO

PR er fortsatt en av de faktorene jeg ser mest på når jeg jobber med SEO og det tror jeg det vil være i en lang tid fremover. Om man skal ha suksess med rankering er det grovt sett 3 faktorer som spiller inn:

  • Innhold
  • Troverdighet (Lenkebygging)
  • Teknikk

SEO er viktig for to av disse punktene, nemlig troverdighet og teknikk. Tolkingen av PageRank er fortsatt en av de viktigeste faktorene en SEO kan lese når han jobber med lenkebygging- og struktur både intern og eksternt for et nettsted.

6 thoughts on “PageRank (PR) og rankeringer – noe sammenheng der?

  1. Herbert

    Jeg tror at det er mulig at den statiske pagerank kommer til å forsvinne med tid. PR betyr nemlig ikke så mye når man vet hva man leter etter. Hvis jeg er på jakt etter informasjon om en Citroën 2CV, betyr det ingenting at en side har PR 6 for sko.

    Google har gått igang med «Nettlogg» – har ikke sett på dette i detalj, men det er interessant med «mønstre».
    Som bruker er jeg ikke interessert i hele WWW, men kun i det som jeg synes er interessant. Så ideelt sett indekserer Google hele WWW med kun meg (eller: folk som meg) i tankene.
    Slik at når jeg søker etter informasjon om «DS» så mener jeg Citroën DS og ikke Nintendo DS. Lett å skjønne for Google når den vet hva jeg gjorde tidligere.

    Veldig interessant emne ihvertfall.

  2. Kenneth Dreyer

    ja, men allikevel så vil det alltid være ord de ikke kan gjøre noe med. F.eks «lån». Google klarer ikke finne ut hva slags bank du foretrekker, å da vil det nok være de gode gamle algoritmene som gjelder. Og om de så en dag skulle kunne «beregne» hvilken bank som er best for deg, så vil nok ikke det bli de førstkommende årene – for da må de ha ganske dype profiler om både deg og alle bankene. Vil vi tillate at de får gå så dypt til verks? Jeg for min del ville nok satt grensen for lenge siden da og jeg vil tro jeg er langt mer åpen en gjennomsnittet for hva som lagres om meg på internett. Så på grunnlag av det tror jeg ikke PR forsvinner med det første. Isåfall fjerner de våre muligheter til å se PR, men de vil nok selv bruke de i bakgrunn.

  3. Altberger

    Må vel kanskje øke fokuset på dette igjen da.
    Bra artikkel. Som vanlig 🙂

  4. mbt sko nettbutikk

    Må vel kanskje øke fokuset på dette igjen da.
    Bra artikkel. Som vanlig 🙂

Legg til kommentar