Skjermstørrelsen avgjør hvor mye vi handler for

Category: Nettbutikk 76 0

Vi handler stadig mer fra mobile enheter, og jo større skjerm de har desto mer handler vi for. PCen er fortsatt den ubestridte netthandelsvinneren, men smarttelefonen øker desidert mest. Det kommer frem i en ny undersøkelse fra Adobe.

Ifølge undersøkelsen er det en klar sammenheng mellom skjermstørrelsen på enheten som benyttes ved netthandel og hvor stor handelen blir. Nettsidebesøk fra smarttelefoner og nettbrett genererer i snitt hhv. 20 og 9 prosent lavere ordresum enn besøk fra PCer.

– Forbrukere opplever fortsatt dårlig design og navigasjon når de surfer rundt på sine mobile enheter. For nettbutikker er dette en åpenbar ting å fokusere på, spesielt siden omsetningen fra smarttelefon-besøk i Europa har vokst med 89 prosent bare de siste 12 månedene, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Besøk fra PCer er fortsatt den primære inntektskilden for nettbutikkene i Europa under ett. PC-besøkene står for 74 prosent av totalomsetningen og 58 prosent av nettrafikken. Til sammenligning utgjør besøk fra smarttelefoner 12 prosent av totalomsetningen og 27 prosent av nettrafikken. Dog har omsetningen fra smarttelefon-besøk økt med 89 prosent siden 2015, noe som er betydelig mer enn besøk fra nettbrett (10 prosent) og PCer (8 prosent).

Men det er ikke bare størrelsen på hver enkelt ordre som varierer med skjermstørrelsen. Det samme gjelder konverteringsraten, dvs. antall besøk som ender med et reelt kjøp. Undersøkelsen viser at nettbesøk fra PCer generelt ender opp med 2,6 ganger flere salg enn besøk fra smarttelefoner.

I asiatiske land utgjør snittomsetningen per besøk fra nettbrett og smarttelefoner hhv. 86 og 44 prosent av omsetningen per PC-besøk. I europeiske land er tilsvarende andeler betydelig lavere, hhv. 59 og 29 prosent.

– At asiatiske forbrukere handler for mer når de benytter smarttelefoner og nettbrett burde være en påminnelse til europeiske virksomheter om å gjøre mer for å forbedre mobilbrukernes kundeopplevelse på sine nettsider, sier Imran Afzal.

Undersøkelsen ‘Adobe 2016 Mobile Benchmark: Europe‘ er basert på anonymisert data fra mer enn 300 milliarder besøk fra over 16.000 mobilnettsteder og 90+ milliarder app-oppstart. I tillegg bygger rapporten på intervjuer med over 1000 europeere.

Legg til kommentar